Gå til innhold

Installere Slackware fra HD

Anbefalte innlegg

Prøver å installere Slackware fra harddisken pga cd brenneren er fucket.Jeg har lastet ned en ISO fil av SLackware på win2000 partisjonen, videre har jeg lagd boot og root disker og alt dette fungerer strålende helt til jeg skal velge fra hvilken source jeg skal installere fra. ISO filen ligger på c: og jeg velger installere fra HD på menyen. HD er forøvrig slave så den heter hdb1. Jeg skriver så /dev/hdb1 og nå får jeg spørsmål om å skrive inn directoryen hvor filen ligger. Her er problemet jeg har prøvd å skrive inn en masse forskjellige kombinasjoner ( / , /dev/hdb1 , c: osv ), uansett hva jeg skriver så får jeg svar at den kan ikke mounte partisjonen. Hva gjør jeg galt her ?? :shrug: Er det pga at partisjonen er formatert som NTFS at den ikke klarer å mounte :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ser 3 mulige grunner:

1. hvis du bruker nyere hovedkort med 4 ide controllere.

udma33 (sort) udma100/133 el. så vil de sorte være hda-hdd. de blå vil være hde-hdh.

2. ntfs er ikke støttet av kjerne på bootdisken.

Fiks: lag custom bootdisk (prøv andre bootdisker, ) eller lag en liten fat partisjon på den andre hd. kan senere forvandles til linux partisjon.

3. ide controlleren ikke støttet (enkelte nyere raid, udma 100/133 ol.)

Fiks: lag custom bootdisk eller flytt hd-kabelen til standard dma'en. Kompiler ny kjerne med driverene du tenger. Oppdater fstab og flytt tilbake kabelen.

Du trenger linux for å mekke en custom bootdisk, evnt. søk nettet.

Lenke til kommentar

Du prøver å installere fra et ISO-image som ligger på en mounta disk? Har jeg misforstått deg rett? :)

I så fall.. jeg tror ikke dette er støttet. (Kanskje noen kan bekrefte?)

Du må så vidt jeg kan skjønne extracte imaget til et eller annet sted på disken som du senere peker til sånn som du prøver på.

Dessuten er det nok riktig at du må lage en custom boot disk for å få støtte for å lese fra den disken hvis den er NTFS-filsystem.

Hjalp dette noe i det hele tatt? :roll:

Lenke til kommentar

Det du må gjøre er å mounte iso-filen til en directory manuelt.

ALT+F2 gir deg en ny konsoll. Skriv f.eks.:

# cd /tmp

# mkdir sourcedisk

# mount /dev/hdxx sourcedisk

# mkdir source

# mount -o loop sourcedisk/path/to/iso-image.iso source

( Ikke ta med '#' som står forran, det viser bare at du er root, det er du uansett under installasjonen. hdxx er f.eks. hda1, hdb3 e.l. )

I menyen velger du deretter at den ligger i directory /tmp/source.

Tata. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...