Gå til innhold

Hvorfor skal jeg trene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg må slutte å stikke hånda i vepsebol!

du kan stikke hånden inn i vepsebolet, om du gjør det med en hanske.. er greit å stille spm, men når du stiller sånne premisser og bruker dårlige argumenter så må du ikke forvente noe seriøst svar.

Er det bare jeg som trener for å kunne nyte den gode proteinshaken etter trening? :innocent:

takk gud, trodde jeg var alene jeg :)

Lenke til kommentar
Jeg må slutte å stikke hånda i vepsebol!

du kan stikke hånden inn i vepsebolet, om du gjør det med en hanske.. er greit å stille spm, men når du stiller sånne premisser og bruker dårlige argumenter så må du ikke forvente noe seriøst svar.

Er det bare jeg som trener for å kunne nyte den gode proteinshaken etter trening? :innocent:

takk gud, trodde jeg var alene jeg :)

Trene pga. en proteinshaken, det må jammen meg være godt da! Prøvd O'boy? Ser faen meg folk drikke det som om det skulle vært cola jo!

Jaja.

Sånn... hva var et dårlig argument egentlig...? Åpenbart at jeg ikke ser det selv!

Lenke til kommentar

hvis du ikke skjønte ironien i den så er det bare synd på deg.

det dårlige argumentet er at du tror alt handler om "pikk og fitte" som du skrev selv, at det var en grunn til å ikke trene. det er åpenbart at du er 14 år og nettopp har kommet i puberteten, for mer barnslig innlegg skal du leite lenge etter..

Lenke til kommentar

Personlig så får jeg et "kick" av både det å løfte vekter og løpe eller sykle fort. Jeg synes det er kjempegøy og jeg føler meg mye bedre i de periodene jeg trener. De dagene jeg har trent sovner jeg lett tidlig på kvelden, og våkner uthvilt. Det du sier med at man "mister" noen timer er bare vissvass, ettersom hva man liker å bruke tiden sin på er helt subjektivt. En person som liker å trene har ikke kastet bort 2 timer, han har hatt det gøy i 2 timer, og føler seg i tillegg bedre.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Jeg trener fordi jeg synes det er digg å være stor og tung og sterk. Og det er godt for livskvaliteten å ha noe fysisk du holder på med. Husker ikke hva den heter, men det er en filosofisk ide å være sammen med folk du er glad i, ha en psykisk hobby og en fysisk hobby. Jeg har alle tre.

Helt logisk egentlig.

Lenke til kommentar

Greit nok det.

Ja, vi alle liker jo å gjøre forskjellige ting.

Men skulle bare gjerne likt å sett på litt statestikk i forhold til levealder av trening og ikke trening. Jeg har ikke akkurat hørt om OL utøvere som har levd over 100 år...

Men klart det! Mer ting du gjør! Større sjanse er det for at du skader deg. Sitter du bare på ræva så er det lite sannsynlig at du vil skade deg.

Lenke til kommentar

Hvis man legger inn trening i hverdagen unngår man at kroppen forfaller, noe som over tid vil gi seg utslag i helseplager og problemer. Et minimum av mosjon må til for å holde kroppen og sinnet ved like. Hvis man ikke trener over hodet vil man ikke nødvendigvis merke effekten umiddelbart, men etter noen år vil problemene begynne å melde seg i tur og orden. Hvor lang tid det tar før man merker problemer ved liten eller tilnærmet ingen fysisk aktivitet avhenger av utgangspunktet, aktivitetshistorien og den genetiske utrustningen man sitter med. Trener man hele livet vil man opprettholde og sannsynligvis forlenge den almene helsetilstanden i motsetning til om man lever et inaktivt liv uten morsjon og fysisk aktivitet. Det er lett å være ung med en ung kropp å ikke forstå poenget med trening, men vent til kroppen begynner å dra på årene og helseproblemene kommer på løpende bånd, da vil du nok se hvilke frukter fysisk aktivitet bærer med seg.

Forøvrig mener jeg at friske oppegående mennesker som utnytter kroppens fulle potensial er idealer vi alle burde opp til og som fortjener alles fulle respekt! Menneskekroppen er en fantastisk kreasjon og potensialet er helt enormt for de som vier og krefter for å utvikle det. Det finnes bare en investering som gir 100% avkastning, og der er investeringen i egen helse.

Lenke til kommentar
For å si det sånn: Jeg hadde ikke tålt at alle vennene mine hadde bedre kondisjon og styrke enn meg selv. Det er jo ikke noe gøy at du havner sist i jogge rekken i gym timene på skolen, f,x.

Det er ikke et problem for nevoscript :) Siden han ikke har noen venner eller går på skole. Det eneste han gjør er å spise lite for å ikke legge på seg/ eller så er han smellfeit. Den tiden han har til overs etter maten bruker han til å lese en bok.

Lenke til kommentar
For å si det sånn: Jeg hadde ikke tålt at alle vennene mine hadde bedre kondisjon og styrke enn meg selv. Det er jo ikke noe gøy at du havner sist i jogge rekken i gym timene på skolen, f,x.

Det er ikke et problem for nevoscript :) Siden han ikke har noen venner eller går på skole. Det eneste han gjør er å spise lite for å ikke legge på seg/ eller så er han smellfeit. Den tiden han har til overs etter maten bruker han til å lese en bok.

Greit at han er harding, men litt drøyt det du skriver nå, selv om det brått stemmer bra så har det ikke så mye med tema og gjøre(:

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg er hellig overbevist om at vi mennesker ikke skal fly rundt å jobbe kilometervis vær dag. Men å gå, og kanskje løfte på ett eller annet! Vi løper når det er krise! Og alle vet at det er da vi løper langt med ræva kondisjon uansettt :p og fort så klart! Oppretteholde styrke evt. Men å bli en bjørn eller jaguar kan vi jo bare glemme å bli.

Er det noe statestikk på hvor lenge folk lever når man sammenligner folk som spiser sunt som ikke trener og folk som trener og er sunn?

Hva om en som trente brukte energien sin på noe fornuftig...?

Jeg stusser fordi broren min er treningsfreak og jeg skjønner ikke hva han prøver å oppnå med å sløse så VANVITTIG med tid på. Faen heller, ta deg en bolle å les bok! Kanskje du kan lære noe og gjøre noe...

Jeg har prøvd å trene selv, men jeg merker motivasjonen eksisterer ikke! Jeg føler jeg sløser bort tiden min bare! Hvorfor skal jeg gidde dette?! Hva tjener jeg på dette? Humør? Jeg taper tid det er ikke en DRITT tvil om! Fordi jeg sovner med engang jeg er ferdig å trene og jeg sover faen meg i over 13 timer hvis jeg trener. Jeg ser også "venner" som trener hele tiden sover hele tiden når de er ferdig! Folk på idrettslinja klager på at de er så slitene vær dag. Så... lever dere lenger fremfor en sunn fyr som ikke trener? Hva er det dere oppnår? Handler hele greia om sex?

Dere som driver med sport for å tjene penger forstår jeg, det er jo tross alt mye penger i fotball etc.! Men dere andre på treningsstudioet...

Takk!

Du finner tydligvis ikke motivasjon til trening hvis du tenker at trening er sløsing med tid. Man har mye forskning på både psykologiske og fysiske fordeler med å trene (derav fornuftig da..). Trening hjelper også på selvbilde, på kontroll av fin og grovmotorikken, noe du trenger når du feks. bærer dagligvarene hjem fra butikken, bygger ut på huset, (altså generell aktivisering av kroppen).

Trening kan hjelpe til utløp av emosjoner som aggresjon, depresjon. Når man feks. jogger kan man oppleve noe som kalles "runners high" som forksere hevder er en utløsning av endorfiner fra hjernen, noe som gjør oss glad og motivert. Det å sette seg en målsetting ifht. trening kan hjelpe på struktur, selvbevissthet og selvdisiplin. Ikke nok med det, når man begynner å trene vil man etterhvert se og føle forskjell på sin egen kropp og på sitt eget overskudd (selvfølgelig ikke hvis man overtrener tho..).

Mange forskere innen kognitiv psykologi mener at fysisk aktuivitet stuimulerer hjernen på måter som hjelper oss til å konsentrere og gjør det lettere å arbeide konstruktivt på skole/jobb.

Listen er MYE lengre, orker bare ikke skrive alt nå... Er det snakk om intelekt kan du se på Nelson Mandela, en av nyere tids mest annerekjente tenkere. I de 20 år han satt inne i fengsel trente han ca 1 time per dag og han takker treningen for at han klarte å holde hodet kaldt og psyken i sjakk. Arne ness, en verdenskjent norsk filosof fronter også tur-ogfriluftsliv som et medium for større forståelse av seg selv og omverdenen!

såå.. du må nok tro igjen ;)

Lenke til kommentar

Forresten..Den ene posten til nevro lurte jeg litt på. Han skrev at etter noen uker uten trening var kondisjonen lik null igjen. Var kanskje litt tidlig, la oss et par måneder.

har man da tapt den kondisjonen man eventuelt har trent opp gjennom flere år? Hvor lang tid tar det å trene seg opp igjen? Med styrke så er jo forandringene på muskeltverfibrene permanente, og kan trenes opp igjen på null tid. Arnold gjenvant jo sine 20 centimeter på 2 måneder (fra 52 til 72 CM rundt lårene) etter en treningsskade.

Men hvordan fungerer det med kondisjon? bare nysjerrig altså.

Lenke til kommentar
Forresten..Den ene posten til nevro lurte jeg litt på. Han skrev at etter noen uker uten trening var kondisjonen lik null igjen. Var kanskje litt tidlig, la oss et par måneder.

har man da tapt den kondisjonen man eventuelt har trent opp gjennom flere år? Hvor lang tid tar det å trene seg opp igjen? Med styrke så er jo forandringene på muskeltverfibrene permanente, og kan trenes opp igjen på null tid. Arnold gjenvant jo sine 20 centimeter på 2 måneder (fra 52 til 72 CM rundt lårene) etter en treningsskade.

Men hvordan fungerer det med kondisjon? bare nysjerrig altså.

Har du trent bra tidligere så flyter du på det veeeldig lenge etterpå, gjør det selv nå. Løpte mye før, trener mest styrke nå, men trener meg "lett" opp til noe av det samme nivået igjen om jeg vil, uten å bruke like mye tid og krefter som jeg gjorde da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...