Gå til innhold

Skjermkort for arbeid med bilder? (solidworks/paintshop/photoshop)

Anbefalte innlegg

Skal sette opp ett forslag til ei kraftig maskin for bildebehandling, men hvordan er det med skjermkort til ei slik maskin? Er det best med spesielle kort for slikt arbeid? F.eks. FireGL/Quadro?

Det er snakk om profesjonellt arbeid med bl.a. Solidworks og paintshop/photoshop.

Og hvordan er det med CPU til slikt arbeid? Er det støtte for 4-kjerner?

Endret av karakas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal sette opp ett forslag til ei kraftig maskin for bildebehandling, men hvordan er det med skjermkort til ei slik maskin? Er det best med spesielle kort for slikt arbeid? F.eks. FireGL/Quadro?

Det er snakk om profesjonellt arbeid med bl.a. Solidworks og paintshop/photoshop.

Og hvordan er det med CPU til slikt arbeid? Er det støtte for 4-kjerner?

Photoshop krever ikke noe spesielt skjermkort, og vil ikke gi deg noe ekstra med dyrt skjermkort. PS støtter flere kjerner, så det vil du kunne dra nytte av. Solidworks derimot vil kunne dra nytte av slikt, og vil muligens kreve et FireGL/Quadro-kort. Er det snakk om mye tung 3D-simulering i Solidworks, ville jeg lagt litt penger i skikkelig skjermkort. Solidworks støtter også det du måtte ha av kjerner, kjøp gjerne Xeon-prosessor, og 64bit OS er et "must", det samme vil jeg si 4GB ram er. Personlig ville jeg puttet inn 8GB, samt to skikkelig disker til å kjøre OS på og til scratch-disk/swap-disk. Vet ikke om du tenker SAS eller SATA, jeg ville trolig valgt Western Digital VelociRaptor (SATA) 300GB til OS og scratch, samt 1TB til lagring.

Min prioritering ville altså vært slik:

- Vista 64bit

- 8GB ram, fortrinnsvis med mulighet til å oppgradere til 16GB

- FireGL/Quadro skjermkort, prisklasse etter hvor mye Solidworks skal anvendes og hvor tunge simuleringer som skal kjøres

- 2x VelociRaptor til OS og stratch/swap + 1TB til generell lagring (mulig dere har servere til slikt?)

- Fire kjerners prosessor, gjerne Xeon, og gjerne to om budsjettet tillater det

Lenke til kommentar

Men hvor langt opp i FireGL eller Quatro serien må en for å få noe igjen for det? Vil ett FireGL 5600/Quadro FX 1700 være ett godt valg for ei maskin i 15000kr klassen?

Og da kanskje sammen med en Xeon E3360?

Hva med ECC/non-ECC minne?

Hvordan ser dette ut?

Skjermdump.jpg

Eventuellt ett Quadro FX 1700 istedenfor.

Endret av karakas
Lenke til kommentar
Photoshop krever ikke noe spesielt skjermkort, og vil ikke gi deg noe ekstra med dyrt skjermkort.
Kan nevne at neste versjon av PS vil benytte seg av GPU-en, so når ein eventuelt oppgraderer til CS4, vil ein kunne dra nytte av eit kraftig skjermkort ogso i PS. Sjå blogen til John Nack for hint om kva slags skjermkort som er anbefalt:

http://blogs.adobe.com/jnack/2008/09/photoshop_gpu_a.html

Lenke til kommentar

Jeg synes det ser ganske greit ut, bortsett fra at du har glemt strømforsyning. Jeg ville satset på omlag 650-700W til en slik maskin. Ville også gått for ECC-minne (f.eks. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346193, Norek har det også), og jeg ville byttet ut en av harddiskene med en VelociRaptor 150GB, ser den er på vei ut nå i september. Du får ganske radikal ytelsesforbedring med en slik systemdisk. Før var det bare 300GB på markedet. Kjør OSet på den, og la Photoshop bruke den til scratch-disk. Skjermkortet ser greit ut, antar det er marginale forskjeller på FireGl og Quadro i praksis.

Photoshop krever ikke noe spesielt skjermkort, og vil ikke gi deg noe ekstra med dyrt skjermkort.
Kan nevne at neste versjon av PS vil benytte seg av GPU-en, so når ein eventuelt oppgraderer til CS4, vil ein kunne dra nytte av eit kraftig skjermkort ogso i PS. Sjå blogen til John Nack for hint om kva slags skjermkort som er anbefalt:

http://blogs.adobe.com/jnack/2008/09/photoshop_gpu_a.html

Interessant :-) FireGL og Quadro er nok trygge valg uansett. Enda en grunn til at jeg skal ha Lenovo W-serie "igjen" (har T41p i dag - som er i tilsvarende klasse).
Lenke til kommentar

Ah, visste det var noe jeg hadde glemt ja, blir nok en Corsair 750 eller noe i den klassa.

Kommer også til å bytte ut minnet og disken. Takk skal du ha for tipsene :)

Edit:

Men det minnet du trakk fram er ikke ECC såvidt jeg kan se.

Hva med f.eks. dette:

http://www.norek.no/k/ki.aspx?sku=346979

Det står riktignok MacPro, men regner med at de fortsatt kan brukes i Windows PC'er.

Endret av karakas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...