haakonts Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 (endret) http://www.dpreview.com/previews/panasonicG1/ Synes ikke dette var noe å rope hurra for. Og jeg som håpet på en billig og god rangefinder. Edit: Når det er sagt, så kan det vel hende vi nå ser en pris på digitalkameraer med utskiftbar optikk vi ikke ha opplevd før. Endret 12. september 2008 av haakonts Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 http://www.dpreview.com/previews/panasonicG1/ Synes ikke dette var noe å rope hurra for. Og jeg som håpet på en billig og god rangefinder. Greit til å være fra Panasonic - de har tross alt ikke noe skikkelig billigkamera. Men håper Olympus har noe mer å by på... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Ettersom det er Panasonic som kommer med denne, så er jeg hverken overrasket eller skuffet. Denne passer godt inn i produkt-sortimentet til Panasonic. Men det burde ikke være vanskelig å lage en rangefinder bygget på samme lest. Tom Lenke til kommentar
kaian Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Jeg synes dette ser lovende ut. Jeg og håper på en rangefinder, men jeg trodde aldri at det ville være Panasonic som kom med den. Det blir nok opp til Leica eller Olympus. Men med 1.4Mpixler så må EVF kanskje revurderes... -det er vanvittig mye bedre enn alle(?) tidligere EVF'er. Det blir veldig spennende å se om det kommer flere mFT kameraer / objektiver snart... Om ikke flere annonseres før Panasonic leverer, så blir det et Panasonic på meg. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Men med 1.4Mpixler så må EVF kanskje revurderes... -det er vanvittig mye bedre enn alle(?) tidligere EVF'er.Kanskje... Håper på en koplet optisk søker i en kompakt-variant jeg, noe à la Konica Hexar i filmeraen... Lenke til kommentar
kaian Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Kanskje... Håper på en koplet optisk søker i en kompakt-variant jeg, noe à la Konica Hexar i filmeraen... Ja, jeg og. Og en liten 8-12-17mm f/4 Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Synes ikke dette var noe å rope hurra for. Og jeg som håpet på en billig og god rangefinder. Standarden er jo relativt åpen. Tror ikke døra er lukket dersom Leica eller andre ønsker å lage en rangefinder til mFT Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Jeg måtte le litt... Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 12. september 2008 Forfatter Del Skrevet 12. september 2008 Greit til å være fra Panasonic - de har tross alt ikke noe skikkelig billigkamera. Men håper Olympus har noe mer å by på... Priset til 6800,- så er det rett og slett priset ut av markedet etter mitt skjønn. Hadde det vært ennå mindre og en rangefinder så kunne vi snakke om den prisen. Håkon Lenke til kommentar
kaian Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Priset til 6800,- så er det rett og slett priset ut av markedet etter mitt skjønn. Tror nok den prisen har flere funksjoner. Den skal melke de som MÅ ha det først. Prisen skal nok og bidra til å etablere mFT som kvalitetsmessig langt over ikke-særlig-kompakte ultrazoomkameraer. Og det skal selge i et marked der 7000 for et helt nytt slr dobbeltzoomkit ikke er spesielt iøynefallende. Straks de produserer fortere enn ordrene kommer inn faller nok prisen med mer enn 2000,- er min gjetning. Dette er en suveren pakke som garantert vil appelere til en del som har vurdert speilrefleks en stund, men som fortsatt synes det er litt voldsomt å dra på. Og til endel som kjøpte speilrefleks og fant ut at det var litt mye å dra på. Og til meg, som har sittet på gjerdet en stund og ventet på at kvaliteten skulle komme opp og prisen dra ned. Tror det dukker opp et GR-Digital på foto.no om ikke så lenge, og en XA. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Jeg måtte le litt... haha... herlig. Satser på det kommer noe fra Olympus på Photokina. Kan vel bli gode saker..., men time will show. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Teknologisk sett så parkere vel dette huset både LX-3 og FZ-28 fullstendig ? Ville være rart hvis Panasonic lanserer ett system som koster mer enn "tilsvarende" alternativer. Spørsmål til slutt, hvor diskuterer vi dette egentlig siden det ikke er ett speilreflekskamera, under kompakt avdelinga ? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Teknologisk sett så parkere vel dette huset både LX-3 og FZ-28 fullstendig ? Ville være rart hvis Panasonic lanserer ett system som koster mer enn "tilsvarende" alternativer.Forsåvidt, men LX3 er i en helt annen klasse størrelsesmessig. Dessuten er det ikke akkurat et 24-60mm f/2-2.8-objektiv (35mm ekvivalent) som følger med denne pakken... Spørsmål til slutt, hvor diskuterer vi dette egentlig siden det ikke er ett speilreflekskamera, under kompakt avdelinga ?Det er et systemkamera... Vi har, i den grad det har blitt diskutert, også diskutert Leica M8 her :-) Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Forresten tror jeg ikke diskusjon om M8 vil få samme reaksjonen. På tide å døpe om forumet til Speilrefleks og andre systemkameraer? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Bare slapp av, folkens. Dette er et Panasonic-kamera i typisk Pana-design. Det er mock-slr som deres superzoomer, bare med utbyttbar optikk og bedre sensor. G1 kommer ikke til å bli representativ for mFT i det hele tatt. Pana er også et dyrere merke enn Oly på slr-siden, og det må vi heller ikke glemme. Av Panas 3 systemkameraer er dette det definitivt rimeligste. Husk at dette er lanseringspris. På Photokina blir det nok lansert en Oly med stabilisering på brikken, uten optisk søker til en pris på under 5000. Jeg tipper det skal prises omtrent som E-420 har vært priset, og at tilgangen til manuelle funksjoner blir litt klønete og bortgjemt i menyer som på D40. Og det kan jeg godt leve med hvis huset blir så lite som overhodet mulig. For min del kan de droppe enhver søker utenom skjermen. Da ønsker jeg heller at konstruere en løs rammesøker for blitsskoen som leveres sammen med en 20mm f/2,8 (eller lignende). Men først og fremst så ønsker jeg meg en enkel modell av typen D40 som kompaktkamera. Gjerne med EVF, men skjermen holder altså for meg. En entusiastmålsøker til en rimelig pris ønsker alle seg, og det er lov å tro på julenissen. Tror man hardt nok kommer han kanskje før man kreperer. Så jeg fortsetter også å håpe. Men jeg gidder ikke tenke mer på det i forbindelse med denne lanseringen. Det ligger et lite stykke inn i fremtiden i beste fall, så jeg er kun opptatt av en fornuftig bruk av konseptet. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Bare slapp av, folkens. jaja.. På Photokina blir det nok lansert en Oly med stabilisering på brikken, ... kan jeg godt leve med hvis huset blir så lite som overhodet mulig.En liten motsigelse der. Jeg har likt at E4.. har hatt stabilisering på brikken. Men jeg blir litt delt når det bygger så mye og vi snakker om muligheten for veldig slankt hus. Men jeg gidder ikke tenke mer på det i forbindelse med denne lanseringen. Det ligger et lite stykke inn i fremtiden i beste fall, så jeg er kun opptatt av en fornuftig bruk av konseptet. Det beste med at det ligger litt inn i fremtiden er at jeg kan bruke masse energi og ingen penger på å fantasere... Synes forøvrig du har veldig fornuftige betraktninger om kamera, utstyr og fotografering. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 E-4x0 har ikke stabilisering. Det er enten på grunn av E-5x0 eller på grunn av rent ingeniørtekniske problemstillinger. Førstnevnte vil neppe påvirke m4/3, mens sistnevnte kan. Men siden det ikke har speil gjør det jo saken litt lettere. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 (endret) E-4x0 har ikke stabilisering. Det er enten på grunn av E-5x0 eller på grunn av rent ingeniørtekniske problemstillinger. Førstnevnte vil neppe påvirke m4/3, mens sistnevnte kan. Men siden det ikke har speil gjør det jo saken litt lettere. Uff, så pinlig. Jeg har aldri hatt lyst på 5.., men på 4.. -det der vet jeg jo veldig godt. Stabilisering på brikken tar nødvendigvis plass, om enn stadig mindre, det koster nødvendigvis ekstra, og ikke alle trenger det, derfor skillet. Uansett tror jeg vi innen lang tid kan velge mellom veldig forskjellige hus til mFT. Det slo meg dessuten at det er påfallende at Panasonic ikke leverer med Leica-optikk i første omgang. Det betyr antakelig noe, men hva? Endret 13. september 2008 av kaian Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Det er nok Leica-fingre inne i bildet på de objektivene som er levert, vær ikke redd for det. Leica og Olympus er de som kan optikk blant de 'ekte' 4/3-aktørene (Sigma leverer også bare optikk, tross alt), Panasonic har sin kompetanse i ren elektronikk. Ellers er jeg enig i at det trolig vil komme mange forskjellige hus. Og det er nok ikke umulig med noe som er mindre enn E-4x0 med IS og et lite pannekakeobjektiv rundt 25/2 eller 18/2.8. Disse to typene objektiver er i alle fall særs etterspurt. Et pittelite m43-Olympus med 7-14 påmontert hadde forresten også vært litt tidig, for å si det med bergenserne. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Det er nok Leica-fingre inne i bildet på de objektivene som er levert Mulig de har hatt fingrene med, men på panasonics sider nevnes ikke Leica i forbindelse med kit-objektivene (Lumix G). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå