Gå til innhold

Spørsmål ang. rundkjøring


John-B

Anbefalte innlegg

Hvem har skyld/er lite trafikkvennlig hvis den røde traileren, på det tidspunktet, svinger inn i den sorte bilen - som aner fred og ingen fare?

 

post-16791-1221247678_thumb.jpg

Høyre-kjørefil blir til kollektiv-felt ved streken som starter helt til venstre i bildet..

 

Hvorfor er ikke feltene markert ved ukjørsler fra rundkjøringer?

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ved feltskifte har man vikeplikt.

Ja, men på det punktet der er det jo ikke merket opp to felt - så er det egentlig snakk om et feltskifte?

 

Er det kanskje "flette-reglene" som gjelder her? Og burde det i så fall være den sorte bilen som skulle sluppet traileren forbi, når traileren ikke hadde kommet lenger frem enn det?

 

Det ligger vel i kortene at det er jeg som er den sorte bilen. Traileren holder på å svinge inn i meg, og fløyter på meg som om det var jeg som gjorde noe galt. Jeg ble jo litt usikker, siden akkurat det punktet der er det eneste med rundkjøringer jeg er litt usikker på.

Lenke til kommentar

Ved felsskifte har man vikeplikt, da spesielt for de som ligger innerst i rundkjøringen.

 

Ha det i bakhodet også når du står i en "duell" mot et vogntog så BØR du gi deg... Storbilsjafører har en egen evne til å ikke slippe gassen ettersom det ofte tar lang tid å komme igang igjen etter nedbremsing.. Jeg gir mange gange rimelig blanke for det finnes svært få mennesker som er dumme nok til å utfordre en storbil, da det gjerne kan være deres eget liv de gambler med.

 

Jeg sier ikke at jeg bruker settet som våpen, så absolutt ikke. Folk flest bare vet at man ikke burde krasje med en storbil.

 

Så! Møter du på et vogntog som vil inn der du er eller lignende så fløtt dæ istede for å plage en sjafør som lever livet sitt på veien... Mest sannsynlig så er det du som ikke klarer å holde flyten med kjøringa di.

 

Det gjelder i de fleste tilfeller hvertfall... Uansett.. Ta det som et sunt tips... :mrgreen:

Lenke til kommentar

Som andre sier, men svært få er klar over (virker det som). Utkjøring fra venstre felt i en rundkjøring inn i en vei med ett felt er et feltskifte med vikeplikt for de som befinner seg i høyre felt.

 

Ang. fletteregel: Den eksisterer ikke/gjelder ikke så lenge det ikke står skilt om det.

Lenke til kommentar
Som andre sier, men svært få er klar over (virker det som). Utkjøring fra venstre felt i en rundkjøring inn i en vei med ett felt er et feltskifte med vikeplikt for de som befinner seg i høyre felt.

Men jeg har fortsatt ikke fått noe godt svar på om det her er ett eller to felt? Det pleier å kjøre to biler i bredden der. Litt lenger fremme blir altså høyre siden av vegen om til et kollektivfelt.

 

Jeg trodde jo at det var traileren som foretok feltskifte her - siden han måtte legge seg inn til venstre før "feltet" hans blir om til kollektivfelt.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Her er det ei rundkjøring med 3 armer, dvs en man kommer fra, og 2 man kan kjøre ut til. Ser her at det er helt naturlig å ligga til høyere om man skal til høyere ved første avkjørsel, og ligga i venstre om man skal ut i andre avkjørsel. trailern ligger til høyere og kommer riktig inn, mens bilen altså kommer fra ei plassering som om den skulle kjørt til venstre. Vil si den svarte bilen burde lagt seg over i høyere felt tidligere, endten forran eller bak trailern, å ikke prøvd å trenge seg inn der. Den svarte bilen har ut i fra tegninga liggi i blindsona til trailern, og kommet overraskende på trailern, mens den svarte bilen neppe kan ha vært så sløv at han ikke har sett trailern, og derfor kunne tatt litt mer hensyn. Om en personbil hadde dukka opp av blindsona mi å prøvd å tilsynelatende snike i rundkjøringa, ville jeg også blitt provosert.

Lenke til kommentar
Vil si den svarte bilen burde lagt seg over i høyere felt tidligere, endten forran eller bak trailern, å ikke prøvd å trenge seg inn der.

Den svarte bilen kjørte inn i rundkjøringen nedenifra, og har jo da lagt seg i riktig felt? Som du ser er det to felt nede.

 

Og som nevnt tidligere, det er da vitterlig god plass til to biler i 50 meter til før oppmerkingen til kollektivfeltet, burde ikke traileren fortsette litt til før den forsøker å legge seg til venstre. Den svarte bilen hadde høyere fart enn traileren på det tidspunktet, så den hadde vært forbi før høyre felt ble til kollektivfelt. Om den sorte bilen skulle sluppet traileren foran måtte den bråstoppet til full stopp før hele traileren hadde kommet seg forbi. Traileren derimot kunne bare holdt samme hastighet i noen sekunder til før den la seg inn til venstre.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Den svarte bilen burde lagt seg over i høyre felt akkurat rett etter forrige utkjøring, siden det er plass til det, for å unngå feltskifte akkurat i utkjøringen. En slik sitausjon kunne ikke oppstått da, fordi vedkommende hadde oppdaget det og bare tatt en ekstra runde om det ikke var plass i høyre felt.

 

Hvis det ikke er oppmerket to felt, så er det ikke to felt, og da er det ene feltet som er der høyre felt. Den som da kommer i venstre felt har da vikeplikt for den som er i høyre felt. Det er altså ikke lastebilen som "legger seg over i venstre felt", men den svarte som legger seg over i høyre felt fra venstre felt.

Lenke til kommentar
Hvis det ikke er oppmerket to felt, så er det ikke to felt, og da er det ene feltet som er der høyre felt. Den som da kommer i venstre felt har da vikeplikt for den som er i høyre felt. Det er altså ikke lastebilen som "legger seg over i venstre felt", men den svarte som legger seg over i høyre felt fra venstre felt.

 

Enig i det prinsipielle her, men det kan utifra illustrasjonen se ut som lastebilen - som kom fra "øst" har brutt sin vikeplikt og kjørt inn i rundkjøringen etter at den svarte bilen, som kom fra "sør", hadde kjørt inn, eller...? Det kommer naturligvis an på hastighet og denslags, men det kan jo være en angrepsvinkel.

Lenke til kommentar

Hvis den svarte hadde høyere fart enn lastebilen, så ser jeg det som mer sansynlig at den svarte har kommet inn ca. samtidig med lastebilen, og de dermed har vikeplikt for hverandre, som igjen blir til at den svarte har den endelige vikeplikten pga feltskifte.

 

Nå skal det vel sies at på en flerfeltsvei, så er har ikke vikeplikten uendelig rekkevidde. Man kan ikke si at en som kom inn en halvtime før den andre har forkjørsrett og bare kan kjøre som han vil i forhold til de som kom inn senere. Jeg personlig, uten at det har noen praktisk betydning, mener at så lenge man ikke får på blinklys i det man kjører forbi siste utkjøring, så har man "brukt opp" sin "forkjørsrett" ovenfor de som er på vei inn i et annet felt enn det en selv er i. Den svarte bilen burde definitivt ha satt på blinklys øyeblikkelig på høyde med forrige utkjøring, og deretter lagt seg over i høyre felt.

Lenke til kommentar

Ok, så det du mener er at på det stedet den hvite bilen er, skal det skiftes felt om en skal ut i neste utkjøring? I så fall har jeg lært noe nytt i dag også.

 

Normalt pleier det i denne utkjørselen å kjøre to biler i bredden før de begynner å organisere seg inn mot ett felt. Så jeg har tatt det for gitt at det her er to felter, og de som er til høyre har ansvaret for å komme seg inn i det venstre feltet før det høyre blir til kollektivfelt.

 

Føler denne rundkjøringen er tåpelig lagt opp, for om en skal kjøre helt korrekt her så blir det velig lite flyt om en må bytte felt inne rundkjøringen. Om det bare hadde vært markert opp to felter i utkjørselen hadde jo ting straks blitt enklere.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Ja, det stemmer. Man kjører da skjeldent ut av veien rett fra venstre felt med mindre det er to felt i veien man kjører inn i, og man skal inn i venstre felt (ja, man ser iblandt de som gjør det, og holder på å smelle inn i noen som ligger i høyre), så et feltskifte etter ca. der den hvite er vil være det mest korrekte. Jeg ville slått på blinklys for feltskifte akkurat idet fronten min var på høyde med trafikkøya, for så å bytte felt ved første mulighet.

 

Uansett, så er det verdt å merke seg, som jeg nevnte, at dersom to felt går over i ett felt, så er det alltid venstre felt som "forsvinner". Fletteregelen gjelder altså ikke med mindre det står skilt om det, og det er de som er i venstre felt som har vikeplikt for de i høyre felt.

 

Det skjer mye rart enkelte steder, men utgangspunktet er uansett at det skal være èn bil i hvert felt i bredden, og i utgangspunktet skal de som ligger i det ene feltet ligge midt i feltet, og ikke til høyre eller venstre slik at det er mulig at noen ligger ved siden av. Unntak er ved sving i kryss, da plasseringen skal være i den retningen svingen skal tas.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Hvis det ikke er oppmerket to felt, så er det ikke to felt, og da er det ene feltet som er der høyre felt. Den som da kommer i venstre felt har da vikeplikt for den som er i høyre felt. Det er altså ikke lastebilen som "legger seg over i venstre felt", men den svarte som legger seg over i høyre felt fra venstre felt.

 

Enig i det prinsipielle her, men det kan utifra illustrasjonen se ut som lastebilen - som kom fra "øst" har brutt sin vikeplikt og kjørt inn i rundkjøringen etter at den svarte bilen, som kom fra "sør", hadde kjørt inn, eller...? Det kommer naturligvis an på hastighet og denslags, men det kan jo være en angrepsvinkel.

 

Man bryter vel ikke vikeplikten om man kjører inn i høyre felt når bilen ligger i venstre felt (forutsatt to felter i rundkjøringen). Jeg ser på rundkjøring som en normal forkjørsvei som tilfeldigvis går i sirkel, og følger regler utifra det, det har stort sett gitt meg rett hittil, men jeg er interessert om dette er feil tankegang.

 

AtW

Lenke til kommentar
Uansett, så er det verdt å merke seg, som jeg nevnte, at dersom to felt går over i ett felt, så er det alltid venstre felt som "forsvinner". Fletteregelen gjelder altså ikke med mindre det står skilt om det, og det er de som er i venstre felt som har vikeplikt for de i høyre felt.

 

Takk for interessant informasjon,Dette gjelder i alle tilfeller, selv om venstre fil fortsetter rett fram og høyre "svinger" inn i venstre? Og jeg regner med at dette kun er snakk om tifeller der stiplingen mellom feltene bare forsvinner og veien blir gradvis smalere?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Man bryter vel ikke vikeplikten om man kjører inn i høyre felt når bilen ligger i venstre felt (forutsatt to felter i rundkjøringen). Jeg ser på rundkjøring som en normal forkjørsvei som tilfeldigvis går i sirkel, og følger regler utifra det, det har stort sett gitt meg rett hittil, men jeg er interessert om dette er feil tankegang.

 

AtW

 

Det går strengt bare et felt ut av denne rundkjøringen der disse to bilene møttes (om jeg ikke har bommet helt på hvilken rundkjøring dette gjelder...), selv om det har blitt sedvane å presse seg inn to i bredden på grunn av trafikksituasjonen i området. Slik jeg ser det har da biler som skal ut der, og befinner seg i rundkjøringen, forkjørsrett fremfor biler som enda ikke har kommet inn i rundkjøringen og skal ut samme vei. Mulig jeg tar feil, det er mange år siden jeg tok lappen.

Lenke til kommentar
Uansett, så er det verdt å merke seg, som jeg nevnte, at dersom to felt går over i ett felt, så er det alltid venstre felt som "forsvinner". Fletteregelen gjelder altså ikke med mindre det står skilt om det, og det er de som er i venstre felt som har vikeplikt for de i høyre felt.

 

Takk for interessant informasjon,Dette gjelder i alle tilfeller, selv om venstre fil fortsetter rett fram og høyre "svinger" inn i venstre? Og jeg regner med at dette kun er snakk om tifeller der stiplingen mellom feltene bare forsvinner og veien blir gradvis smalere?

AtW

Veimerking og skilting har alltid større betydning enn generelle regler og praksis. Om veimerkingen viser at høyre felt forsvinner, så er det høyre felt som forsvinner, og med mindre skilt sier noe annet, så har da de i høyre felt vikeplikt for de i venstre. Somoftest/alltid i slike tilfeller vil det stå skilt som sier helt klart hvem som har vikeplikt.

 

Man bryter vel ikke vikeplikten om man kjører inn i høyre felt når bilen ligger i venstre felt (forutsatt to felter i rundkjøringen). Jeg ser på rundkjøring som en normal forkjørsvei som tilfeldigvis går i sirkel, og følger regler utifra det, det har stort sett gitt meg rett hittil, men jeg er interessert om dette er feil tankegang.

Man har fortsatt vikeplikt for de som befinner seg på den veien man skal inn i, selv om det er flere felt. Det gjelder da det samme som f.eks forbikjøring på forkjørsvei, der vikepliktskiltet faktisk betyr at man har vikeplikt for de som (tilfeldigvis) skulle befinne seg/være på vei ut i venstre felt også. Jeg velger å tolke det basert på blinklys og plassering, og prøve å finne ut om jeg faktisk kommer i veien for vedkommende som evt. ligger i venstre felt når jeg skal ut i høyre. Det vil sansynligvis være et problem å gi skyld uansett ved en kollisjon, og mer eller mindre 100% sansynlig at den som sist passerte en vikelinje får skylden.

Lenke til kommentar
Uansett, så er det verdt å merke seg, som jeg nevnte, at dersom to felt går over i ett felt, så er det alltid venstre felt som "forsvinner". Fletteregelen gjelder altså ikke med mindre det står skilt om det, og det er de som er i venstre felt som har vikeplikt for de i høyre felt.

 

Takk for interessant informasjon,Dette gjelder i alle tilfeller, selv om venstre fil fortsetter rett fram og høyre "svinger" inn i venstre? Og jeg regner med at dette kun er snakk om tifeller der stiplingen mellom feltene bare forsvinner og veien blir gradvis smalere?

AtW

Veimerking og skilting har alltid større betydning enn generelle regler og praksis. Om veimerkingen viser at høyre felt forsvinner, så er det høyre felt som forsvinner, og med mindre skilt sier noe annet, så har da de i høyre felt vikeplikt for de i venstre. Somoftest/alltid i slike tilfeller vil det stå skilt som sier helt klart hvem som har vikeplikt.

 

Man bryter vel ikke vikeplikten om man kjører inn i høyre felt når bilen ligger i venstre felt (forutsatt to felter i rundkjøringen). Jeg ser på rundkjøring som en normal forkjørsvei som tilfeldigvis går i sirkel, og følger regler utifra det, det har stort sett gitt meg rett hittil, men jeg er interessert om dette er feil tankegang.

Man har fortsatt vikeplikt for de som befinner seg på den veien man skal inn i, selv om det er flere felt. Det gjelder da det samme som f.eks forbikjøring på forkjørsvei, der vikepliktskiltet faktisk betyr at man har vikeplikt for de som (tilfeldigvis) skulle befinne seg/være på vei ut i venstre felt også. Jeg velger å tolke det basert på blinklys og plassering, og prøve å finne ut om jeg faktisk kommer i veien for vedkommende som evt. ligger i venstre felt når jeg skal ut i høyre. Det vil sansynligvis være et problem å gi skyld uansett ved en kollisjon, og mer eller mindre 100% sansynlig at den som sist passerte en vikelinje får skylden.

 

Jo, det er jo greit nok, man har vikeplikt for begge felter, men det er vel allikevel ikke ulovlig å kjøre inn et felt om det er en person i det andre feltet, man er jo ikke til hindre for noen? Altså man har lov til å kjøre ut i høyre felt når det er noen i venstre felt feks.

 

AtW

 

Man bryter vel ikke vikeplikten om man kjører inn i høyre felt når bilen ligger i venstre felt (forutsatt to felter i rundkjøringen). Jeg ser på rundkjøring som en normal forkjørsvei som tilfeldigvis går i sirkel, og følger regler utifra det, det har stort sett gitt meg rett hittil, men jeg er interessert om dette er feil tankegang.

 

AtW

 

Det går strengt bare et felt ut av denne rundkjøringen der disse to bilene møttes (om jeg ikke har bommet helt på hvilken rundkjøring dette gjelder...), selv om det har blitt sedvane å presse seg inn to i bredden på grunn av trafikksituasjonen i området. Slik jeg ser det har da biler som skal ut der, og befinner seg i rundkjøringen, forkjørsrett fremfor biler som enda ikke har kommet inn i rundkjøringen og skal ut samme vei. Mulig jeg tar feil, det er mange år siden jeg tok lappen.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Altså man har jo vikeplikt for biler i rundkjøringen når man kjører inn i rundkjøringen, men det betyr vel ikke at man bryter vikeplikten når man kjører inn i høyre felt i en tofelts rundkjøring om det er noen i venstre felt?

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Altså man har jo vikeplikt for biler i rundkjøringen når man kjører inn i rundkjøringen, men det betyr vel ikke at man bryter vikeplikten når man kjører inn i høyre felt i en tofelts rundkjøring om det er noen i venstre felt?

 

AtW

 

Uttrykker jeg meg så klossete, eller er du bare i kveruleringshumør? Det er bare et felt ut av den rundkjøringen der trådstarter og lastebilen møttes (oppe til venstre i bildet). Det finnes ikke noe venstre og høyre felt der. Nok en gang med forutsetning av at det er rett rundkjøring jeg tenker på (og det ser unektelig slik ut på bildet, der det heller ikke er noen oppmerking som indikerer to felt ut).

 

EDIT: Får forklare min tolkning av denne rundkjøringen igjen, mens jeg venter på at pastaen koker ferdig her (lavt blodsukker!!!): Dersom bilen fra innkjøringen nede til høyre på bildet ligger i venstre felt så kan han enten blinke seg ut oppe til høyre der det er to felt ut av rundkjøringen (litt usikker på dette, lenge siden jeg har kjørt der, men det står merket ganske greit mener jeg å huske), eller fortsette rundt og blinke seg ut til venstre. Om han velger sistnevnte alternativ så er det bare et kjørefelt ut av rundkjøringen, hvilket betyr at en bil som samtidig kjører inn i rundkjøringen fra innkjørselen oppe til høyre vil blokkere dennes utkjøring, slik det endte i denne situasjonen. Innkjøringen oppe til høyre har to felt, det høyre skal benyttes om man skal videre rett fram (der disse to bilene altså møttes), og det venstre skal benyttes dersom man skal til utkjøringen nede til høyre, der det også bare er et felt ut, om jeg ikke husker feil.

Endret av Swe
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Altså man har jo vikeplikt for biler i rundkjøringen når man kjører inn i rundkjøringen, men det betyr vel ikke at man bryter vikeplikten når man kjører inn i høyre felt i en tofelts rundkjøring om det er noen i venstre felt?

 

AtW

 

Uttrykker jeg meg så klossete, eller er du bare i kveruleringshumør? Det er bare et felt ut av den rundkjøringen der trådstarter og lastebilen møttes (oppe til venstre i bildet). Det finnes ikke noe venstre og høyre felt der. Nok en gang med forutsetning av at det er rett rundkjøring jeg tenker på (og det ser unektelig slik ut på bildet, der det heller ikke er noen oppmerking som indikerer to felt ut).

 

EDIT: Får forklare min tolkning av denne rundkjøringen igjen, mens jeg venter på at pastaen koker ferdig her (lavt blodsukker!!!): Dersom bilen fra innkjøringen nede til høyre på bildet ligger i venstre felt så kan han enten blinke seg ut oppe til høyre der det er to felt ut av rundkjøringen (litt usikker på dette, lenge siden jeg har kjørt der, men det står merket ganske greit mener jeg å huske), eller fortsette rundt og blinke seg ut til venstre. Om han velger sistnevnte alternativ så er det bare et kjørefelt ut av rundkjøringen, hvilket betyr at en bil som samtidig kjører inn i rundkjøringen fra innkjørselen oppe til høyre vil blokkere dennes utkjøring, slik det endte i denne situasjonen. Innkjøringen oppe til høyre har to felt, det høyre skal benyttes om man skal videre rett fram (der disse to bilene altså møttes), og det venstre skal benyttes dersom man skal til utkjøringen nede til høyre, der det også bare er et felt ut, om jeg ikke husker feil.

 

Altså, slik jeg tolker det er det to felter inne i rundkjøringen, et ytre og et indre felt (dog er jeg litt usikker når det bare stiples opp felt et stykke inn i rundkjøringen som her). Om bilen fra nedre høyre er i indre felt, så har bilen i oppe høyre lov til å kjøre ut i ytre felt, selv om han da kommer på høyde med bilen i indre felt. Bilen i indre felt må feltskifte når vedkommende skal ut, og får således skylda om de kolliderer i utgangen av rundkjøringen, om begge kommer seg ut av rundkjøringen, og er ute på veien (der lastebilen er tegnet inn) så gjelder da formodentlig regelen om at venstre felt forsvinner, og bilen fra indre felt for også da dkylda om det kollideres. Med alle forbehold om feil tolkning av loven.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...