Gå til innhold

4 temaer, skole oppgave, idémyldring.

Anbefalte innlegg

Hei jeg går da linja Media & Kommunikasjon første året, og har nå fått en oppgave i Medieproduksjon hvor vi skal ta bilde av noe innenfor disse fire temaene: Lett, Liten, Sløv og Tøft. Problemet da er at jeg ikke er helt sikker på hva jeg skal ta bilde av innenfor de forskjelige temaene. Å lurer derfor på om noen kunne hjulpet til med litt idémyldring.

Dette er det jeg har idéer om fra før av:

Lett

• Fjær - Stein.
  • En munn som får en fjær til å lette.

Liten

• Et lite objekt i forhold til et stort.
  • Mange store - en liten.
  • Liten person i mørkt rom.

Tøft

• Motorsport.
  • Kamsport - et bein mot et ansikt.

Sløv

• Et bilde av en sløv person.
  • Min egen hund som sover i senga/ sofaen.

Sier på forhånd takk for all hjelp.

Endret av Vaenas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
* Et bilde av en sløv person som prøver å få akam folk til gjøre leksen for seg. Feks deg.
Er nå langt fra sløvt å bruke de kildene man har til rådighet for å finne idéer - jeg vil påstå at han ville vært dum om han ikke gjorde det. Han har jo dessuten startet leken selv - og det er ting som kan gi inspirasjon til andre her.

Det umiddelbare jeg tenkte på, var "lett", en plastpose eller noe annet som blåser i vinden, gjerne "lekende". Dansing/dansere kan også være noe, gjerne ballett.

Har ingen umiddelbare forslag på "liten", men jeg tror denne kanskje er den letteste å formidle likevel. Mange små ting i den store verden man kan avbilde, på en eller annen måte, det være seg nyfødte barn i armene på mor etc.

"Tøft" er nok etter min mening den vanskeligste. Det er mye som ser tøft ut, men det kan være utrolig krevende å putte inn i et bilde. Du har vært inne på noe allerede, her kan også enkelte dyr i gitte positurer (om du får til) være motiver. Noen dyr er tøffere enn andre, på godt og vondt. Ellers kan, om du har muligheten, "simulering" av militærøvelse/trening være noe, eller en tur innom et fengsel. Det krever at det er gjennomført og helst reelt, men det kan også bli veldig bra. Spesielle våpen, kniver, etc. kan også være aktuelle motiver, helst med en modell som kan anvende det. Fekting kan være ganske tøft å se på.

Du har også den helt andre siden av begrepet "tøft", at man er i en tøff periode i livet, eller at man er i en tøff situasjon (f.eks. rusmisbruk, overgrep, etc.).

"Sløv" er heller ikke enkel - utfordringen blir å virkelig få bildet til å være av noe sløvt, og at det er i sitt "rette element". Det må ikke være en person eller et dyr, en gammel rusten kniv kan jo være et "klassisk" valg, evt. et overmodent sagbruk om det finnes i nærområdet ditt.

Lenke til kommentar

Tøft ville jeg i alle fall tolke på en noe annen måte en den normale klisjeen om at det skal være bilde av noe tøft. I alle fall 'tøft' i den tradisjonelle betydningen. Et bilde det er tøft (les: hardt) å se på, det er et tøft bilde.

Men så snakker vi jo tross alt om den offentlige skolen, og da er kanskje lærerne litt mindre åpne for tolkninger og litt spesielle løsninger?

Lenke til kommentar
Tøft ville jeg i alle fall tolke på en noe annen måte en den normale klisjeen om at det skal være bilde av noe tøft. I alle fall 'tøft' i den tradisjonelle betydningen. Et bilde det er tøft (les: hardt) å se på, det er et tøft bilde.

Men så snakker vi jo tross alt om den offentlige skolen, og da er kanskje lærerne litt mindre åpne for tolkninger og litt spesielle løsninger?

Neida, vi sender trådstarter i krigen, til sultne barn i Afrika eller til det tøffeste rusmiljøet ;-)

Jeg er enig med deg, og jeg ville nok selv valgt den andre vinklingen jeg nevnte - som jeg anser å være noe av det samme som du tolker det som. Altså "tøft" som i "vanskelig", "nesten uutholdelig", "tungt" etc.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Læreren selv er åpent for alt, så lenge vi kan begrunne bildet i refleksjons notatene. Men på sløv har jeg ikke lyst til å bruke personer, eller kniver ettersom det har blitt brukt så mye før på skolen våres, greit de har fått topp karakterer, men jeg ville ikke være den samme som alle andre. Har for øyeblikket faktisk ikke eget kamera også. Så må låne skole kamera til jeg får kjøpt eget tenkte noe i retning, Canon 40D og et bra macro objekt. Men er ikke sikker, på hav jeg kjøper. Skal faktisk kanskje jobbe med foto på Elite Foto i ski, var blant top 4 av 50 stykker, og de ønsker 3 nye. så har en liten sjangs der. Men nå ble det litt mye på en gang. Men skal laste opp noen av bildene vi har tatt til nå (med skole kamera).

Dette er da modellen min for å si det sånn.

Endret av Vaenas
Lenke til kommentar

Jeg tenker og jeg tenker. Tror jeg tar med kamaraet på Ballbingen i morgen så kan jeg se om jeg får noe inspirasjon der.

Hadde en ide om sløv, som gikk ut på at en sov i banen mens reste løp rundt, blir jo å bruke kontraster. Ikkesant? Noen som likte den ideen?

Lenke til kommentar
Jeg tenker og jeg tenker. Tror jeg tar med kamaraet på Ballbingen i morgen så kan jeg se om jeg får noe inspirasjon der.

Hadde en ide om sløv, som gikk ut på at en sov i banen mens reste løp rundt, blir jo å bruke kontraster. Ikkesant? Noen som likte den ideen?

Ja, den er grei, men likevell ganske konkret...

Husk at du ikke trenger å ta sløv/lat, det kan være en gammel kniv, en stikksag som har sett bedre dager osv.

Lett: Kan være et bilde av et bondesjakk-parti, med en i bakgrunn som jubler og det er streket over 3-på-rad.

Bare en tanke, selv ville jeg løst det ved å skrive litt mellom linjene, og kanskje ikke så åpenbart ut ifra bildet.

Hva med å rappe en idè fra en som var med på Photowalken i trondheim. Han tok et genialt bilde av en optiker-forretning, bare med uforkusert skilt. Da passer "sløvt syn" meget bra >;)

Lenke til kommentar

For å markere deg i oggavene bør du heller tnke litt utenfor boksen enn de tradisjonelle motivene innen de 4 kategoriene. For eksempel kunne du løst oppgavene slik:

Lett: Skriv 2+2=4 på et ark og ta bilde av arket.

Liten: Plasser en person sammenkrøket i et hjørne og ta bildet ovenfra og ned, gjerne der du står på en stol for å få mer dramatisk vinkel.

Tøft:Et bilde av en som røyker? Tøft og dumt...

Sløv: Ta bilde av en utslitt kniv

Moralen er å tenke litt anderledes enn alle andre for å skille deg ut. Tips: Spør gjerne et barn (under 10 år) om hva som er lett, liten, tøft og sløvt. Da vil du garantert få andre svar enn hva vi som er eldre enn 10 år har lært passer i de ulike kategoriene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...