Gå til innhold

Kortfilm: Hva skal jeg lage?

Gjest Slettet-3t93k9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-3t93k9

Hei,

Jeg og noen venner har tenkt til å lage en kortfilm.

Vi vil få den morsom, f.eks som de eksamensfilmene som har blitt lagi, og den skal være på 5-20 minutter. Jeg vil ha noe som denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=970246 , ikke med samme teama, historie og ting som skjer selvfølgelig, men en morsom liten kortfilm.

Vi har kamera x3, stativx3, mic x1, alt av photoshop, fxhome.com sine programmer.

Jeg søker hjelp med å finne et tema, og en liten start.

Takk :)

(Skrevet og postet av Carl)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva, forventer dere en fiks ferdig idé her? Det jeg vil anbefale dere er å koke hodene deres sammen, og ta en skikkelig brainstorming. Ingen selvsensurering og slikt, så utvikler det seg nok til en god idé.

For at en kortfilm skal fungere, bør det være en sabla god idé bak alt sammen. Eller så kan dere drite i substans, og kjøre stil fullt ut, men dette er jo vanskelig å få til, og gjerne litt vel artsyfartsy og pretensiøst au.

Det er lett å spørre etter idéer å starte med. For kreativitet og idémyldring er i blandt ikke så lett, men det kommer, bare vent!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9
Jeg søker hjelp med å finne et tema, og en liten start.

Er ganske ny med film, og bare lagi til juleball (greenscreen opplegg) osv.

Nå vil jeg og carl gjøre noe mer seriøst og tenkte vi kanskje kunne få et lite tema, som duger. Som sagt, vi er nye og er ikke helt sikre på hva som går å lage, og ikke å lage.

For kreativitet og idémyldring er i blandt ikke så lett, men det kommer, bare vent!

Håper det! :)

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar

Heisann,

Jeg så eksamensfilmen dere nevnte og syns den var usedvanlig bra på filmteknikk og ikke så værst på skuespill. Men jeg syns at manuset burde vært jobba mer med.

Jeg skjønner at kanskje humoren lå i at de to typene var litt for "barnslige" for det stilfulle miljøet de jobbet i. Men det ble kanskje litt for "obvious" med knust kopp osv. Folk i byråkrat-kontor -miljø har da mange morsomme måter å mobbe andre på som er mer skjult. For eksempel å sette en ny fyr opp på 4 helgevakter etter hverandre og si at det er noe han må aksepter som nyansatt..eller gi han 1/2 meter høy saksbunke som han må bli ferdig med før mandag. Evt han får jobben med å ta opp lunsjbestillinger og gå på 7/11 for de andre ansatte fordi mobberen har jukset med loddtrekningen om de guffne oppgavene.osv. De mobbeepisodene vi så kunne jo mobberen umiddelbart blitt tatt for av ledelsen - mens ekte mobbere sørger ofte for at de ikke kan oppdages. Det samme gjelder hevnen - hevneren bør jo sørge for at han ikke avslører seg selv. Han burde jo sitte på kontoret og se på mobberen mens mobberens bil ble sprengt via fjernstyring- slik at han har alibi - og ikke kan bli tatt - evt la mobberen sprenge sin egen bil via en felle.

Håper ikke min kritikk blir for "sur" . Jeg bare syns at når de som laget den var så utrolig proffe på kamerateknikk og klipp, så kunne man lagt ned litt mer arbeid på manus-siden:-)

For å komme i gang med en idè kan det være greit å ta utgangspunkt i en stemning eller filmtype du liker. Er det noen karaktere du liker fra film? Kjenner dere noen som ligner på en sånn type? Ligner rektoren på skolen din på Morgan Kane? Representerer rektor og inspektør et Matrix - ondt nettverk som styrer elevene?..kan en handling fra din favorittsjanger puttes inn i et skolemiljø? F. eks Morgan kane-rektor dreper inspektøren fordi han er sjalu på at inspektøren klår på den pene kontordama som er "hans"? Å starte med karakter-utvikling kan være lurt . Alle har hatt en sinnsyk lærer ..hva er det sannsynlig at denne læreren ville finne på? Still spørsmål så kommer handlingen av seg selv. Rektor endrer karakterene til Ole på datasystemet ..fordi han hater elever som kommer fra feil side av Stavanger. Ole avslører rektor og blir helten for alle de andre fra feil side av stavanger..Vel ikke så veldig bra idè kanskje - men sånn kan man starte ..hva er det sansynlig at ville skje.? og så dra det mye lengre. Jobb med manuset

Lykke til

Megatoff

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Tusen takk for innlegget! Det du sa på starten fikk meg til å tenke nytt også. Jeg og Carl skal invitere noen venner snart, så skal vi sette oss ned. Takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-3t93k9

Hehe, ja. Prøver å tenke på forskjellige temaer, men får ikke helt til å lage noe morsomt. Parodi på reklamer er også alltid en slager. Eller lotto-reklame, kan alltid få noe bra ut av det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...