aleks_andr Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Hei. Eg har nettopp fått meg tjenesteplass i en barnehage, og har noen spørsmål. 1. Det første spørsmålet er lønn, eg har reknet ut at eg får ca. 230kr dagen. Men vil eg få betalt får 7 dager eller bare 5? (blir jo jævli lite å leve for når eg har husleige på 3000.) 2. Dimisjonsgodtgjørelse, er ca 75 kr pr dag, men de pengene får eg vell ikkje før på slutten av tjenestetiden min? 3. Eg skal på kurs på Dillingøy om noen dager, men hva fåregår der? Lenke til kommentar
aleks_andr Skrevet 12. september 2008 Forfatter Del Skrevet 12. september 2008 Noe hjelp å få? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Hør med vernepliktsverket? http://www.mil.no/felles/vpv Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Vernepliktsverket har ikke noe med dette å gjøre. Det er Siviltjenesten (tidligere Siviltjenesteadministrasjonen) som styrer dette, se siviltjeneste.no. Når man avtjenter militær førstegangstjeneste pleier Forsvaret å dekke utgifter til husleie. Man får også tjenestetillegg for hver eneste av årets dager, ikke bare de dagene man har tjeneste. Går ut fra at det samme gjelder for sivil førstegangstjeneste. Dimmepengene får du når du dimmer, altså når du er ferdig. Aner ikke hva som skjer på kurset på Dillingsøy, men jeg går ut fra at du blant annet skal få svar på disse spørsmålene du stiller her. Lenke til kommentar
aleks_andr Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Vernepliktsverket har ikke noe med dette å gjøre. Det er Siviltjenesten (tidligere Siviltjenesteadministrasjonen) som styrer dette, se siviltjeneste.no. Når man avtjenter militær førstegangstjeneste pleier Forsvaret å dekke utgifter til husleie. Man får også tjenestetillegg for hver eneste av årets dager, ikke bare de dagene man har tjeneste. Går ut fra at det samme gjelder for sivil førstegangstjeneste. Dimmepengene får du når du dimmer, altså når du er ferdig. Aner ikke hva som skjer på kurset på Dillingsøy, men jeg går ut fra at du blant annet skal få svar på disse spørsmålene du stiller her. Takker, ja får vel bare vente og se. Lenke til kommentar
pafuglmonster Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Mest sannsynlig kommer du til å være der tre dager. Først oppmøte på Moss jernbanestasjon, en stor hvit varebil som kommer og henter dere og kjører dere til Dillingøy. Dere er på forhånd delt inn i rom, med 5 senger tror jeg. Det er ganske godt å sove der, har vært der 3-4 ganger. Det er også en fin vekkerklokke som går på morgenen som du garantert hører (men den er ikke så høy som alle skal ha det til). Vil anbefale å dusje tidlig på morgenen, da varmtvannet går på dagen en gang. Første dagen vi kom dit spilte vi Mario Kart 64 i 4-5 timer på en nice stor flatskjerm i stua Vi våkna tror jeg 7 neste dag, og da var det urinprøve hos legen på huset. Noe rart da det fantes kun "Vi Menn" blader utenfor kontoret hans. Senere på dagen var det ganske lange informasjonsmøter, mye var ganske interessant egentlig (tuller ikke). Deretter hadde vi noen "leker" som skulle gjøre oss bedre i å samarbeide, feks stille oss i riktig rekke etter hvilken post-it farge vi hadde på panna. Ikke noe å være redd for. Den siste dagen måtte vi finne oss et sted å jobbe fra en stor tavle med mange forskjellige jobber. Vi som allerede hadde avtalt å jobbe en plass trengte ikke det. Alle måtte få godkjent jobben av noen ansatte der på Dillingøy. Så kunne vi dra hjem og måtte begynne på jobb kl 9 dagen etterpå. Alt i alt synes jeg det var en gøy opplevelse, savner faktisk Dillingøy litt. Mange synes det er kjedelig, men det er hva du gjør det til selv, og hvilke personer du kommer sammen med. Ha en fin (velferds)tur! Endret 19. september 2008 av pafuglmonster Lenke til kommentar
MemorY Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 1. Det første spørsmålet er lønn, eg har reknet ut at eg får ca. 230kr dagen. Men vil eg få betalt får 7 dager eller bare 5? Du kan få husleia dekket, men da må du fylle visse krav til hvor lenge du har bodd der osv. Jeg er ikke sikker på hva disse kravene er så skal ikke si det for sikkert. Ring og hør. http://www.siviltjenesten.no/OM-SIVILTJENESTEN/Kontakt-oss/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå