Gå til innhold

Vannpumpekapasitet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det tror jeg ikke... kanskje du får dårligere temp også, spørs på hardwaren din.

Har du to cpu'r gpu, mb og HDD kjøler er Eheim 1250 mer egnet.

Men poenget med vannkjøling er ikke å pumpe mest mulig vann ut og inn..

Vannet skal ha passe fart så det får tatt opp varme i cpu-blokken.

Og gitte fra seg varmen i radiatoren.

Kjenner du på slangene ut og inn fra cpu-blokken er det ikke forskjell...

det betyr at pumpen pumper mer enn fort nok..

Du skal ha litt fart på vannet selfølgelig men ikke så fort at vannet ikke rekker å gi fra seg eller ta opp varmen.

1048 skal holde mere enn nok til cpu gpu og mb. + radiator.

Lenke til kommentar
Du skal ha litt fart på vannet selfølgelig men ikke så fort at vannet ikke rekker å gi fra seg eller ta opp varmen.

I teorien får man best kjøling å ha en uendelig fart på vannet gjennom blokka. Dette gjør at vannet ikke rekker å bli noe varmere. Vann inn og vann ut har samme temperatur.

Da får vi maks tempforskjell (T_cpu - T_vann) , dette fører til høyere tall for varmeoverføringen (Watt).

I praksis klarer vi ikke slike hastigheter.

Jo fortere fart på vannet jo bedre, men grensen for OVERKILL er veldig langt nede...en faktisk fart på 150-200 l/s er mer enn nok...

Lenke til kommentar
Kanskje temperaturen vil begynne å øke igjen når vannet når en viss ( ekstrem ) hastighet gjennom en blokk/rør grunnet friksjon mellom vann og rør ?

Ikke det at vi trenger å tenke på dette i våre puslete system da.. :D

Vi kommer muligens til å merke en tempertur økning hvis Eheim kommer med en "FX Ultra" serie..... :lol:

Lenke til kommentar

I teorien får man best kjøling å ha en uendelig fart på vannet gjennom blokka. Dette gjør at vannet ikke rekker å bli noe varmere. Vann inn og vann ut har samme temperatur.

Da får vi maks tempforskjell (T_cpu - T_vann) , dette fører til høyere tall for varmeoverføringen (Watt).

Jo fortere fart på vannet jo bedre, men grensen for OVERKILL er veldig langt nede...en faktisk fart på 150-200 l/s er mer enn nok...

Et annet problem er at delta T inn og ut av radiatoren også blir tilnærmet null, altså ingen kjøling av vannet.

Lenke til kommentar

Så klart at farten går mot uendelig vil tempen i vannet øke pga friksjon, så klart, så klart...

Men det er kanskje litt vanskelig å forstå at siden vannet går så fort at vannets temperatur ikke rekker å bli forandret gjennom radiatoren. vil det avgis noe varme til omgivelsene? ja.

For best kjøling vil vi ha maks temp forskjell mellom CPU og vannet. Det oppnår vi hvis vannet renner fort nok gjennom blokken uten å øke temp pga. friksjon.

Tenk et hypotetisk tilfelle:

vannet har en temp på 28C og går gjennom radiatoren og får 20C ut.

Dette betyr at radiatoren frigis veldig mye varme.

Men på CPU-kretsen:

vannet kommer inn med temp=20C og kommer ut med over 28C. Dette skjer helt sikkert hvis tilfellet over er tilfellet.

hvis vi tar en grov tilnærmelse så er delta_temp= 4C gjennom hele blokken.

hvis vannet hadde flytet fort nok gjennom ville vi fått en delte_temp på 8C.

Konklusjonen er:

det er ikke nødvendigvis at vi ikke kjøler dersom det ikke slippes så mye temp ut av radiatoren.

:smile:

Lenke til kommentar

Hvordan kan du mene dette, vann inn og vann ut vil vel si at vannet ikke har klart å fjerne varme fra blokka og dermed har du ingen kjøling.

Det er vel det som er vitsen med vannet at det skal transportere varmen til radiator der det blir nedkjølt ved hjelp av viftene.

Lenke til kommentar

Hehe, her må jeg rasle litt med vannslangene, og kanskje snu det hele litt på hodet.

Hvor fort eller hvor sakte vannet passerer gjennom CPU-blokk og for den saks skyld resten av systemet, har svært liten betydning. Vel og merke så lenge vi snakker om en lukket krets.

Og vil heller sette fokus på radiatoren. Det er jo dennes delta T som til syvende og sist bestemmer bestemmer vanntemperaturen, som uansett hastighet og mengde aldri vil underskride omgivelses- lufttemperaturen!

I forgagne tider gjorde jeg et eksperiment som i og for seg tok for seg en slik situasjon, dog gikk jeg den andre veien.

Utgangspunktet var et system omtrent som dette; En CPU-blokk, en Black-Ice radiator og en Maxi-Jet pumpe som i "fritt fløde" gir ca 1100l/t.

Jeg la inn en restriktor på kun 3mm, etter på forhånd ha målt temperaturen uten denne. Og selv med en såpass dramatisk reduksjon av flow i systemet, var temperaturstigningen "next to none"!

M.a.o: Å øke vannmengden er bortimot bortkastet. Bruk heller pengene på en større radiator!

Lenke til kommentar
Hvordan kan du mene dette, vann inn og vann ut vil vel si at vannet ikke har klart å fjerne varme fra blokka og dermed har du ingen kjøling

hvis vi har en veldig stor fart: vannmengden gjennom = farten * tverrsnittarealet [l/t]

fjernet varme = varmekapasitet *vannmenge*delta_T

selv om delta_T er liten, men vannmengden er stor. Dette gjør at vi likervel ikke sitter igjen med lite varmeopptak.

er du enig med meg? jeg er enig at dette er litt forvirrende hvis man ikke tenker nøye gjennom det. Som Hondaen sa så vil det sannsynligvis være en grense hvor vannets temp begynner å øke pga friksjon. Men jeg tror at denne grensen er rimelig større enn pumper klarer å levere...

Skrue: jeg er ikke en smule irritert i denne tråden :smile:

men det jeg ville komme fram til at: Du får ikke dårligere kjøling ved å øke vannhastigheten gjennom blokken (selv om radiatoren ikke rekker å frigi så mye varme). Men da tar vannet ikke opp mye varme per tidsenhet heller.

Om denne gevinsten er liten er en annen sak. I praksis er det ikke nødvendig med store hastigheter, som du nevnet over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...