Gå til innhold

hvilke og hvordan skal jeg arkivere bilder.

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg forige uke et kodak dx 4330 med 128 MB minne. et 128 minne fyller jeg relativt fort opp(2-3 dager). så det blir lett en del bilder å ta vare på. hvordan burde jeg organisere dem? Jeg bure vel ta meg tid til å navngi alle. om jeg har et blide av en kompis la oss si han heter tore som venter på bussen.

slik jeg har gjort det til nå ville jeg kalt det bildet: tore - venter på bussen og slegt det i generelt mappa. jeg bruker å lage egne mapper for spessielle anledninger F.eks: mors bursdag, ferie 03 osv. er det letere å bruke et organiserings program enn å bruke gjøre det i IE? i så fall hvilket? en annen ting er jo at egentlig kommer jeg aldrig til å se på domme bilder som en støgg kompis som venter på en buss. hvike bilder burde jeg spart på? skal jeg bare spare på bilder av bryllup, barnefødsler, dommedag osv?

Jeg gjør gjerne litt for mye ut av det men jeg vil gjerne ha litt orden på samlinga mi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mappe systemet funker i allefall fint for meg :smile: - Men jeg bruker tre nivåer -

1. År

2. Kategori (Ferie, Nytte, Fritid, Div ) for det meste

3. Session (eks påskeferie på hytta - selvfølgelig i mappen ferie :D )

4. Chip nr. ol. (Eks Chip 1, chip 2.)

Dette systemet virker i allefall kjempefint for meg, og har gjort det i tre år.

Finner igjen alt jeg vil. Men nå har ikke jeg så mange bilder som du snakker om, ( kun ca 200 per ferie),så...

Lenke til kommentar

Jeg har for øyeblikket to minnekort. Så jeg lager først en mappe som jeg legger alt fra den chipen jeg først bruker opp, som jeg kaller Chip 1, deretter en som heter chip 2 osv. Selvfølgelig dropper jeg dette undernivået når jeg bare har brukt en chip.

Redigerte filer osv. legger jeg sammen med "chip mappene"

Desuten glemte jeg ett nivå: Hvis jeg nå både har vert på hytta og i båten i sommerferien, lager jeg først mappen sommerferie, deretter legger jeg mappen hytte og båt inn i den mappen igjen...

Et annet godt råd for å øker oversiktligheten:

Skaff deg en ringperm. Etterhvert som du laster ned bildene til Pc'n skriver du dem ut, 9 bilder per ark (vanlig papir for økonomiens skyld..., og skriver en kort beskrivelse under så mange du orker. Sett dem så inn i kronologisk rekkefølge i permen. Bruk gjerne skilleark på år.

Anbefales: PrintStation (PicMeta software)[/url]

Lenke til kommentar

Jeg har for øyeblikket to minnekort. Så jeg lager først en mappe som jeg legger alt fra den chipen jeg først bruker opp, som jeg kaller Chip 1, deretter en som heter chip 2 osv. Selvfølgelig dropper jeg dette undernivået når jeg bare har brukt en chip.

Redigerte filer osv. legger jeg sammen med "chip mappene"

Desuten glemte jeg ett nivå: Hvis jeg nå både har vert på hytta og i båten i sommerferien, lager jeg først mappen sommerferie, deretter legger jeg mappen hytte og båt inn i den mappen igjen...

Et annet godt råd for å øker oversiktligheten:

Skaff deg en ringperm. Etterhvert som du laster ned bildene til Pc'n skriver du dem ut, 9 bilder per ark (vanlig papir for økonomiens skyld..., og skriver en kort beskrivelse under så mange du orker. Sett dem så inn i kronologisk rekkefølge i permen. Bruk gjerne skilleark på år.

Anbefales: PrintStation (PicMeta software)

Lenke til kommentar

Jeg tar nok på langt nær så mange bilder som deg. Kanskje 1000 i året. Men jeg er også opptatt av å ha et godt system. Derfor lager jeg meg bare mange direktories som jeg prøver å få i riktig rekkefølge. F.eks. 2003....01 Januar....12.05 Pekkas bursdag. Navngir i tillegg hvert bilde. Men sellvfølgelig kan dette by på mye tidkrevende arbeid dersom du tar et kort om dagen. Lykke til

Lenke til kommentar

Må bare få forklare at 01 Januar ikke er første januar. Men de merkes bare 01 slik at den går foran 02 februar som egentlig kommer før i alfabetisk rekkefølge. Og egentlig (om vi var i januar ennå) skulle det stått 12.01 pekkas bursdag. Dette er nok ikke det beste systemet da det ikke er særlig originalt og at det er hjemmelaget. Men for meg funker det..

Lenke til kommentar

Personlig bruker jeg et datoformat som er ganske kategoriseringsvennlig og fungerer fint for meg: År - Måned - Dag. En bildemappe på harddisken min ser typisk slik ut:

2003-03-25 Hyttetur på fjellet

Da blir alle mappene sortert riktig på dato, og det er forholdsvis enkelt å finne fram. Bare mine "2 cents" :-)

Lenke til kommentar

Jeg legger mine bilder i mapper med navnene:

* År - Måned (f.eks 2003 - 03)

* Anledning (f.eks Påskeferie)

Og om det er veldig mange påskebilder lager jeg underkataloger med dato og en bokstav. (f.eks 25a, 25b, 25c, 26a osv.)

Til å kikke på bildene bruker jeg Acdsee 5. Det er veldig greit i bruk og er de som ofte har satt standarden for hvordan bilde arkiv-programmer bør være.

Lenke til kommentar

Jeg benytter programmet Picture Information Extractor. Dette programmet endrer filnavnet til typsik "010914-2220-56.jpg" (Dato Klokkeslett Sekunder). Når man da også får filer fra andre som har tatt bilder fra samme event vil de naturlig komme i riktig rekkefølge når bildene legges i samme katalog. Dessuten ser man lett hvilken dag bildene er fra. Programmet (PIE) henter informasjonen fra bildefilene som lagres korrekt dersom klokken i kameraet er korrekt). Hvorfor egentlig bildenavnet "Kåre forran et tre.jpg" Det ser man i alle tilfeller av bildet!

Katalognavnene er strukturert som

2002 01 Tur i skogen

2003 11 På ski

etc. Slik kommer de også i logisk rekkefølge!

Fungerer utmerket - pass bare på å stille klokken i kameraet korrekt!

Lenke til kommentar
Kjøpte meg forige uke et kodak dx 4330 med 128 MB minne. et 128 minne fyller jeg relativt fort opp(2-3 dager). så det blir lett en del bilder å ta vare på.
jeg har funnet ut at jeg ikke tar så mye bilder likevell.

LOL :lol:

Ja, man får litt dilla når man har fått seg nytt kamera...

Lenke til kommentar
Jeg gjør gjerne litt for mye ut av det men jeg vil gjerne ha litt orden på samlinga mi

Hvis du mener dette seriøst er Imatch fra www.photools.com det rette programmet. Dette programmet er vanvittig kraftig. Ikke la deg skremme av grensesnittet! Last ned 30 dagers trial og test det ut. Les dokumentasjonen godt! Koster 50$, noe som er å betrakte som gratis... :smile:

Du kan gjerne e-mail'e meg privat om du er interessert i videre dialog. Etter at jeg kjøpte dette programmet har jeg skremmende god kontroll over bildene mine. Folk himler med øynene når de ser hva som kan gjøres med dette!

Ikke gå i fellen og baser deg på et program som gjør at du må legge inn nøkkelord til hvert eneste bilde. Dette programmet gjør at du kan legge et bilde(eller hundre) inn i en eller flere kategorier på med to-tre tastetrykk.

Sjekk hvordan denne fyren flyttet sine bilder over til Imatch(pass opp for linjeskift):

http://www.buchan.org/modules.php?op=modlo...artid=12&page=1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...