Anthila Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Hei. Etter at jeg mista siste kamera mitt i bakken er jeg på utkikk etter et nytt digitalkamera. Trenger da tips til ett nytt kamera jeg kan kjøpe!? Kravene jeg setter er at det ikker er kodak og at det koster max rundt 5-6000 kr. Er student så kamera skal ikke brukes til noe spesielt bare hverdagslige ting og tang. Kunne ellers ha tenkt meg et meg et speilreflekskamera, så hvis noen har tips til et okay kamera til rett pris så lytter jeg øre:) Håper på hjelp:) Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 D40 er vel godt innafor prisen du antyder.. https://prisguiden.no/product.php?product_id=56799 Lenke til kommentar
Anthila Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 For en nybegynner som meg så jo d40 greit ut. Men, det står at kamera ikke har fokusmotor. Hva innebærer dette ?? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Ingenting for en nybegynner for deg. Det betyr bare at motoren sitter i objektivet (som på Canon) isteden for i huset. Alle objektiver Nikon har produsert de siste år har AF-motor i objektivet, og D40 er første kamera som tar konsekvensen av det. D90 får fokusmotor, men neste generasjon mellomklassekamera får nok ikke det. Motor i huset skal nemlig fases ut, slik kompatibiliteten til AI-optikk ble utfaset på nittitallet. Det er bare en del av den tekniske utviklingen til Nikon. Lenke til kommentar
Anthila Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 (endret) Okeey! http://www.netonnet.no/?iid=no114611&dinPris=no114611 Her selges Nikon d40 med to linser. Hva er forskjellen på de to? Når skal du bruke den ene og når den andre? Ser ellers at kamera er fra 2006, er det ulempe å kjøpe et kamera som er så gammelt? Burde jeg heller finne et nyere ? Endret 15. september 2008 av Floppsy Lenke til kommentar
007_james Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Hvis det ikke er et must med speilrefleks, så ville jeg tatt en nærmere titt på dette kameraet: https://prisguiden.no/product.php?productId=89191 Da vil du også få muligheten til å ta video. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Her selges Nikon d40 med to linser. Hva er forskjellen på de to? Når skal du bruke den ene og når den andre? Ser ellers at kamera er fra 2006, er det ulempe å kjøpe et kamera som er så gammelt? Burde jeg heller finne et nyere ? 18-55 er vidvinkel-/normalzoom, det bruker du til det meste. Til portrett og for å komme nærmere noe som er langt unna er den andre, telezoomen, fin. Jeg har ikke peiling på de to, men de er garantert verdt den prisen der. Et annet spørsmål er om ikke det er lurere å kjøpe kameraet med kun 18-55mm nå, og legge til side noe til nytt objektiv eller ekstra blits dersom du får lyst på mer utstyr etter hvert. Det er ikke sikkert at det er telezoom du vil savne først. D40 er fremdeles et veldig godt kamera, -da det kom kostet det vel ca 6000,- såvidt jeg husker. Edit: Sjekk hva Ken Rockwell skriver om D40. Endret 15. september 2008 av kaian Lenke til kommentar
Anthila Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Hvem er Ken Rockwell? Er det ikke bare en mann sitt synspunkt på Nikon d40? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Hvem er Ken Rockwell? Er det ikke bare en mann sitt synspunkt på Nikon d40? Ken Rockwell er en fotograf med tydelige meninger. Ikke alle er enige i noe av det han sier, jeg synes han skal ha cred for å forsøke å banke inn at utstyret ikke er viktig, å fotografere er viktig. "Fotografering handler ikke om å anvende teknologi, men å se" eller noe sånt. Men han drar endel kroner på å skrive om nytt utstyr, så han tester og skriver om nytt (og gammelt) utstyr. Og, ja. Det er én manns synspunkt på D40. Rockwell er omstritt. Men at D40 med kit-objektiv for 2800,- kroner er et røverkjøp og en veldig god start på seriøst gode bilder, det er ikke omstritt. Han har noen guider som forteller en del om hvordan du får maks ut av D40, leste du de? Og, ikke kjøp speilrefleks uten å ha holdt det i hendene. Jeg har ikke speilrefleks, har ikke hatt siden kamerabaggen ble stjålet for ca 15 år siden. Nå har jeg et lite kompaktkamera med vid vidvinkel med litt ekstra stæsj. Jeg har lenge planlagt å kjøpe Olympus E420, fordi det er et godt kamera som ikke er så inmari mye større enn det trenger å være, og fordi jeg har veldig lyst på et par knallobjektiver til det. Men med de objektivene jeg har skikkelig lyst på så blir det ganske dyrt, så jeg drøyer. Jeg er stadig fristet til å kjøpe et Nikon D40, men akkurat nå venter jeg spent på hva som kommer av nyheter omkring et nytt system: micro four thirds, -ikke speilrefleks, men systemkamera (stor god bildebrikke, utskiftbar optikk, mindre kamera og objektiver enn speilrefleks. Panasonic lanserte nylig sitt, og jeg fikk en unskyldning til å utsette kamerakjøp en stund til, mens jeg venter på hva andre lanserer i samme system i slutten av måneden... :o) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Jeg har ikke speilrefleks, har ikke hatt siden kamerabaggen ble stjålet for ca 15 år siden. Nå har jeg et lite kompaktkamera med vid vidvinkel med litt ekstra stæsj. Jeg har lenge planlagt å kjøpe Olympus E420, fordi det er et godt kamera som ikke er så inmari mye større enn det trenger å være, og fordi jeg har veldig lyst på et par knallobjektiver til det. Men med de objektivene jeg har skikkelig lyst på så blir det ganske dyrt, så jeg drøyer. Jeg er stadig fristet til å kjøpe et Nikon D40, men akkurat nå venter jeg spent på hva som kommer av nyheter omkring et nytt system: micro four thirds, -ikke speilrefleks, men systemkamera (stor god bildebrikke, utskiftbar optikk, mindre kamera og objektiver enn speilrefleks. Panasonic lanserte nylig sitt, og jeg fikk en unskyldning til å utsette kamerakjøp en stund til, mens jeg venter på hva andre lanserer i samme system i slutten av måneden... :o)Vet ikke hva du har, men du virker jo å være den "perfekte kunden" for Panasonic LX3 eller Leica D-Lux 4... Lenke til kommentar
kaian Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Vet ikke hva du har, men du virker jo å være den "perfekte kunden" for Panasonic LX3 eller Leica D-Lux 4... Hehe, ai æm! Nesten. Den perfekte kunden må ha råd til dem og... Jeg har GR-Digital med 0.75x og optisk søker. Kjøpte det brukt, og vurderer å levere det videre snart. Ikke fordi jeg er lei det, men fordi jeg ikke har lyst til å binde opp helt ubegrenset med penger i kamera(er). Det eneste kameraet jeg har utenom det er et Olympus XA som jeg kjøpte i '82 ca. Så det kan jeg bruke når GR'en blir for vid Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Du ha ikke så veldig stor spennvidde i brennvidder, kan man si. 35mm på film som lengste brennvidde. Joda, jeg kjenner faktisk fotografer som kunne klart seg med det. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Du ha ikke så veldig stor spennvidde i brennvidder, kan man si. 35mm på film som lengste brennvidde. Joda, jeg kjenner faktisk fotografer som kunne klart seg med det. 21,28 og 35 er da et stort spenn?? Ok, jeg innrømmer det. Jeg savner noe litt lengre. Ikke så ofte, men ofte nok. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 1,5x zoom er ikke det jeg kaller et stort brennviddeomfang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå