Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Søknad om å bytte valgfag 10. trinn

Anbefalte innlegg

Har skrevet en søknad. Vil gjerne ha innspill på hva som kan forbedres med den.

NB! Vær så snill og ikke kritisér meg for det jeg holder på med. Vil bare gjerne ha innspill på hvordan søknaden kan bli bedre.

Søknad om tilvalgsfagbytte

Jeg, *sensurert* 10. trinn *skole, sensurert*, ønsker med dette brevet å bytte fra spansk valgfag til engelsk fordypning valgfag. Jeg mistrives med spansk valgfag fordi jeg har problemer med å lære spansk. Jeg har mangel på motivasjon, og det er et veldig kjedelig fag for meg. Spanskundervisningen har gått i alt for høyt tempo, og jeg klarer ikke å hente meg inn. Jeg visste ikke at spansk som valgfag innebar muligheten til å komme opp muntlig i faget, eller at karakteren telte som del av snittkarakteren da jeg valgte spansk som valgfag før jeg skulle begynne ungdomsskolen. Et tilvalgfagsbytte vil være positivt; jeg vil ikke kunne komme opp i noe jeg ikke behersker, og karaktersnittet vil ikke bli trukket ned like mye, om i det hele tett. Dessuten så vil jeg trives mye bedre med engelsk fordypning enn spansk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Tviler på at det er rektor som skal ha det, er nok en inspektør eller lignende. Gå og spør i administrasjonen om de kan sende deg til riktig person.

Bytt ut teksten med noe ala dette:

Jeg, *sensurert* 10. trinn *skole, sensurert*, ønsker med dette brevet å bytte valgfag fra spansk til engelsk fordypning. Da jeg valgte spansk før jeg begynte på ungdomsskolen var jeg ikke klar over at det var mulig å komme opp til muntlig eksamen i faget, eller at karakteren ble en del av snittkarakteren. Fordi tempoet i undervisningen går alt fort har jeg også problemer med å henge med noe som gjør at jeg mister motivasjonen for å jobbe med faget. Jeg tror derfor at jeg vil få mer ut av tiden her på skolen ved å bytte valgfag til engelsk fordypning.

Lenke til kommentar

Sikkert en rådgiver på skolen du kan gi dette brevet til. Når jeg byttet fra spansk til engelsk fordypning (akkurat samme som deg faktisk :p) i fjor, trengte jeg ikke noe brev i det hele tatt. Jeg bare gikk til engelsklæreren og sa at jeg heller ville gå der. Da var det greit.

Lenke til kommentar

Det er helt klart andre regler som gjelder nå for skifte av tilvalgsfag. Dette naturlig nok siden faget er blitt et tellende fag der man også kan opp i muntlig eksamen. På vår skole kan det kun skiftes i løpet av 1. halvår i 8. klasse, men ved helt spesielle tilfeller kan det også skje senere. I alle fall hos oss, men jeg går ut fra at dette er noe forskjellig fra skole til skole. "Kjedelig" er i alle fall ingen begrunnelse som en lærer eller rektor "tenner" på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...