ole_marius Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 (endret) problem Nr 1. skjermen min går automatisk til lav styrke når jeg logger inn, klarer ikke å endre dette slik at skjermen viser 100% under oppstart, men når jeg er innlogget har jeg muligheter til å endre skjermens styrke under bruk men så går den tilbake til lav styrke under neste oppstart problem Nr 2. systempipet vil ikke deaktiveres selv om det står at den er deaktivert edit: problem 2 er ordnet Endret 15. september 2008 av ole_marius Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Du må sikkert legge ut mer info om hvilken maskin du kjører på, skjermkort/chip etc. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 12. september 2008 Forfatter Del Skrevet 12. september 2008 unskyld min feil... har hp pavillion dv 9812 med nvidia kort (er usikker på hvilket) kjører ubuntu 8.04 Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Oki, da regner jeg med at du har fjernet avkryssingen under System -> preferences -> sound -> system beep. Litt usikker her jeg, har system beep noe å gjøre med «pc-speaker» opsjonen. Vel, åpne alsamixer fra konsoll og mute pc-speaker også. Se om det hjelper. Det skal da stå MM under skyvebryteren isteden for 00. Angående lysstyrken har jeg ikke funnet noe løsning på det. Har en bærbar her i huset som gjør det motsatte av hva du beskriver, den går i full, ekkel lysstyrke ved hver oppstart. Mulig dette ligger på hardware-nivå. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 12. september 2008 Forfatter Del Skrevet 12. september 2008 kan godt hende det, det med systempip kom etter at jeg fjerna sabayon og la inn ubuntu, men er rart har aldri hat det problemet før Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 (endret) Enkel måte å drepe "systempipet" på: sudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist Legg til følgende linje ett eller annet sted i fila: blacklist pcspkr Hva gjelder skjermproblematikken så er dette knyttet til driverene/modulene som kommuniserer med enhetene som kontrolerer lyset. Sannsynligvis kommuniserer de via acpi, og driveren setter defaultverdier som gjør at baklyset er på laveste nivå hver gang driveren lastes i oppstarten av udev. Den enkleste løsningen er nok å lage et script som setter verdien på nytt, og la dette kjøre automatisk når du logger deg inn. EDIT: skal se om jeg finner ut hvordan det gjøres. Må uansett lære meg acpi i linux EDIT2: mulig fix. sudo apt-get install xbacklight xbacklight -set 100 Den siste kommandoen bør sette lysnivået til maks. Si ifra om det fungerer eller ei Endret 13. september 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 problem 1.... funket ikke problem 2.... får denne meldingen etter å ha prøvd det du skrev No outputs have backlight property Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Den første bør da fungere, husket du å lagre filen? Men endringen vil ikke gjelde før du restarter (med mindre du fjerner modulen pcspkr i tillegg da). Hva gjelder problem nummer 2 så er jeg blank. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 (endret) ok problem 2 har jeg ikke restartet enda edit: problem 2 er ute av verden Endret 15. september 2008 av ole_marius Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå