Gå til innhold

skjermen min går automatisk til lav styrke under oppstart

Anbefalte innlegg

problem Nr 1.

skjermen min går automatisk til lav styrke når jeg logger inn, klarer ikke å endre dette slik at skjermen viser 100% under oppstart, men når jeg er innlogget har jeg muligheter til å endre skjermens styrke under bruk men så går den tilbake til lav styrke under neste oppstart

problem Nr 2.

systempipet vil ikke deaktiveres selv om det står at den er deaktivert

edit: problem 2 er ordnet

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oki, da regner jeg med at du har fjernet avkryssingen under System -> preferences -> sound -> system beep.

Litt usikker her jeg, har system beep noe å gjøre med «pc-speaker» opsjonen. Vel, åpne alsamixer fra konsoll og mute pc-speaker også. Se om det hjelper. Det skal da stå MM under skyvebryteren isteden for 00.

Angående lysstyrken har jeg ikke funnet noe løsning på det. Har en bærbar her i huset som gjør det motsatte av hva du beskriver, den går i full, ekkel lysstyrke ved hver oppstart. Mulig dette ligger på hardware-nivå.

Lenke til kommentar

Enkel måte å drepe "systempipet" på:

sudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist

Legg til følgende linje ett eller annet sted i fila:

blacklist pcspkr

Hva gjelder skjermproblematikken så er dette knyttet til driverene/modulene som kommuniserer med enhetene som kontrolerer lyset. Sannsynligvis kommuniserer de via acpi, og driveren setter defaultverdier som gjør at baklyset er på laveste nivå hver gang driveren lastes i oppstarten av udev. Den enkleste løsningen er nok å lage et script som setter verdien på nytt, og la dette kjøre automatisk når du logger deg inn.

EDIT: skal se om jeg finner ut hvordan det gjøres. Må uansett lære meg acpi i linux

EDIT2: mulig fix.

sudo apt-get install xbacklight
xbacklight -set 100

Den siste kommandoen bør sette lysnivået til maks. Si ifra om det fungerer eller ei

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...