Gå til innhold

Hvorfor jeg aldri skal kjøpe musikk på nettet mer..

moshpit

Anbefalte innlegg

Jeg skal ærlig innrømme at jeg prøvde å laste ned det nye Metallica-albumet ulovlig. Men siden det ble noe problemer, bestemte jeg meg for å kjøpe på Cdon.no.

Det gjorde jeg.

1. Det var helt elendig lyd med WMP. Skrapte i bassen. Prøvde andre sanger i iTunes(hater iTunes, men bruker en annen pc med det installert), og disse var det bra lyd på.

Nå har jeg testa WMP med vanlige mp3, og disse er helt fine.

2. Jeg prøvde å spille de i iTunes, men det går jo IKKE.

3. Jeg lasta ned WinAmp, men det bare lukker seg hele tiden og henger.

Så nå har jeg det nye albumet på pcen som jeg vil høre på med "ikkeskrape"lyd. Men det får jeg altså ikke gjort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det nye metallica albumet ble trukket tilbake fra flere steder hvor de selger musikk via nedlasting. Grunnen er at lyd-kvaliteten var herpa. Nei, faktisk så lønner det seg å være pirat. Da kan man laste ned i mye bedre kvalitet. Klart det er dette med penger til artistene og sånn, men om man allerede HAR betalt så hadde ikke jeg hatt dårlig samvittighet for å laste ned en piratversjon som har mye bedre lydkvalitet

PS: Ikke se på dette som en oppfordring til å laste ned en piratkopi. For jeg kan ikke oppfrodre deg til å laste ned en piratkopi. Man har ikke lov til å oppfordre til å laste ned piratkopi tror jeg. Og det er HELT tilfeldig at ordene "laste ned piratkopi" blir gjentatt så mange ganger her nå. Lover!

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig peiling på nedlasting av ulovlig materiale (i den grad det går ann å ha peiling på det). Men nå tenkte jeg at jeg skulle være lovlydig osv.. Men det straffet seg tydeligvis.

Det med lydkvaliteten har jeg ikke hørt om. Rart at cdon ikke har trukket det tilbake da?

Lenke til kommentar

Ville det være mulig å bruke reklamasjonretten? Si noe ala: "Dette er for dårlig, jeg krever ny versjon! Ikke mitt problem om dere ikke klarer å få tak i, da får dere sende meg en cd som jeg selv kan rippe og sende tilbake."

Jeg kjøper fortsatt cdene, og er fornøyd med det. Men ser på det slik at om jeg laster ned en versjon eller ripper den selv, er likgyldig, bare det er samme innhold osv som kjøpte plate.

Lenke til kommentar

Aldri kjøp musikk med DRM. Boikott både CD-er og DRM-musikk til de får hodet ut av ræva, og gir oss DRM-fri musikk med god kvalitet. For øyeblikket har vi Emusic og 7digital som ikke er alt for små. Du bør heller ikke godta CD-priser på musikk du kjøper på nett. Egentlig trenger vi ikke plateselskap i det hele tatt nå.

Lenke til kommentar

Oppdatering: fikk mail fra CDON:

Vi har kontrollerat denna artikel och jämfört den med CD-utgåvan. Vi har inte höra någon märkbar skillnad mellan dessa två artiklar. Eventuella brister i ljudkvaliteten för varan är då skapade under produktionen av albumet och inte i digitaliseringen.

ENDA en grunn til aldri å kjøpe musikk som download. Akkurat som de har sjekket forskjell på dette.....

Endret av moshpit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...