Gå til innhold

Kostnad for å bruke gps på en SE W760i

asbhegge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke til den aktuelle telefonen, men dersom du har blitt fortalt dette av forhandler er det sannsynlig at telefonen har såkalt AGPS (Assisted Global Positioning System). Helt konkret betyr dette at når du starter GPS-en vil den kontakte en server som hjelper den med å i grove trekk finne ut hvor den er. Dette har to fordeler, den første er at du ofte vil oppleve at GPS-en fungerer raskere ved oppstart, den andre er at du ofte vil kunne få en noenlunde riktig fix innendørs.

Og, ja, AGPS sender og mottar data via GPRS/3G noe som du må betale for. Dog vil trafikken være relativt liten (faktisk bagatellmessig for de aller fleste). AGPS er ofte mulig å skru av via menyene på telefonen.

Et annet alternativ er at den han har pratet om er at navigasjonsprogramvare o.l. oppdatterer seg via nettet. Dette stemmer også for de aller fleste navigasjonsprogrammer man får til mobiltelefoner. Noen laster bare ned trafikkdata, oppdatteringer og navigasjonsdata, mens andre applikasjoner kan finne på å laste ned store kart, og det kan fort bli en dyr affære, særlig når man er i utlandet.

Mitt tips er:

-Sjekk om telefonen har AGPS, og om den har det og det er noe som bekymrer deg, sjekker du om du kan skru den av i brukermanualen.

-Dersom det følger med navigasjonsprogram (eller du har i ettertid installert dette), sjekk både brukermanual og nettstedet til den utviklerene av navigasjonsprogramvaren for å finne ut hvor mye data den faktisk kan komme til å laste ned. Sjekk også FAQ eller tilsvarende på siden. Svært mye slik programvare har triks for som lar deg sperre slik at programmet ikke får tilgang til nett (kjekt når man er i utlandet) og de fleste programmene lar deg laste ned kart, stemmer mm. på et minnekort noe som kan begrense utgiftene betraktelig.

Håper du er blitt litt klokere etter talen min ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...