Gå til innhold

har installert vista, men xp er fortsatt her:(

KevinK

Anbefalte innlegg

jeg installerte en versjon av vista på min bærbar, det som skjer i ettertid er at det viser seg å ligge en versjon av windows xp på en annen harddisk, så jeg og mitt kloke hode høyreklikker på windows xpmappen og sletter den, og prøver etterpå å formatere den harddisken, men da får jeg beskjed om at jeg ikke kan det. hvordan kan jeg fjærne allt fra denne disken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt forklart:

Når du installerer Vista i en partisjon på samme disk, eller i en annen disk---- i en PC hvor det allerede eksisterer et fungerende operativt system, så vil Vista bruke, det ,som allerede eksisterer som …system enhet. Dvs. at viktige filer for å starte opp Vista eller XP, kalt system filene, ligger samlet på et sted. Og de er skjulte

I ditt tilfelle ligger de i den partisjon som XP var fra før. Derfor kan du ikke formatere den.

Uten dem vil ikke Vista starte. Du må reparere i så fall. Men det er alltid…men.. i slike sammenheng, uten å gå nærmere inn på.

Derfor:

-se i din diskbehandling, det bilde som viser partisjoner på disken din, og legg merke på teksten inni.

-se i din diskbehandling, det bilde som viser partisjoner på disken din, og legg merke på farge

-se deretter på størrelse for den partisjon du ønsker å formatere. Hvis den er lik eller større enn Vistas: så kan du bruke imagex for å ta image fra din Vista for så å legge image tilbake på den partition som du har tenkt å formatere, for deretter å formatere den som Vista er i dag, eller at du kan duall boote i 2 Vista.

- mange andre……….

Få håpe at du fikk litt info slik at du aleine finner mer ut av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...