missvero Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Hei jeg lurer på hva slags bærbar datamaskin er best til å spille inn egen musikk? Har windows, men har hørt at Mac er best på det? og hvilke program er best på det? Håper noen vil komme med anbefalinger Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 for å få best lyd må du nok gå for et eksternt lydkort. proffversjonene kobles, etter hva jeg husker, oftest til med firewire. ellers er vell musikkproduksjon ganske prosessorhungrig så en maskin som har en kraftig prosessor er vel ikke å forakte. Tror dog ikke du trenger noe serlig med grafikkort. Lenke til kommentar
missvero Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 Ok, Tusen takk. Hva synest du om mac til dette bruk? og program? er det lett å montere på et eksternt lydkort? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Bare nevner at hvis du skal ha opptak så er vel ASIO støttet lydkort meget greit å ha da det støtter meget lav latency. Mac kjenner jeg ikke til, men de de fleste sequensere på windows plattformen støtter ASIO Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 har ikke peiling på program desserre. Jeg tror, legger vekt på tror, at pc og mac er like bra. Det kommer nok mest ann på hvilket program man skal bruke. Lenke til kommentar
missvero Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Mac har jo eget program for slikt bruk har jeg hørt og Cubase kan brukes på mac og windows, så pass vet jeg. Men det jeg lurer mest på er hvilket av de som er mest brukervennlig og ikke vanskelig å lære seg. Vet dere noe om det? PS: for man noen av de programmene på norsk? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Hvis du tenker på enkel lydopptak og redigering uten altfor mye dilldall så anbefaler jeg heller audacity, den finnes i norsk språkdrakt og er enkel men samtidig har bøttevis med funksjoner. Finnes både for windows og mac. Glemte jeg å nevne at den er open source? Lenke til kommentar
missvero Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Nei ikke fullt så enkelt, vi skal spille inn de fleste instrumenter og kunne lage trommekomp o.l. keyboard, gitar, bass og vokal skal vi spille inn og redigere. Lenke til kommentar
skyggefreaken Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Du må ialllefall styre unna Vista for alt i verden. Har en kompis som sliter med å få lydkort, trommemaskiner osv. til å fungere. Sjekk iallefall at det utsyret du har er kompatibel med Vista. Hva slags utstyr har du nå da? og skal dere spille inn live? Lenke til kommentar
missvero Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Vi har kun instrumentene så vi skal kjøpe Bærbar og program for dette bruk. Har pc med vista nå, men tenkte at den kun skal brukes til jobb og ikke musikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå