Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synelig fra månen skal nok godt gjøres, men nå var det heller ikke det som dagbladet skrev.

Fyrverkeriet blir ti ganger større enn det i Beijing, og det blir synlig fra verdensrommet,

Det at de brukte det som overskrift var nok mer for å trekke seere, eller en missforståelse av at alt som kan ses fra verdensrommet også kan ses fra månen.

Men nå skal jeg ikke se 100 % bort fra at det også kan ses fra månen, men var ivhertfall ikke det som ble ment i artikkelen.

Lenke til kommentar

Nei. Verdensrommet kreves det ikke så veldig mye til for å kunne se fra.

Det kommer naturligvis en del ann på hvor man sier barieren på verdensrommet går, men ser ikke på det som noe nesten umulig om det er et veldig stort fyrverkeri.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er mulig å se en grandiosa fra rommet. Det ble nylig skutt opp en satellitt som skal ha en bane på rundt 650 km over jordens overflate, og denne har en oppløsning slik at hver piksel tilsvarer omtrent 41cm på ovefrlatenivå. Å si at man kan se noe fra verdensrommet er uhyre unøyaktig.

Lenke til kommentar

For det blotte øyet tipper jeg de mener.....

Hvis jeg noen sier at de kan se ditten eller datten langt unna, så mener de jo ikke via kameraer, satelitter, teleskoper for eksempel. Det sier jo seg selv at du kan se det via satelitter. Uansett hvor langt du er ute i rommet. (så lenge et signal kan nå fram)

Lenke til kommentar

Vi kan ikke se alt i universet, så lenge vi har kraftig nok kamera. Det er for eksempel helt umulig å se månelandingsbasen på månen, fra Jorden, uavhengig av hvor kraftig teleskop en har. Det har med bølgelengde på lys, men mer kan ikke jeg forklare, ettersom jeg kan ganske lite om emnet. ;)

Lenke til kommentar
Vi kan ikke se alt i universet, så lenge vi har kraftig nok kamera. Det er for eksempel helt umulig å se månelandingsbasen på månen, fra Jorden, uavhengig av hvor kraftig teleskop en har. Det har med bølgelengde på lys, men mer kan ikke jeg forklare, ettersom jeg kan ganske lite om emnet. ;)

Du tenker nok på "rayleigh-kriteriet":

http://en.wikipedia.org/wiki/Angular_resolution

Tja... umulig? Bare ha stort nok teleskop det :p (nevermind ekle ting som atmosfære etc. - luft er for pyser)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Det skal vel GANSKE mye til før man kan se fyrverkeri fra månen?

Ja, og det er stor forskjell på "verdensrommet" der ISS (romstasjonen befinner seg, og månen.

Månen er over 500 ganger så langt unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...