Gå til innhold

Hvor mange ganger er det forvarlig å overspille en mini-dv kassett?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :D

Jeg tørket støv av mini-dv kassett samlingen min i dag, og jeg fikk meg ett lite sjokk.

Noe av det var dårlig kvalitet. Noen av kassettene er overspilt opp til 4 ganger, men det meste er overspilt 2-3 ganger.

Noen kassetter virker bra, og noen virker ikke så bra, så det er derfor ikke kamera som er noe galt med når jeg spiller av kassetten.

Måtte kaste 3 kassetter. De var overspilt 2 ganger.

Det kan jo kanskje være att de enkelte kassetter er utsatt for skader. Sol, magnet osv

En kassett som var overspilt 4 ganger var også veldig dårlig. Den er full av verdi film, så den kunne ikke kastes. En på expert fortalt at jeg kunne overspille så mye jeg ville uten at det skulle gå ut over kvaliteten. Den kan da ikke være riktig?

Jeg er egentlig blitt lit lite trygg på disse mini-dv kassettene. Hvor mye tåler de? Hvor lenge varer de?

Har fått mye av filmene over på dvd, men originalen ligger liksom på kassettene.

Nå er jo en dvd plate veldig sårbar også.

Nå går jeg å pønsker på å kjøpe meg en stor ekstern hardisk. Ligge alle filmene inn på den som en sikkerhet. Er det en god ide?

Er en hardisk ett trygt sted å langtids lagre? Er det tryggere enn kassetter og dvder?

Burde jeg ha kjøpt 2stk hardisker. Dobbel beskyttelse!

Jeg syntes alt er veldig sårbart. Vil jo liksom ha filmen for alltid.

Hva er den beste lagrings muligheten vi har i dag?

Hvor mange ganger er det forvarlig å overspille en mini-dv kassett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig vil jeg si "én". For meg er DV-kassetter forbruksvare, jeg bruker dem én gang, og beholder dem som rådata. Prisen er uansett så lav at jeg ikke ser noen grunn til å gamble med senere opptak - i tillegg til at jeg nødig vil miste verdifulle data - spiller du over dem får du aldri igjen de dataene om du skulle miste eller ødelegge DVDen eller filen du har lagret på PCen. Tape er mye mindre sårbart for lagring enn nesten alle andre lagringsmedier, så putt dem i et brannskap eller bankboks, og la dem ligge der. Da blir de heller ikke utsatt for lys og store temperatursvingninger til vanlig.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Jeg gjør det samme som k-ryeng, opptak og så lagring som rådate.

Oppbevarer de i brannsikkert skap laget for tape, disketter og cd plater.

Har VHS bånd som er 20 år gamle, og DV fra starten av det systemet. Kan ikke se at de er forringet på noen måte.

I tillegg har jeg kopiert alle båndene over på eksterne harddisker for lagring og enkel tilgang.

Endret av Finnsen
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvilke type mini-dv filmer du bruker, men kjøp gjerne de litt bedre typene til f.eks Sony (Premium og oppover), Panasonic har vel noen gode "Professional" taper, dog ganske dyre.

Men jeg har stort sett brukt Sony Premium og har ikke hatt noen problemer med noen av dem, har mange år gamle filmer fra mitt første JVC "like stort som HI-8" minidv kamera og de er like fine ennå.

Jeg har dog stort sett aldri brukt filmene mer enn 1 gang, mulig de slites fortere ut enn vhs pga presisjonen i lagringen?

Lenke til kommentar
Personlig vil jeg si "én". For meg er DV-kassetter forbruksvare, jeg bruker dem én gang, og beholder dem som rådata. Prisen er uansett så lav at jeg ikke ser noen grunn til å gamble med senere opptak - i tillegg til at jeg nødig vil miste verdifulle data - spiller du over dem får du aldri igjen de dataene om du skulle miste eller ødelegge DVDen eller filen du har lagret på PCen. Tape er mye mindre sårbart for lagring enn nesten alle andre lagringsmedier, så putt dem i et brannskap eller bankboks, og la dem ligge der. Da blir de heller ikke utsatt for lys og store temperatursvingninger til vanlig.

Helt enig!

En gang, bruk "vanlige" DV-kassetter oxo til HD opptak. Kjøpt fra USA er typisk pris 12 kroner pr kassett.

I.flg. forum på nettet, sier "alle" erfarne videofolk at det er bortkastete penger å kjøpe dyre HD-kassetter. Tar man opp bare en gang pr. kassett, er kvaliteten like bra på billige, og bruk dem som billig lagring av rådata.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg pleier også bare kjøre en enkelt gang gjennom hver kassett. Men i enkelte tilfeller har jeg "gamblet" og tatt over to ganger. Dette var fordi jeg ikke hadde flere kassetter tilgjengelig og fordi jeg visste at jeg hadde en forsvarlig backup.

Lenke til kommentar
En på expert fortalt at jeg kunne overspille så mye jeg ville uten at det skulle gå ut over kvaliteten. Den kan da ikke være riktig?

jo det er forsåvidt riktig. signalet som lagres på tape er digitalt. har selv en test tape som har blitt brukt om igjen og om igjen i min hv20 sikkert 20-30 ganger, den er noen år gammel og fungerer fortsatt fint (sony), men det er ikke noe på denne jeg trenger om 20 år.

fabrikantene anbefaler at råmateriale taes opp og lagres på helt nye tape.

Jeg er egentlig blitt lit lite trygg på disse mini-dv kassettene. Hvor mye tåler de? Hvor lenge varer de?

Har fått mye av filmene over på dvd, men originalen ligger liksom på kassettene.

Nå er jo en dvd plate veldig sårbar også.

dvd levetiden er også usikker, ja. har du en god opptaker og prima råmedie kan en dvd vare mange mange tiår lagret rett, men problemet er at man kan ikke vite sikkert om alt dette er på stell. og blir en dvd korrupt på feil sted mister du alt. tape er annerledes slik, om tapen er ødelagt et sted kan den være ok andre steder, og disse dataene kan reddes. harddisker er også sårbare, bruker du ntfs filsystem og det blir skader på databasen med addressen til filene mister du alt. siden minidv tapene er så mye brukt i media vil det nok ikke være noe problem å få reddet opptak om noen tiår om opptaksutstyret ditt ikke lengre kan lese det. så tape er fint mht robusthet og lesbarhet om noen år, men dyrt mht tid og penger.

Nå går jeg å pønsker på å kjøpe meg en stor ekstern hardisk. Ligge alle filmene inn på den som en sikkerhet. Er det en god ide?

ja dette er fornuftig. idag har vi etterhvert så mye data at det å lage seg et lagringssystem med backup er en god ide. her kan du ha film, bilder, dokument etc. samlet, og enkelt og raskt flytte dataene til nye medier når tiden er moden. sitter du med all filmen din på tape og skal bruke kamera for å hente ut eller kopiere data om noen år, må dette gjøres i "real time", og krever mye manuelt arbeid. med alle data samlet på disk med tilhørende backup har du rask tilgang i all overskuelig fremtid. siden man uansett må/bør gjøre dette, er det hovedårsaken til at jeg synes det er lite lurt å kjøpe seg et tape basert kamera i dag, all den tid flash baserte har blitt nesten like gode bildemessig og man må gjøre disse lagringsøvelsene uansett. tape er blitt et unødvendig mellomledd.

Lenke til kommentar
Har 490GB film på en kræsjet harddisk, glad orginalene er på MiniDV......

ja disker dør av og til, men du hadde kanskje vært enda gladere om backupen

også fantes på en annen disk :) skal du spole inn 490gig med hdv fra et kamera snakker du fort 37 timer arbeid... en 500gig disk koster bare 500kr for tiden og brukt rett varer de mange mange år.

Lenke til kommentar
Har 490GB film på en kræsjet harddisk, glad orginalene er på MiniDV......

ja disker dør av og til, men du hadde kanskje vært enda gladere om backupen

også fantes på en annen disk :) skal du spole inn 490gig med hdv fra et kamera snakker du fort 37 timer arbeid... en 500gig disk koster bare 500kr for tiden og brukt rett varer de mange mange år.

Joda, gikk på samme smell for ett halvt år siden selv. Men en dv tape er mye tryggere backup enn selv to hardisker.

Er tid så kritisk så kjører man raid5 for å tåle en disk krasj, selv om dette heller ikke er trygt pga feks. bugs i firmware...(den ble jeg rammet av).

Ideelt sett bør man ha en form for tape backup av mediafiler, spesiellt nå som produksjon for mange flytter seg fra tape til flashminne, både proffe og amatører.

Ang tape overspilling....

Generelt sett tåler dyr proff tape flere overspillinger enn den billige møkkatapen fra clas ohlson. Bygge kvalitet på selve kasetten varierer også veldig, alt fra går i stykker om du mistern i bakken til at du kan tråkke på den.

Har brukt en del taper som transport tape mellom systemer på event jobbing og rekker stort sett gjennom tapene 8-10 ganger uten problemer, kvalitetstaper. Men så er dette ikke viktige taper for arkiv og de blir kastet etter såpass med bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...