michael691 Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Hver dag når jeg kommer hjem er jeg SÅ sliten. Jeg sykler 7 km, ordner ting pluss jobber 2 dager i uka. Når jeg kommer hjem (ca kl 4 hver dag/10 med jobb) er jeg døds sliten. Går bare på rommet og sovner til middagen, går på rommet igjen or sovner. Jeg er lei av å være så trøtt og sliten. Hva kan jeg gjøre? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Skaffe deg moped/bil slik at du slipper å slite deg ut til og fra skolen/jobb? Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 12. september 2008 Forfatter Del Skrevet 12. september 2008 Skaffe deg moped/bil slik at du slipper å slite deg ut til og fra skolen/jobb? Kanke kjøre bil enda Men ja det har jeg faktisk tenkt meg å gjøre,kjøpe moped. Men det kommer ikke med en gang pga økonomiske årsaker Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Dette er en ond sirkel. Kroppen din er vant til at du legger deg når du kommer hjem, så da blir du trøtt. Klarer du deg uten middagsluren i noen dager blir kroppen vant til at den ikke skal sove da. Det vil selvsagt være vanskelig de første dagene, men det vil lønne seg. En viktig faktor for at dette skal lykkes er selvsagt at du sover nok om nettene. Lenke til kommentar
scumbag Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Å sykle 7 km (og tur/retur eller?) er da ikke så fryktelig slitsomt, om det ikke er bratte bakker hele veien da? Eller stresser du noe jævlig for å komme frem raskest mulig? Har du et elendig kosthold siden du blir så sliten kanskje? Fortell gjerne litt mer om deg selv og hva du har i deg. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 (endret) Hvis du sykler 7 km hver dag (t/r er ikke så langt), så skulle dette gi deg noe mere energi ikke mindre. Tror derfor du bør se på kostholdet. Edit: Drikk tran..... Endret 12. september 2008 av SirEmanon Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 12. september 2008 Forfatter Del Skrevet 12. september 2008 (endret) Å sykle 7 km (og tur/retur eller?) er da ikke så fryktelig slitsomt, om det ikke er bratte bakker hele veien da? Eller stresser du noe jævlig for å komme frem raskest mulig? Har du et elendig kosthold siden du blir så sliten kanskje? Fortell gjerne litt mer om deg selv og hva du har i deg. Jeg spiser masse dritt. Røyker ikke eller noe sånt. Det er vel en 4 km nedover bakke. Ganske bratte også. og 3 bortover, så på morgen er det greit. Bortsett at jeg må våkne kl halv 7. Og på onsdagene begynner jeg kl halv 8, har gym i 2 timer fra kl 10 til 12 elno, så slutter jeg 3. Da må jeg hoppe på sykkelen og sykle 5 km rett fram, litt oppover. til jobben som begynner 4. Der jobber jeg og bærer og gjør fysiske ting, så slutter jeg 10. Blir som regel henta fra jobben. Men etter skolen må jeg sykle hjem oppoverbakker to the max. spesielt nå som jeg har mista miljøkortet. edit leif edit 2: sykler 7 km fram og 7 km tilbake, 14 tur/retur Endret 12. september 2008 av Arild_Banankake Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 (endret) -Spis jevne måltider, og spis sunt. Spis riktig mengde, og spis heller flere små enn et stort. -Ikke sov på ettermiddagen, legg deg heller tidligere på kvelden. -Sørg for å få i deg nok drikke. -Sørg for å ha en god seng. Kan hende at det er kvaliteten på søvnen som svikter, og ikke mengden. Har du alltid blitt sliten av skolen og jobben hele tiden, eller er det i det siste? Er du trøtt på slutten av skoledagen/jobbdagen? Kommer det når du først har kommet hjem? Hvis du svarer ja på disse spørsmålene er det nok ikke syklinga som er noe problem. 7 Km er ganske moderat mengde sykling og det bør de fleste klare uten å bli dødssliten av, så sant du ikke sykler som en gærning eller rett og slett er dårlig trent. Faktisk så blir kroppen som regel mer våken av fysisk aktivitet (med mindre du trener for hardt/lenge, da får det motsatt effekt). Du kan prøve å gå til legen også, hvis ingen av rådene her hjelper. Endret 12. september 2008 av Crashking Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 12. september 2008 Forfatter Del Skrevet 12. september 2008 -Spis jevne måltider, og spis sunt. Spis riktig mengde, og spis heller flere små enn et stort.-Ikke sov på ettermiddagen, legg deg heller tidligere på kvelden. -Sørg for å få i deg nok drikke. -Sørg for å ha en god seng. Kan hende at det er kvaliteten på søvnen som svikter, og ikke mengden. Har du alltid blitt sliten av skolen og jobben hele tiden, eller er det i det siste? Er du trøtt på slutten av skoledagen/jobbdagen? Kommer det når du først har kommet hjem? Hvis du svarer ja på disse spørsmålene er det nok ikke syklinga som er noe problem. 7 Km er ganske moderat mengde sykling og det bør de fleste klare uten å bli dødssliten av, så sant du ikke sykler som en gærning eller rett og slett er dårlig trent. Faktisk så blir kroppen som regel mer våken av fysisk aktivitet (med mindre du trener for hardt/lenge, da får det motsatt effekt). Du kan prøve å gå til legen også, hvis ingen av rådene her hjelper. Takk for svar ^^ Det er sant at jeg ikke får i meg noe drikke i løpet av skoledagen. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Har du faste sovevaner? Du kan eventuelt prøve søvnstimulering ved hjelp av lyd, I-Doser eller Brainwave Generator. I-Doser er ikke ment for å brukes slikt (ikke at det er farlig) og Brainwave Generator har jeg ikke prøvd. Har gode erfaringer av I-Doser men tror det er mye placebo. Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 12. september 2008 Forfatter Del Skrevet 12. september 2008 (endret) Har du faste sovevaner? Du kan eventuelt prøve søvnstimulering ved hjelp av lyd, I-Doser eller Brainwave Generator. I-Doser er ikke ment for å brukes slikt (ikke at det er farlig) og Brainwave Generator har jeg ikke prøvd. Har gode erfaringer av I-Doser men tror det er mye placebo. Ja I-Doser har jeg. Men jeg har ikke ørepropper atm. Så det går ikke ann å bli ''dozed'' har bare bærbar høytallere :/ Brainwave Generator, er det det samme? edit leif Endret 12. september 2008 av Arild_Banankake Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 tror det hjelper å stabilisere blodsukkeret. hvis du spiser mye dritt så er det kanskje lurt å gjøre et forsøk på å spise litt sunnere Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Du kan også supplere med kaffe til det nye, sunne kostholdet ditt. 14km pr dag burde gi deg mer energi, ikke ta vekk noe Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Det er jo en del av den naturlige døgnrytmen å være trøtt på ettermiddagen, og når du er vant til å sove når du kommer hjem vil du sovne enda lettere når du er i den fasen. Jeg prøver vel egentlig bare å være enig med han over som sier at du må prøve å unngå å sove hver dag. Du kan jo evt bare sove 20-30 min, det fungerer best for meg hvis jeg sover. Sover jeg lenger blir jeg bare trøttere. Lenke til kommentar
Shanara Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 hadde samme problemet: dette er mitt svar! (Spurte lommelegen) Tretthet ,mye soving: Hvis du slurver med vanninntaket, risikerer du at hjernen begynner å slurve også. Når du blir dehydrert, får også hjernen mindre væske. Det fører igjen til at den ikke får nok oksygen og næringsstoffer. Dette påvirker hjernens arbeid negativt og resulterer i hodepine, dårlig konsentrasjonsevne og til og med redusert korttidsminne. Få energien tilbake: Drikk et glass vann når du står opp, tre glass før lunsj, og fire til i løpet av dagen. drikker nå mye vann tilsatt med fiber. Mine dager fungerer mye bedre nå. Har holdt på i 3 uker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå