Gå til innhold

Vurdere å starte et importfirma.

Anbefalte innlegg

Hei. Har lest litt rundt på nettet angående import. Har blitt mer og mer interessert i dette emnet. Det har seg sånn at jeg vil rett og slett importere ting ifra andre land, som vi ikke har her i Norge. En bekjent av meg er marokkaner og sier at det er mye ting dem har der, som ikke er tilgjengelig i Norge. Deriblant lamper, puffer, lysestaker, osv.

Det finnes sikkert også mye andre ting i andre steder i verden, som kunne ha vært interessant. Jeg veit bare at fake-klær er ulovlig å selge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Har lest litt rundt på nettet angående import. Har blitt mer og mer interessert i dette emnet. Det har seg sånn at jeg vil rett og slett importere ting ifra andre land, som vi ikke har her i Norge. En bekjent av meg er marokkaner og sier at det er mye ting dem har der, som ikke er tilgjengelig i Norge. Deriblant lamper, puffer, lysestaker, osv.

Det finnes sikkert også mye andre ting i andre steder i verden, som kunne ha vært interessant. Jeg veit bare at fake-klær er ulovlig å selge.

Så klart er lamper, puffer, lysestaker tilgjengelige i Norge. Bare gå på riktig butikk så får du kjøpt det meste.

Tror du det er et marked i Norge for ting fra utlandet som er så stort at det kan lønne seg å importere det du vil?

Hvis det hadde vært så enkelt som du tror så hadde det vært noen som hadde starta opp med importering av utilgjenglige ting for lenge siden. Og hvis det gjikk bra så hadde det eksistert enda. Det finnes mange "jalla" butikker i oslo for eksempel som selger alt mulig som ikke var i norge før innvandrerne begynte å komme.

Gå på loppemarked, der finner man alltid sjeldne varer.

Hvorfor ikke tenke på å eksportere? eller reise til annet land og importere noe fra norge?

Skjønner ikke hvorfor fake-klær er ulovlige å selge. Kansje fordi dem er så like at ingen ser forskjell på kopi og orginal og da kjøper folk fake så tjener ikke de store merkene på det.

Skjønner ikke hvorfor det skal være ulovlig i det hele tatt å selge litt okpiert tøy som folk skal skjule og varme opp kroppen med.

Har du tenkt på hvor mye utgifter du må ut med? bare for å nevne det jeg vet så må du betale frakt, toll, moms, miljøavgift osv. Så hvis det skal lønne seg så må du importere veldig mye hvis du skal se at du tjener penger på det. Da må du også ha et lager og kansje en butikk på nettet eller nede i gata og gjøre deg synlig slik at du får kunder.

Det er mye å gjøre og det er ikke sikkert at du klarer alt alene så da må du ha ansatte og når du skal ha ansatte folk i foretaket ditt eller aksjeselskapet ditt så må du ut med utgifter til staten bare for å kunne ha bedriften og du må ha flere forsikringer og lønne dine ansatte

Da vet ikke jeg om du har en del kapital eller ei men du bør ha noen millioner hvis det skal lønne seg.

Endret av trespiser
Lenke til kommentar

Nå har jeg bare lekt med tanken om en egen butikk, men som du nevnte det, så er det mye man må ta hensyn til. Selvfølgelig finner man alt det jeg ramset opp i Norge også, men fikk høre at det var mye billigere i Marokko. Nå veit jeg ikke åssen kvaliteten er der borte, men har hørt at det er kjent for mye keramikk osv.

Endret av Pizzatrance
Lenke til kommentar
Nå har jeg bare lekt med tanken om en egen butikk, men som du nevnte det, så er det mye man må ta hensyn til. Selvfølgelig finner man alt det jeg ramset opp i Norge også, men fikk høre at det var mye billigere i Marokko. Nå veit jeg ikke åssen kvaliteten er der borte, men har hørt at det er kjent for mye keramikk osv.

ja, men pga norske avgifter så blir det ikke billig å få det inn i landet og selge det blir heller ikke billig. Det er derfor du ikke finner noe som er billig her i landet (norge)

Lenke til kommentar

Er fullt mulig å tjene gode penger import. Er bare snakk om å finne et produkt som har et marked å går lett unna. Setter man opp regnestykket og organiseringen riktig, kan man tjene store penger. Er flere måter å gjøre det på, men det som stadig lønner seg er å ta inn større menger lett omsettlig dyrere produkter, som feks pocket-bikes og mopeder som man forhånds-selger (tar i mot bestillinger på). Får man feks solgt 20 mopeder, kan man kjøpe dem for en god pris i korea, få dem frakta samla til landet å dermed ha ganske lave transport-kostnader, kundene får dem med en gang dem kommer til landet så du slipper både butikk-lokale å lager-kostnader, å får solgt dem til en god pris å alikevel ha god fortjeneste. Er butikk, frakt og lager-kostnader som får prisene opp, ikke staten. De tar bare sine vanlige avgifter i prosenter av kjøps og salgs-sum. At det er umulig å importere er bare tull, for så å si ALT man får kjøpt her i landet blir importert. Klær, biler, mopeder, filmer, møbler, serviser, hvitevarer osv, av den grunn at det er LANGT dyrere å produsere ting i norge framfor å få det produsert i kina å transportert til norge. Fiskepinner for eksempel, blir fanga i norge, transportert til kina for å filiteres, og transportert tilbake til norge igjen fordi transport-kostnadene og kinesisk arbediskraft i sammen er langt billigere enn norsk arbeidskraft.

Lenke til kommentar
Er fullt mulig å tjene gode penger import. Er bare snakk om å finne et produkt som har et marked å går lett unna. Setter man opp regnestykket og organiseringen riktig, kan man tjene store penger. Er flere måter å gjøre det på, men det som stadig lønner seg er å ta inn større menger lett omsettlig dyrere produkter, som feks pocket-bikes og mopeder som man forhånds-selger (tar i mot bestillinger på). Får man feks solgt 20 mopeder, kan man kjøpe dem for en god pris i korea, få dem frakta samla til landet å dermed ha ganske lave transport-kostnader, kundene får dem med en gang dem kommer til landet så du slipper både butikk-lokale å lager-kostnader, å får solgt dem til en god pris å alikevel ha god fortjeneste. Er butikk, frakt og lager-kostnader som får prisene opp, ikke staten. De tar bare sine vanlige avgifter i prosenter av kjøps og salgs-sum. At det er umulig å importere er bare tull, for så å si ALT man får kjøpt her i landet blir importert. Klær, biler, mopeder, filmer, møbler, serviser, hvitevarer osv, av den grunn at det er LANGT dyrere å produsere ting i norge framfor å få det produsert i kina å transportert til norge. Fiskepinner for eksempel, blir fanga i norge, transportert til kina for å filiteres, og transportert tilbake til norge igjen fordi transport-kostnadene og kinesisk arbediskraft i sammen er langt billigere enn norsk arbeidskraft.

Må i hvertfall få inn bestillinger på veldig kort tid da fordi kunden vil jo vite akkurat når varene dem har bestilt kommer og kundene vil jo ha produktet så fort som mulig. Må også skaffe kundene ved å nå dem. Kundene kommer ikke bare av seg selv. og tenk om noen avbestiller etter det er bestilt? det er lov det og da må varene sendes tilbake eller eventuelt lagres og det blir det også utgifter av. Selger / importfirmaet må også ta på seg ansvaret og betale utgifter til å sende dem tilbake dersom det viser seg å være feilvare eller andre feil som går under garantien. Vet ikke så mye om det der men en ting er sikkert og det er at det er mye arbeid og utgifter.

Dersom produsent av varene går konkurs så blir selger eller importfirmaet ansvarlig for varen i fremtiden.

Det er ikke gratis å importere.

Det er veldig mye som blir produsert i Norge. Selv om man hører ofte om at norske fabrikker flytter til utlandet fordi det er mer lønnsomt osv så er det fortsatt utrolig mange vareprodusenter i Norge. Mat, møbler, bildeler, papir og metall bare for å nevne noe blir det produsert mye av i Norge.

Jeg mener ikke at det er umulig å importere til Norge, men jeg mener at dersom det skal være lønnsomt så bør det drives stort. Skal man importere etter bestilling av kunde uten å ha butikker eller lager så bør man først ha et stort og kjent varemerke først.

Før man eventuelt skal importere noe som selger godt så må man også foreta en del markedsundersøkelser. Man bør også passe på at det ikke er mange andre som importererdet samme som en hartenkt til å importere hvis ikke så får man mye større konkuranse og må begrense prisene.

Mulig at fisk blir sendt til kina og kommer tilbake som fiskepinner men da må man drive meget stort for at det skal gå rundt. og det er ikke bare fiskepinner for norge. da er det for hele skandinavia. og da blir det fraktet med store lasteskip med fisk for flere millioner kroner. I den skalaen lønner det seg.

Som sagt før så bør man ha mye penger i fra før så det er mulig å drive sås stort at det lønner seg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...