Gå til innhold

Første boliglån godkjent men er disse bra renter?


Thorz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi er et par med fast jobb begge to som venter på vår første baby :).

 

Vi har fått akseptert et kjøpetilbud på en leilighet. Har 160.000 som egenkapital (2 BSU konti).

 

Vi har vært på vår lokalbank og fikk lånet godkjent. De skal gi oss ca. 7.2% renter på lånet.

 

Rådgiveren sier at disse er veldig gode renter han gir oss og at han kan gi oss lån på BSU vilkårene som jeg tror tilsvarer 80%, selv om vi ikke har 80% som egenkapital.

 

Jeg er litt usikker på om dette er det beste tilbud vi kan få. Kunne en av dere med mer erfaring fortelle meg om 7.2% renter høres riktig ut? Eller kanskje dere har en annen anbefaling? Jeg tror at jeg kan enda bestemme å gå til en annen bank hvis det er nødvendig siden jeg har enda ikke signert noe.

 

Rådgiveren sa at hvis vi flytter forsikringene våre til banken han kunne gi meg 7.1% renter. 0.1% i praksis betyr kun 100 kr/mnd som er ikke mye synes jeg, men vi vurderer å gjøre det siden han har gjort en ok forsikringstilbud til oss. Jeg har uansett lyst å endre livsforsikringen pga. premien vi har i dag er ikke den beste og jeg vil ihvertfall dekke låns summen.

 

En til ting jeg har tenkt er å spørre om de kan binde rentene i 3 år siden jeg hørte på nyhetene at det er fare for at de øker til ca. 10% neste år. Hva dere synes om dette? Han sa at han skal prøve å undersøke om dette var mulig for dette type lånet.

 

Mange takk for hjelpen. Jeg er ikke så bra med disse økonomi ting :blush:

Endret av Thorz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg synes det hørtes ut som en middels bra rente, ikke dårlig, men selv i disse tider burde dere kunne klare å få ca 6.5 nom. på et førstehjemslån der du har såpass med egenkapital for et førstehjemslån. Når dere itillegg skal tegne en gjeldsforsikring (slik jeg forstår det) så synes jeg 7.2 og 7.1 virker høyt.

 

Den 10% du snakker om, er meg bekjent den renten man legger inn som et kriterie for betalingsevne, altså at dere skal kunne klare å betjene lånet selv om renten går opp til 10%.

 

forøvrig så forventes det en renteoppgang fra bankene der pengemarkedsrenten og interbankrenten gis vekt, men 10% tror jeg ikke vi får se, men å ta høyde for det er ikke dumt.

Lenke til kommentar
jeg synes det hørtes ut som en middels bra rente, ikke dårlig, men selv i disse tider burde dere kunne klare å få ca 6.5 nom. på et førstehjemslån der du har såpass med egenkapital for et førstehjemslån. Når dere itillegg skal tegne en gjeldsforsikring (slik jeg forstår det) så synes jeg 7.2 og 7.1 virker høyt.

 

Den 10% du snakker om, er meg bekjent den renten man legger inn som et kriterie for betalingsevne, altså at dere skal kunne klare å betjene lånet selv om renten går opp til 10%.

 

forøvrig så forventes det en renteoppgang fra bankene der pengemarkedsrenten og interbankrenten gis vekt, men 10% tror jeg ikke vi får se, men å ta høyde for det er ikke dumt.

 

Takk.

 

Jeg har hørt om førstehjemslån fra venner som har lån på Nordea men jeg tror at de ikke har dette produktet på Sparebank 1. Er det mulig å gå med en annen bank selv om budet er allerede godtatt av selgeren? Jeg har inntil tirsdag for å signere kontrakten og sikker kunne vente lit for å gjøre det senere denne uken. Jeg hadde elsket å få lån med 6.5% renter!!

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du kan vente å oppnå lavere rente enn 7,2 nå om dagen.

 

Sjekk http://www.finansportalen.no/Forsiden så ser du at det er der de ligger for tiden.

 

Jeg har heldigvis nedbetalt boligen, men håper for deres skyld at rentene ikke skal ytterligere opp.

 

Jeg håper det også, derfor har jeg tenkt å binde rentene de første 3 år, men jeg vet ikke om det er lurt.

 

Jeg trodde at BSU skulle hjelpe med rentefaktoren. Skal besøke flere banker på mandag å se om jeg kan få noe lavere.

Lenke til kommentar

Dnb gir 6,95% nom på førstehjemslån med opptil 0 i egenkapital for programkunder om dagen..

Så med to BSU, selvom de ikke er fulle, gjeldsforsikring og med et da moderat lån basert på inntekt så skulle du kunne få bedre enn 7.2, etter min mening, det ville jo ikke skadet å høre med flere banker, sålenge du ikke har undertegnet gjeldsbrev, lånetilsagn etc så er du på ingen måte bundet.

Lenke til kommentar
7,2% rente på lån med mindre enn 10% egenkapital synes jeg høres veldig billig ut, tviler på at du får det noe lavere.

 

Takk.

 

Det ser ut til at tingene har akkurat endre seg litt: Fikk boligen på slutten. Vi skal også ha ekstra 70.000 for noen ting vi trenger.

 

I boliglån kalkulatoren på www.finansportalen.no finner jeg at man kunne få 6.6% nom. renter og 6.848% eff. renter på beste valget (Orkdal Sparebank). Dette er med produktet "Førstehjemslån".

 

Jeg har 3 konkrete spørsmål:

 

Hvordan kan man få en sånn ordning? Sparebank 1 Nord har ikke tilbydd meg noe slik og banken kommer bare som valg 61 på finansportalen.no lista. Er "førstehjemslån" et spesielt produkt?

 

Er Sparebank 1 Nord anbefalt for boliglån? Vi har vært kunder hos dem for 10 år men hvis dere vet at det finnes noe bedre en dem her i norden vil jeg gjerne vite det.

 

Det er en ting som forvirrer meg: Hvilken renter er det som gjelder her, er det nom. rente eller eff. rente? I kalkulatoren for man begge og jeg er ikke sikker på hvilken er det som banken snakker om når de sier at lånet skal ha 7.2% rente.

 

Takk for hjelpen.

 

EDIT: Veldig bra info i de siste 2 innleggene. Skal lesse gjennom dem. Takk.

Endret av Thorz
Lenke til kommentar

-førsthjemslån er på en måte et eget produkt der du får bankens beste rente selv om du låner over 80% av lånetakst, tilpasset kunder i etableringsfasen, også en måte å dra inn kunder, men iom at det gis bra betingelser så er det jo vinn for kunden og vinn for banken som sikrer seg lånet deres.

 

-ingen erfaring med sparebank 1

 

-Jeg antar du snakker om nominell, men banken er pålagt og opplyse deg om effektiv, så når du oppgir 7.2 så må du nesten se på tilbudet du har fått fra SP1 og sjekke der.

Lenke til kommentar
hvis du tar med det lånetilbudet/tilsagn etc fra SP1 nord til en annen bank så kan det jo hende de strekker seg litt for å "stjele" en kunde

 

Ja jeg har tenkt på det, men tilbudforskjell må være merkbar for at jeg skal hoppe til en annen bank. F. eks. kun 0.1% forskjell er ikke nok, men 0.3% kunne kanskje være grunn.

Lenke til kommentar
Vi har fått akseptert et kjøpetilbud på en leilighet for 1.700.000. Har 160.000 som TOTAL egenkapital (130.000 av disse ligger på våre 2 BSU konti).

 

Vi har vært på vår lokalbank og fikk lånet godkjent. De skal gi oss ca. 7.2% renter på lånet som er på 1.540.000 kr. (30år). Dette gjør at vi må betale ca. 10.600kr./mnd. Vi må i tillegg betale 4.900kr./mnd til boreslaget i husleie.

 

Nesten 5000 i fellesutgift må vel bety en god slant fellesgjeld som også kan ha renteøkning?

Lenke til kommentar

Har vært nå på 4 banker og har avtaler med 2 til i morgen. Vi får se om de klarer å forbedre det SP1 har tilbydd oss.

 

Hva synes dere om å binde renter de første 3 år? En del av folket sier ja men andre sier nei. Noen sier at rentene skal opp til 10%, andre sier at de skal ikke øke mer. Herregud, dette er så vanskelig!

Endret av Thorz
Lenke til kommentar

Lånerentene i Norge blir ikke 10 %. Kanskje må du belage deg på rundt 8 % de neste årene til inflasjonen synker. Skal det skje må ledigheten øke. Det viktigste å vurdere blir derfor om man tror man beholder jobben og ikke må overt på ufrivilig deltid \ ned i lønn.

 

7.2 er bra. Men 30 år er lang tid.....

 

Synker boligen i verdi kan du måtte betale høyere rente også.

Lenke til kommentar

Du sier ingenting om hvor dere jobber. Dersom en av dere har en off. stilling så kan spk.no tilby nom. 6,25 % rente. Forøvrig kan det være lurt å binde renten nå som renten vil stige (Dnb Nor har jo allerede varslet 0,3 % økning). Har prøvd dette 2 ganger med studielånet og truffet rentemarkedet riktig en gang og feil den andre gangen.

Lenke til kommentar
Du sier ingenting om hvor dere jobber. Dersom en av dere har en off. stilling så kan spk.no tilby nom. 6,25 % rente. Forøvrig kan det være lurt å binde renten nå som renten vil stige (Dnb Nor har jo allerede varslet 0,3 % økning). Har prøvd dette 2 ganger med studielånet og truffet rentemarkedet riktig en gang og feil den andre gangen.

 

Dette om spk.no høres veldig bra ut. Kona jobber i kommunen så kanskje dette kan være aktuelt.

 

Faktisk det beste lånetilbudet jeg har fått har vært på Dnb Nor som ga til meg 7.25% etter rente økningen med førstehjemslån. SP1 kom med et siste tilbud av 7.35% før renteøkning, det betyr at rentene skal være på ca. 7.65% etter økningen med dem.

 

Skal undersøke mer om spk.no. Er det noen andre som har brukt dem for boliglån? Det er utrolig at de ligger så lav i rentene!

 

Takk!

Endret av Thorz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...