Gå til innhold

Test: Nikon D700

Anbefalte innlegg

Beklager, men denne "testen" var ikke bra.

Først av alt må vi berømme Nikon for ikke å ha gått fullstendig over bord på megapikselfronten da de designet D700. 12 megapiksler er langt mer enn de fleste vil noen gang trenge

Dette er omtrent på samme nivå som da Bill Gates nevnte at 640K ought to be enough for anybody. Når Sony i tillegg nettopp har lansert sin toppmodell med 24megapixel, og Hasselblad har sluppet et på 60 megapixel, så kan man vel si at denne teknologien beveger seg i samme retning som øvrig datateknologi: spesifikasjonene øker! 12 megapixler på et FF i 2008 er da gårsdagens nytt. Om enkelte ikke skjønner fordelene ved økt antall megapixler, så får man heller ta en diskusjon på det, men dette blir bare tøv.

Jeg blir helt lam.. nå har jeg skrevet om igjen flere ganger, for jeg veit ikke hva jeg skal svare på sånne utsagn engang. Kan du forresten fortelle oss når DU får bruk for ja la oss si 60 megapixel? Ja, vi vet at det er en fullformatsbrikke og massevis av plass, men det er allikevel ingen grunn til å sprenge den plassen med fotosensorer bare for at "spesifikasjonene" ser bra ut for amatører. Som en fotograf som ikke bare jobber i studio, vil jeg heller hatt mer bruk for plassen på bildesensoren til redusert diffrakson og ISO-støy fremfor som noen nevner "10x10m" utskrift (til å ha på husveggen?).

Skjønner ikke at folk henger seg opp i det megapixelstyret jeg.

Herre min hatt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg blir helt lam.. nå har jeg skrevet om igjen flere ganger, for jeg veit ikke hva jeg skal svare på sånne utsagn engang. Kan du forresten fortelle oss når DU får bruk for ja la oss si 60 megapixel? Ja, vi vet at det er en fullformatsbrikke og massevis av plass, men det er allikevel ingen grunn til å sprenge den plassen med fotosensorer bare for at "spesifikasjonene" ser bra ut for amatører. Som en fotograf som ikke bare jobber i studio, vil jeg heller hatt mer bruk for plassen på bildesensoren til redusert diffrakson og ISO-støy fremfor som noen nevner "10x10m" utskrift (til å ha på husveggen?).

Skjønner ikke at folk henger seg opp i det megapixelstyret jeg.

Herre min hatt!

Uten å ville helle bensin på bålet igjen, så beklager jeg det emosjonelle ubehaget jeg tydeligvis har påført deg ved å ha en mening i saken. Jeg får nesten bare påpeke at det altså var utsagnet "12mp er mer enn de fleste noen gang vil trenge" jeg reagerte på og jeg ble da behøvelig forsøkt satt på plass ift hva som er teknisk mulig i dag (selv om det ikke var en del av mitt poeng). Jeg tror (siden jeg ikke kan spå) at om 10 år, så er det ikke nødvendigvis mitt innlegg som vil bli lest med mest smil om munnen. Du er tydeligvis ikke enig, og det må du jo få lov til......

Endret av Sideburn
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...