tellus Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 På den 8 cm enermaxen jeg bruker på min cpu er det 3 ledninger, tenkte jeg skulle koble denne vifta til en bryter. Hvilken ledning er hva? 2 strøm og en til sensor turtall? De er: 1. svart 2. Gul 3. Orange tipper svart og gul er +- rett? Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Gul er den som måler rpm... Orange er pluss, svart er minus !! Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Riktig som johns sier. skal du koble på bryter kan du bare kutte den ene ledningen og da ihvertfall den iorange ledningen sitteigjenn, så har du rpm-måler også Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Prøv deg frem først uten å bruke den på CPU, er litt kjipt vis CPUen går til hel*ete bare fordi en bruker på forumet sa feil. Lenke til kommentar
ebso86 Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Den i midten er RPM måler. Sån er det på alle CPU vifter. Mvh. Erik Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Den i midten er RPM måler. Sån er det på alle CPU vifter. Mvh. Erik øøø.. nei? Eller? Orker ikke bøye meg ned, satser på at det er rett jeg! Lenke til kommentar
ebso86 Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 skiftet nettop min CPU vifte, da så jeg at sensoren på den gamle var i midten. Det vil med andre ord si at den må være det på alle vifter siden det er sånn hovekortene er satt opp! Mvh. Erik Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Det er feil.. den orange og den svarte ledningen er strømførende! den guler er til rpm målern! Hvis du kobler omvendt, vil du ganske enkelt svi hk, eller at vifta ikke fungerer!!! Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Tok akkurat det bildet der, ble sykt blurry osv, men man ser poenget. Fra venstre er det kontakten til en Enermax 80mm vifte m/rpm måler. Så kommer kontakten til en 120mm Papst u/rpm måler deretter til en Zalman 80mm vifte m/rpm og helt til høyre ligger en motstand som fulgte med Zalman vifta. Bildet forklarer vel egentlig alt. Ledningen i midten er +12v (organge med rød strek hos Enermax, rød hos Papst og rød hos Zalman) og den til høyre er jord(sort på Enermax og Zalman, blå hos Papst). Papst vifta som ikke har rpm måler har ingen ledning til venstre. Motstanden sier jo også sitt, hvorfor skulle man ha en motstand på ledningen i midten om den var rpm måler? For å gjøre det enda klarer så står det sort på hvitt på Papst vifta at rød er + og blå er - Lenke til kommentar
okidoki Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Bildet forklarer vel egentlig alt. Ledningen i midten er +12v (organge med rød strek hos Enermax, rød hos Papst og rød hos Zalman) og den til høyre er jord(sort på Enermax og Zalman, blå hos Papst). Papst vifta som ikke har rpm måler har ingen ledning til venstre. Motstanden sier jo også sitt, hvorfor skulle man ha en motstand på ledningen i midten om den var rpm måler? For å gjøre det enda klarer så står det sort på hvitt på Papst vifta at rød er + og blå er - Takk gud for at noen har skjønnt det! BTW... for de som lurer på lignende ting...det kan lønne seg og sjekke specs'ene i boka til HK'et... Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Bildet forklarer vel egentlig alt. Ledningen i midten er +12v (organge med rød strek hos Enermax, rød hos Papst og rød hos Zalman) og den til høyre er jord(sort på Enermax og Zalman, blå hos Papst). Papst vifta som ikke har rpm måler har ingen ledning til venstre. Dette stemmer, moddet en psu med enermax silent fan i går, da var sort selvfølgelig jord, og orange/gul +12v, mens helt gul var rpmsensor (antar enermax har endret farvene litt siden du kjøpte vifta di). Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 At det ble en diskusjon av dette. Det er bare å bruke et batteri og teste viften. Jeg synes det er litt dumt at det var litt for mye synsing her jeg... V=RI Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Ja.. og om 5 min så skal jeg avslutte denne diskusjonen! Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 jaja. nå avslutter jeg med et ultra blurrete bilde: Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 At det ble en diskusjon av dette.Det er bare å bruke et batteri og teste viften. Jeg synes det er litt dumt at det var litt for mye synsing her jeg... Tja, det var vel egentlig bare ebso86 som mente noe annet.... Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Ja.. og om 5 min så skal jeg avslutte denne diskusjonen! Vel for 5 dager siden så avslutta egentlig jeg denne diskusjonen da Lenke til kommentar
ebso86 Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Ikke prøv med batteri eller annen 12v hvis du ikke er helt sikker. Dette gjorde jeg med den ledningen i midten og en av de på siden. Da kortsluttet jeg sensoren og måtte kjøpe ny CPU vifte! Mvh. Erik Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 det finnes alltid noen som driter seg ut slik Lenke til kommentar
Vidder Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Er jo ikke så forferdelig vanskelig, 12v er nemlig i midten.. RPM-ledningen kan være blå, gul eller hvit, men den er til venstre. Jord blir da selfølgelig til høyre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå