PMnormal Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 (endret) Jeg har jobbet litt med bilder i natt, og må komme meg i seng. Men jeg ville ikke helt legge meg før jeg la ut noe nytt her, for det er jo noen uker siden sist. Denne gang har jeg valgt et bilde som har modnet seg litt over tid. Personen i bildet er en ukjent mann som jeg drakk Bell Lager med i utkanten av markedet. Etterpå lurte han på om jeg ville være med for å smake på "the stages" beste crude waragi, men jeg hadde fått nok. Lokkemannen fikk ta turen til madammen med hjemmebrenten alene, men hyggelig var det så lenge det varte. "Come with me, brother. It's the best crude waragi you can find". Sorry mate, men å drikke hjemmebrent med kamera dinglende på brystkassen er nok ikke aktuelt for en gærning som meg engang. Så da forsvant den hyggelige fyren mellom de små skurene rundt markedet i Kintintale, men som dere ser så gav han seg ikke så lett. Gutta i drabantene til Kampala er veldig stolte av hjemmebrenten på sin lokale bar, hvis den er god selvsagt. Og det var den sikkert, he he he. Endret 12. september 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Jeg er ikke alltid like fan av dine bilder, men her har du fått et skikkelig blinkskudd etter min mening. Den naturlige rammen med de lysmalte kassene var veldig virkningsfull, og tekstur/fargetoner på venstre side av bildet var helt knall. På høyresiden glir det litt i ett, kanskje en selektiv redigering av dette området kunne gjort seg? Litt mer tekstur og litt mørkere eksponering, jeg synes det trekker for mye oppmerksomhet slik det er nå. Forøvrig veldig god balanse og harmoni i fargene. Komposisjonen er etter mitt syn "optimal". Rent innholdsmessig er bildet spennende, man lurer på hva som skjer og blir nyskjerrig på fortsettelsen. Dette er jo et øyeblikksbilde, så "poseringen" kan man jo ikke gjøre noe med, men skulle gjerne ønske at han så litt lurere ut, og at bevegelsen der han vinket deg med var litt tydligere. Det ser nesten ut som han blir overrasket og gir deg fingeren ved første øyekast. Det er ikke ofte jeg blir sittende og kikke en stund på bildene i bildekritikken, men dette var en godt unntak. Og stort pluss med historien bak bilde, og en god tittel! Lenke til kommentar
Carny Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 For å si det enkelt så liker jeg dette. Fargene og mannen som gestikulerer en invitasjon, og ikke minst det kornete i bildet, setter sitt preg og sjarm i det. Hvis jeg skulle gitt karakter med 10 som det høyeste, ville jeg gitt dette en sterk 6'er eller en svak 7'er. 10 er for øvrig bortimot uoppnåelig. Noe en bare kan se én gang i skuddåret Lenke til kommentar
ArnsteinR Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Jeg er absolutt ikke noen ekspert på hverken komposisjon eller farger, men etter min mening beskriver teksten din bildet helt topp. Og nei, jeg hadde ikke blitt med ham med et kompaktkamera i lanken... Jeg synes du har fanget blikket og hans intensjon veldig bra når jeg vet hvilken situasjon det er snakk om. For øvrig får mange av dine bilder meg til å tenke meg om en gang til. Takk for det. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 1: Det var ikke et kompaktkamera. Det var en Eos 20D med Sigma 18-50. 2: Jeg hadde ikke vært bekymret for å følge med han for å drikke crude waragi, men jeg hadde fått nok å drikke allerede. Jeg skulle sikkert en tur innom mangotreet senere på kvelden likevel. Takk for noenlunde god kritikk. 6-7 er vel en grei poengsum, håper jeg. Kjekt å ikke få totalslakt i alle fall, siden det ikke akkurat er mitt mest populære bilde Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Når jeg ser på bilde så får jeg en følelse av "lureri". Gutten virker litt mystisk der han vinker deg med bak. Men så ser jeg på utrykket i øynene hans, og alt virker så mye mer roligt. Føler du har fanget et fint øyeblikk her. Utsnittet på bilde virker å passe sammen med resten av bildet. Fanta reklamen kan bli noe forstyrrende, men det har sin sjarm det også. Går litt inn i det nedslittet materialet som omringer gutten. Fargene i bildet er rolige og virker å passe fint sammen. Skal jeg pirke på noe må det være at det virker litt "gromsete" om det er det rette ordet å bruke. Høy ISO? Alt i alt et spennende bilde, som ikke skriker etter oppmerksomhet, men fortsatt oppstår som veldig interessant. Fulgte en guide for bildekritikk. Fikk du noe ut av det? :] Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 For å være ærlig, synes jeg dette ble noe kjedelig. Innrammingen er grei, men jeg synes teksten til høyre forstyrrer en del - hva med en tettere crop? Prøvd på kvadratisk format? Har du forøvrig prøvd ut dette i sorthvitt? Føler at noe må endres for å gjøre bildet mere interessant.. Så jeg kan nok ikke slenge meg på skamrosen til de andre denne gangen, dessverre ^^) En del støy, som nevnt - kjenner jeg deg rett er dette godt planlagt.. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Synes bildet er fint, kan se det for meg i S/H med høy clarity også, though. Tror det ville gjort det ganske stilig. spennende tekst på siden her, forresten =) Var ikke akkurat lokke deg med på hjemmebrent jeg så for meg da jeg så blikket hans forresten..men skal ikkje gå nærmere inn på hva jeg så for meg. hehe.. Lenke til kommentar
Earlskruf Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Bra motiv, men litt smakløs behandling av bildet i etterkant. Hva med å gjøre disse bildene mer interessange, med å adde på litt kontrast, skygger og litt saturering her og der? o o Ser mye potensiale, men det blir som om det er en ubehandlet rawfil, do the best of it. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 For noen handler det nok litt om at det er bildene som skal gjøre det inteeressant, ikke effektene =) Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Jeg tror ejg ville croppa bort venstre siden for dermed gjort bildet litt trangere. Føler liksom at man skal følge etter, even thou you shouldn't. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Jeg liker også dette bildet ganske godt. Jeg merker at jeg har en tendens til å like bildene du kommer med, PM. ;p Mulig jeg har sett litt for mye film, men jeg tenker faktisk at det er våpenhandel eller noe som skal foregå her.. Jeg liker den falmede Fantalogoen: Den viser litt av tilstandene (slik jeg ser for meg at det er) der nede. Bare for å pirke på noe, kan jeg vel si at jeg kunne ha tenkt meg å ha ham plassert mer ut mot en av kantene i bildet, men ikke mye. Jeg er heller ikke sikker på om jeg ville hatt ham til venstre eller høyre i bildet. Jeg tror kanskje det kunne ha blitt bra med ham til høyre, slik at man får følelsen av at han går fra deg. Men jeg vet ikke. Jeg liker i hvert fall bildet godt, som sagt. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 For noen handler det nok litt om at det er bildene som skal gjøre det inteeressant, ikke effektene =) Det stemmer. Jeg legger nok mer vekt på en naturlig og lite spektakulær etterbehandling, og innholdet er det viktigste. Teknikken skal være god, men ikke slå ihjel det bildet handler om. Så en mer slående etterbehandling får neppe dette bildet, i og med at jeg synes både farger og kontrast står til motivet. Men vi har alle våre meninger, og de er alle interessant for meg. Takk for fin kritikk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå