Gå til innhold

Første boliglån godkjent men er disse bra renter?


Thorz

Anbefalte innlegg

Det ser ut at man kan kun låne med 80% sikkerhet på SPK :( Vi har kun lit under 10% i egenkapital, men jeg kunne tenke å refinansiere lånet på SPK senere når vi oppfyller den 80% kraven.

 

Rådgiveren på DNB anbefalte meg å flytte billånet til boliglånet slik at jeg kan kvitte meg av nesten 1000 kr/mnd. Vi har 4 år igjen på dette lånet. Er dette noe lurt? Det høres som en bra ideen men jeg ville gjerne lese kommentarer. Det som gjør meg usikker er at jeg skulle være slik på nesten 100% av boligverdien lånt.

 

Takk igjen til alle. Dere har vært en kjempe stor hjelp!

Endret av Thorz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hadde aldri lånt fem øre i disse finanstider. her kan det faktisk være lurt å leie noen måneder fremover for å se hvordan finansmarkedet utvikler seg. det kan komme et boligkrakk i norge.

 

Budet er akseptert av eierne via megleren. Det ser ut at jeg er i nød til å låne. Jeg er ikke komfortabel med situasjon i finansmarkedet men vi hadde tenkt lenge å kjøpe og vi likte leiligheten veldig godt.

Jeg er nysgjerrig: Hva skjer hvis man trekker seg etter at et bud er akseptert?

Endret av Thorz
Lenke til kommentar
hadde aldri lånt fem øre i disse finanstider. her kan det faktisk være lurt å leie noen måneder fremover for å se hvordan finansmarkedet utvikler seg. det kan komme et boligkrakk i norge.

 

Budet er akseptert av eierne via megleren. Det ser ut at jeg er i nød til å låne.

 

Hva skjer hvis man trekker seg etter at et bud er akseptert?

 

Dersom kjøper på tross av bindende avtale likevel nekter å gjennomføre handelen, kan selger iverksette dekningssalg. Det vil si at eiendommen legges ut for salg på ny, og eventuelle tap må dekkes av den opprinnelige kjøper. Alternativt kan selger anlegge sak mot kjøper med påstand om at kjøper er forpliktet til å betale kjøpesummen mot at han får utstedt skjøte på eiendommen.

 

les mer HER

Lenke til kommentar
hadde aldri lånt fem øre i disse finanstider. her kan det faktisk være lurt å leie noen måneder fremover for å se hvordan finansmarkedet utvikler seg. det kan komme et boligkrakk i norge.

 

Jeg synes det er tull å komme med slike råd. Selv om renten er på vei opp og boligprisene på vei ned, så er det ingenting som sier at man ikke burde kjøpe så lenge man enten binder renten eller passer på at man klarer en høy rente. Selv om det amerkanske lånemarkedet har vært, og fremdeles er pillråttent, så betyr ikke det så veldig mye for oss på berget på lang sikt. Vi har en stabil økonomi som er syltet i aksjer der risikoen er spredt. Og jeg tror neppe noen regjering i vesten vlle tllatt et nytt børskrakk som vi hadde 1929.

 

Om du burde puttebillånet i huslånet må du nesten avgjøre. Det lønner seg definitivt ikke rent økonomisk hvis du ikke har planer om å betale inn nogenlunde det du gjør i dag på bilen. Hvis du ikke betaler inn det du betaler inn på blen i dag ekstra, så vil du i praksis få 20 års nedbetalng på bilen. Noe som ikke er så veldig gunstig.

 

Men selvfølgelig så er dte bedre rente enn billånet ditt, og du må uansett betale bilen ned. Så hvis du bestemmer deg for å få bilen inn i huslånet, så betal ihvertfall like mye som du gjør i dag.

 

Selvfølgelig, hvs det kommer trangere tider så må du nesten vurdere hva du gjør. Man skal tross alt ha nok til å overleve også.

 

Husk også at bl man kvitt pantet bilen så kan man også bli kvitt kaskoen og da sparer man ihvertfall ltt i året. Det er ikke alltid at kasko lønner seg på gamle biler.

 

Personlig hadde jeg nok tatt billånet inn i huslånet og betalt ned ekstra, spesielt siden startgebyrene må betales uansett hva dere gjør. Dessuten så får dere en mindre rente ved å gjøre det.

 

Men det finnes sikkert andre som kan litt mer om det enn det jeg kan.

Lenke til kommentar
Vi har en stabil økonomi som er syltet i aksjer der risikoen er spredt. Og jeg tror neppe noen regjering i vesten vlle tllatt et nytt børskrakk som vi hadde 1929.

Det er dessverre i veldig begrenset grad opp til regjeringer å bestemme om det skal bli krakk, eller hvor stort det skal bli. Hele verden sliter etter de siste dagenes hendelser. Hvordan dette kommer til å påvirke norsk økonomi vet vi ikke med noen særlig grad av sikkerhet før om et par år. Det ekstreme fallet i norske banker og grunnfondsbevis tyder på at finansverdenen tror norske låntakere kommer til å slite kraftig framover.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
hadde aldri lånt fem øre i disse finanstider. her kan det faktisk være lurt å leie noen måneder fremover for å se hvordan finansmarkedet utvikler seg. det kan komme et boligkrakk i norge.

 

Jeg synes det er tull å komme med slike råd.

 

Det syns ikke jeg er tull. Å vente noen måneder å se utviklingen KAN det være mye å spare på. Jeg sier ikke det er noe som garantert skjer. Vi skal ikke langt tilbake i tid for å se hvordan det har gått før, nemlig jappetida på 80tallet.

 

Sier bare at det er kanskje ikke rette tida å kjøpe noe nå, verken dyr bil eller hus/leilighet.

Kan man vente noen måneder, tror jeg det KAN lønne seg. Døra går begge veier, min venn.

Endret av lokalen
Lenke til kommentar

Dere alle har gitt meg veldig gode råd og meninger i denne tråden. Tusen takk for det.

 

Personlig synes jeg nå at det hadde vært lurt å vente noen måneder for å kjøpe, men dessverre er budet akseptert og jeg er bundet.

 

Jeg leser vanligvis mye og undersøker før jeg kjøper ting, men denne gangen kom vi fra en 2 uker ferie i utlandet og jeg var helt frakoblet av alle de økonomiske ting som har skjedd, i tillegg hadde jeg hodet fult av så mange ting i forrige uke da vi ga bud at jeg viste ingenting om hva skjedde i USA og i det norske markedet. etc. (snakk om dårlig timing). Jeg er ikke særlig bra heller å holde oversikt på de økonomiske i generell og er mer involvert i teknologien og det som har å gjøre med min jobb. Siden vi klarte å få en veldig bra pris i den eneste bolig som vi likte av mange vi hadde allerede sett, var vi velig glad, og med lånet allerede godkjent gikk vi inn med bud uten å ha den minste ideen at den økonomiske verden holdte på å smelte seg akkurat nå!

 

Jeg må være ærlig med dere: Det er veldig skummelt å høre alt dette med en mulig krakk i boligmarkedet, men hva mer kan jeg gjøre nå enn å prøve å ordne det beste lånet for oss, prøve å garantere den beste økonomien fremover og be til Gud at situasjonen ikke kommer til å bli en krise? Jeg vil ikke en gang snakke med kona mi om alt dette. Hun er gravid og har hatt en vanskelig svangerskap. Jeg vil ikke legge til mer stress på hun med alt dette.

 

Jeg tror at jeg skal putte billånet i huslånet. Akkurat nå synes jeg at dette kan gi oss enda en ekstra buffer og andre fordeler med forsikringen slik at det var sagt av KVTL.

 

Regner med at vi kan bruke pengene vi har spart i BSU for å betale 10% forskuddet ved kontrakt signering slik at man slipper å betale renter for denne verdien hvis man låner den?

 

Takk igjen.

Endret av Thorz
Lenke til kommentar

Jeg mener det er viktigere å ha en stabil jobb og være bofast enn om man skal leie eller kjøpe bolig. Det er først når man mister jobben og må selge, at man risikerer å tape penger i et fallende markedet. Evt. bør man kjøpe slike lav innskudd + høy fellesgjeld prosjekter da fellesgjelden her ikke er personlig :cool:

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Dere har 130.000 totalt i BSU. Vil det si at en av dere har 100 og den andre 30? Det vil lønne seg å fortsette BSU-sparingen til den er full, for så å betale ned på lån når siste skattefratrekk er på plass.

 

Vi har 90.000 i kona sin BSU og 30.000 i min. Vi har i tillegg 40.000 på sparekonto. Jeg kan ikke spare mer i BSU og hun har spart de 15.000 i år.

Lenke til kommentar
Vi har 90.000 i kona sin BSU og 30.000 i min. Vi har i tillegg 40.000 på sparekonto. Jeg kan ikke spare mer i BSU og hun har spart de 15.000 i år.

Fordi du er over 34, eller har brukt av sparingen tidligere?

 

Hvis ikke, renten på BSU er så god at man bør "ta seg råd" til å fortsatt spare, selv med stort boliglån.

 

 

Edit: Hun bør forresten ikke benytte sin BSU i år, i og med at årets sparing ikke vil få fratrekk.

Endret av kjerts
Lenke til kommentar
Vi har 90.000 i kona sin BSU og 30.000 i min. Vi har i tillegg 40.000 på sparekonto. Jeg kan ikke spare mer i BSU og hun har spart de 15.000 i år.

Fordi du er over 34, eller har brukt av sparingen tidligere?

 

Hvis ikke, renten på BSU er så god at man bør "ta seg råd" til å fortsatt spare, selv med stort boliglån.

 

Over 34

 

Vi er i nødd til å bruke begge BSU for å betale forskuddet. Hvis ikke må vi lånne denne verdien også å betale nesten 2 måned renter på det (vi flytter inn i ca. 2 mnd).

Endret av Thorz
Lenke til kommentar

Må gjøre et valg og er ikke sikker. Ville gjerne lese hva dere synes, og takk på forhånd.

 

Lånetilbud vi fikk er bra. 7.25% renter og andre fordeler som banken tilbyr hvis man blir total kunde (det er ikke nødvendig å bli det men jeg synes at demmes totalkunde tilbudet er bra). Vi hadde nesten bestemt oss og skulle snart signere lånepapirene. Vi har allerede betalt 10% forskudd med pengene vi hadde i BSU kontoene på SP1. Dette tilbudet blir slik:

 

Vi flytter billånet til boliglånet som gir lavere renter.

Vi også låner 70.000 ekstra i boliglånet for ting vi trenger (møbler, osv.)

 

I går fikk jeg vite at det finnes en mulighet for at jeg kan få lån hos Husbanken pga. funksjonshemming. Dette betyr en kjempe reduksjon i rentene for oss (tror at de har i dag rente på rund 5.7%). Problemet er at de låner kun til hus, ikke til resten av tingene vi trenger. Dvs at jeg må mest sannsynlig ta en forbrukerlån på 70.000 og forsetter å betalle mitt nåværende billån. Vi skal da sitte plutselig med mange lån! (studielån, billån, boliglån og forbrukerlån jeg eventuell tar til møbler).

 

Skal det lønne seg å gjøre dette? Jeg vet ikke enda om jeg skal få lånet hos Husbanken men er villig til å prøve siden vi ikke flyter før nesten 2 mnd. Hvis Husbanken låner ikke pengene har jeg enda det andre tilbudet med 7.25% rente.

 

Hva hadde dere gjort?

 

Igjen: Mange takk!

Endret av Thorz
Lenke til kommentar

så du har skrevet under kjøpskontrakten uten å ha fått lånetilsagnet ? jaja..

 

nå skal jeg ærlig si at jeg ikke er helt kjent med husbanken, men er det mulig å refinansiere mesteparten av boliglånet gjennom de dersom du skulle ta opp lånet med 7,25% , så er det det enkleste. Jeg synes fortsatt at 7,25 er en høy rente, gav senest i dag ut et på 6,85 (80%) , men men, hvis rådgiveren deres ikke kan klare bedre så er det ikke noe å gjøre med det.

Lenke til kommentar
så du har skrevet under kjøpskontrakten uten å ha fått lånetilsagnet ? jaja..

 

Jeg vet at det er lit gambling, men det er 5.7% renter kontra 7.25%. Jeg har ikke takket nei til det 7.25% tilbudet og har papirene fra dem her hjemme klar for signering. Problemet er at det kan ta inntil 2 uker for at de i Husbanken gi meg et svar. Tror dere at det er for farlig å vente? Jeg har tenkt det mange ganger også!

 

Husbanken kan dessverre ikke refinansiere lånet. Det var den første ting jeg sporte. Lånet er kun til kjøp av første bolig. Hvis det hadde var slik hadde jeg ikke hatt noe problem med å ta lånet på 7.25% og refinansiere det etter på.

Lenke til kommentar

hva med å kjøpe brukte møbler, eventuelt skaffe noen gratis? er strengt tatt ikke nødvendig å ta opp ett forbrukslån på møbler.

 

la oss si du tar opp 50.000 i lån til møbler, og med ett forbrukslån på lao oss si en rente på 10% vil du altså ende opp med å betale 65.000 for møblene, over en fem års periode.

Lenke til kommentar

Hadde dere da ventet å se svaret fra Husbanken? Tror dere at det er fare for å miste tilbudet den andre banken har allerede lagt til oss hvis vi venter 2-3 uker? Det hadde vært grusomt at Husbanken skulle si nei og at DNB skulle si: Sorry, altfor sent nå. Da sitter jeg plutselig med en super gjeld og ikke lån!! :cry::ohmy:

 

Takk.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hva som skulle endre seg på 2-3 uker. De kan sette opp renta noen prosentpoeng som de hadde justert uansett lånedato.

 

Ikke sikkert DNB forventer underskrift før overtakelsesdatoen nærmer seg. Det er helt vanlig å undersøke og få flere tilbud, så om de spør, er det fremdeles det dere driver med frem til Husbanken svarer.

 

Et tilbud bør vel også inneholde detaljer om utløpsdato? Sikkert gyldig frem til overtakelsesdato. Ring og sjekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...