Gå til innhold

Pc til gamings - hvordan passer delene sammen?

Anbefalte innlegg

Hei,

Da er det tid for ny pc igjen, og trenger da noen kommentarer fra dere på oppsettet. Skal prøve å holde meg innenfor kr.8000,-. Mus, tastatur, skjerm har jeg allerede fra før, så det gjelder kun kabinett med innmat!

Pcn skal hovedsakelig brukes til spilling, så trenger et kort som ikke koster skjorta, men som gir god ytelse i spill. Ellers brukes pcn til surfing, musikk og film.

Hvordan ser dette ut?

Handlevogn

post-43419-1221209121_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ser fint ut, men småting, e8400 er bedre cpu enn e8500, de få 0,16 ghz klokkes lett og du sparer ganske mange 100 kroner.

Det kabinnettet har jeg ikke sett, har du sjekket ut p182 fra Antec? drit bra! utrolig fornøyd med de maskiner jeg har satt sammen med dette.

psu er helt ok, ville eventuelt sett på en corsair 620w, hvis støy er viktig, dessuten er de mye bedre i forhold til stabilitet og det andre.

til slutt ville jeg sjekket kjøling på cpu, kanskje en annen vifte? thermalright eller zalman, som cnps 9700 ? eventuelt 9500,

orker ikke linke så mye,må hive meg i senga :p

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Takk for svar!

- Byttet cpu til E8400

- Byttet kabiss til P182 (stilrent!)

- Byttet psu til Corsir 750 (er denne stillegående, eventuelt noen andre (MIST?) som er bedre)

- Lagt til Zalman 9700 cpu kjøler

Er for øvrig litt usikker på hovedkortet. Er ønskelig med X48 som tar ddr3 ram, og har hovedsakelig holdt meg til Asus tidligere. Fint om noen har kjennskap til MSI kortet er et godt og stabilt HK.

Jeg er for øvrig ute etter en pc som er stabil, slik at alle delene passer sammen!

Oppdatert handlevogn

Lenke til kommentar

Zalman 9700 bygger på et gammelt design, de er hverken spesielt stillegående eller noe spesielt bra på kjøling.

Skal du bruke så mye på en cpu kjøler så er dette er bedre alternativ:

TRUE: https://prisguiden.no/product.php?productId=76529

En kjøler som er veldig mye for pengene (og stillegående):

OCZ Vendetta 2: https://prisguiden.no/product.php?product_id=93109

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Zalman 9700 bygger på et gammelt design, de er hverken spesielt stillegående eller noe spesielt bra på kjøling.

Åja, nei, jeg har bare sittet på zalman sin 9500, ganske lenge og jeg har bare gode erfaringer med denne. :p men jeg vet også at thermal take sin er bedre, btw så kjøler den bra og jeg hører stort sett ikke mye til den. med litt viftejusteringer og slikt.

Trådstarter, ser bra ut dette nå! blir en fin fin maskin skal du se:)

Mist, er stille ja, men corsair er bedre. dessuten har de mye bedre levetid. :p

menne, 750? du trenger da ikke så mye , dessuten har jeg ingen erfaringer med den, det er jo forresten en grunn til at 620 koster mer, du trenger maks 500 watt til det oppsettet der, så med 600 har du god margin.

Lenke til kommentar

Åja, nei, jeg har bare sittet på zalman sin 9500, ganske lenge og jeg har bare gode erfaringer med denne. :p men jeg vet også at thermal take sin er bedre, btw så kjøler den bra og jeg hører stort sett ikke mye til den. med litt viftejusteringer og slikt.

Trådstarter, ser bra ut dette nå! blir en fin fin maskin skal du se:)

Mist, er stille ja, men corsair er bedre. dessuten har de mye bedre levetid. :p

menne, 750? du trenger da ikke så mye , dessuten har jeg ingen erfaringer med den, det er jo forresten en grunn til at 620 koster mer, du trenger maks 500 watt til det oppsettet der, så med 600 har du god margin.

Takk for svar!

Får vurdere litt ift kjøler for cpu da:) Mht til psu så tenkte jeg å smelle på litt hvis jeg på et sendre tidspunkt vil kjøre crossfire/sli, og samtidig sette opp flere hd'er. En annten ting jeg har hørt tidligere er at MIST sine psuer er meget stabile, men satte opp Corsair da det var flere som brukte det i handlevognen.

Er det noe annet som bør forandres på oppsettet uten at prisen blir noe høyere?

Lenke til kommentar

Noen kommentarer:

Vedrørende strømforbruk så bruker et normal oppsett med HD 4870 ca 280 Watt for hele systemet, i henhold til TechReport. Da er det brukt en Quad Core med 125 Watt TDP, 1 stk HD osv. HD 4870 i CF bruker ca 450 Watt for hele systemet. AnandTech har omtrent nøyaktig samme tall. Dvs. at 650 Watt av kvalitet faktisk bør holde med god margin til CF og noe mer stasj.

I tillegg til Corsair sine PSU-er bør man også kikke på Antec sin NeoPower serie. Innmaten i det meste av Corsair sine produkter og Antec er samme, da mye lages av Seasonic. NeoPower har avtagbare kabler. Mist har dessverre fått noen riper i lakken, grunnet litt tvilsomme kondensatorer.

Når det gjelder kjølere er dessverre Zalman overpriset og i mange henseende dårlige. I budsjettklassen, men allikevel med godt klokkepotensiale finner vil Scythe Katana II, OCZ Vendetta 2 og min favoritt Cooler Master Hyper 212. Alle disse ligger godt under 300 kr, og holder for 90 % av brukerne. I toppklasen er det TRUE og Noctua som er valgene.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar Boison. Tror nok jeg prøver meg på Noctua eller Scythe Katana som kjøler. Skal sjekke ut Antex psu, så får vi seg hva sluttresultatet blir. Ser at 750W kanskje blir noe overkill.

Noe annet jeg bør vurdere å skifte ut i oppsettet? Er det jeg har satt opp "most bang for the bucks", eller er det noe som kan byttes til fordel for noe bedre ift stabilitet/ytelse?

Regner med at Ati for tiden ligger et lite hestehode foran Nvidia ift pris/ytelse på gfx....

Et siste spm: Er det mulig å hente ut noe ekstra hvis jeg velger å overklokke cpu?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...