Gå til innhold

Politiet vil destruere historisk viktige gjenstander


Astralnoise

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/11/546456.html

 

Jeg ble litt satt ut når jeg leste det der. Det som vises frem er våpen fra krigen og FØR, og i meget god stand også. Har politiet seriøst tenkt å destruere dem? Er de totalt historieløse? Verdien på slike krigsminner er enorme, i hvert fall når de ikke er plomberte. De burde heller stille dem ut på museum eller i hvert fall selge dem til museum.

 

Dette er historie!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vell egentlig enig i at dette er gjenstander som har ein viss historisk verdi.

 

Problemet slik eg ser det er om dei skal være plomberte eller ikkje. Våpenet har størst verdi (økonomisk og historisk) når dei er uplomberte.

 

Det store spørsmålet er korleis stiller du ut historiske men funksjonible våpen? Museuma her i landet er dårlig sikkra, så blir våpenet stjåle frå museumet så er politiet like langt sidan våpenet er tilbake blandt dei kriminelle. Alle uplomberte våpen skal vell i utgangspunktet oppevarast i våpenskap, men då er det vanskelig å vise dei fram på eit museum.

Lenke til kommentar
Tror ikke det. De eneste tingene jeg har sett på såkalte "krigsmuseum" er rustne stålrør, blikkbokser eller slitt og brukt undertøy fra fangeleirene.

 

Hallo, de ble brukt til å innvadere landet vårt, de må da ha NOE historisk verdi i statens øyne?

 

i akershus festning er det det et lite krigsmuseum.. men det er ikke noe store greier

Lenke til kommentar
Helt enig med deg. Våpenhistorie er utrolig fasinerende. Slenge slike på et museum ville være det eneste rette. Og hvorfor i all verden har ikke vi et krigsmuseum? Har vi det?

 

Vist har vi et krigs museum, dog kun for andre verdenskrig, Link.

 

Ufattelig interesang utstilling her, har vært der flere ganger, blant annet for å se akvarellen som vistnok skal være malet av Hitler selv. Samt vært på Gestapos kontor, faktisk virkelig frysende å være der inne, alt stemmer fra bilder.

 

Våpenhistorie er en interesang lære og man burde tatt vare på alt som man kunne. Vår historie må huskes for det er når vi glemmer den at faren for repetisjon er størst.

Lenke til kommentar

Jeg går ut fra at politiet ikke destruerer alt de får inn. Det ville være ren vandalisme å skulle ødelegge f.eks. en muskett eller hagle fra 1700-tallet.

 

Nyere våpen, derimot, som dem fra krigens dager, har ikke like stor antikvarisk verdi. Ikke bare fordi de er yngre, men fordi det uansett finnes så mange av dem. Det er nok en del mausere, stenguns, lugere og gudene vet hva i norske skuffer og skap, og Forsvaret har sikkert enda flere. Jeg har jo forresten selv skutt med diverse krigsbytte.

Lenke til kommentar

stenguns laget i norge under krigen er jo en skjeldenthet, da mange av dem har blitt ødelagt gjennom tidene, og musketter og slikt fra 1700tallet blir jo ikke levert inn til politiet da de ikke er registrerings pliktige, alle våpen laged før 1895 kan eies uten noen probemler, de kan henge på veggen uten noe form for lås eller andre ting selv om de er helt funksjonelle

Lenke til kommentar

Det er nok svært mange våpen fra krigen liggende rundt om i Norge -- selv etter våpenamnestiene som har vært de siste årene. Grunnen er at det var mange våpen som lå og fløt, som ikke senere ble registrert.

 

Greia er at disse uregistrerte våpnene er ulovlige, men -- som artikkelen sier -- har man tillatelse til å eie et slikt våpen kan det registreres. Men det er det selvsagt ikke alle som har, særlig automatvåpen som MP40.

 

Man kan prøve å gi bort slike våpen til muséer og slikt, men som nevnt er det (stort sett) ikke noe sjelden vare vi snakker om her. Samtidig dør de som har opplevd krigen, og tatt vare på disse våpnene ut, og affeksjonsverdien forsvinner også.

 

Kan nevne at vi har en luger liggende som er min bestefar sin. Han tok vare på den etter krigen, og ville ikke registrere den pga. det som skjedde da tyskerne tok Norge i 1940 ("alle" våpen var registrert, så tyskerne kunne bare se på listen og hente alle våpen). Han gav den til min far, som fikk registrert den under amnestiet.

 

I Trondheim har vi forresten et 'heimevernmuseum'. Der er det mye våpen fra flere perioder utstilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...