Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

ikke betalt husleie

trespiser

Anbefalte innlegg

jeg leide en gang en leilighet. fikk støtte fra sosialkontoret til husleie og livsopphold. jeg fikk tilbud om en jobb fra nav som jeg ikke ville ha. sosialkontoret fikk vite dette og jeg fikk redusert livsopphold til 2000 kr per mnd. jeg skjønte at det ikke kunne gå og jeg kunne ikke komme ut i noen jobb når jeg ikke hadde noen ting. langt hår, skjegg og LITE mat og veien til jobb ville kostet meg 500kr i buss. vanskelig å starte å jobbe og fungere greit da. skjønner?

derfor pakket jeg sekken og reiste til en venn av meg som jeg fikk bo hos i en annen kommune. jeg fikk livsopphold i kommunen og etterhvert jobb og fungerer greit i arbeidslivet osv nå.

pga at jeg ikke hadde oppholdt meg i leiligheten så fikk jeg ikke støtte til husleie og jeg har fortsatt ikke betalt. og jeg jeg har snakkket med sosialkontoret i min komune om saken og spurt om hjelp. de kunne ikke hjelpe. jeg skylder den gamle husverten 20000 pga dette. hadde vanig husleie kontrakt.

så jeg lurer på om jeg skal gi f i å betale og drite i det. for jeg tror at husverten ikke kan kreve inn pengene for det finnes vel ikke så mange bevis på at jeg hadde leiligheten den tden jeg ikke betalte eller fikk hjelp. for husverten kan vel ikke bare komme å kreve inn pengene på en eller annen måte da det sannsynligvis ikke er noe grunnlag og at jeg kan si at husverten bare har funnet på det hele?

eller er det dumt å gjøre dette og bør jeg betale for husverten kansje kan gå til sak?

jeg lurer på hvordan husverten kan bevise at jeg skylder penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mens du bodde i leiligheten, fikk du penger fra sosialkontoret du brukte til å betale husleia med, eller betalte sosialkontoret direkte til utleier?

Når sa du opp leiligheten, hvordan sa du opp leiligheten og når flytta du ut?

Nyttig informasjon for å vurdere saken.

Ellers vil jeg si at dersom utleier har et korrekt krav mot deg, bør du belage deg på å betale. Kanskje det går å få til en fornuftig nedbetalingsplan? Med vanlig jobb bør du vel ha sjans til å gjøre opp for deg over en tid?

Om du er usikker på tidspunkter og annet kan du jo kontakte kommunen du bodde i og utleier for å få dokumentasjon.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det er egentlig veldig enkelt: Hadde du en gyldig kontrakt mellom deg og huseier, er det denne som gjelder. Hvis du bare flytta derifra uten å si opp leieforholdet sitter du igjen med svarteper. Dersom sosialkontoret betalte direkte til huseier og en ny avtale sa noe om dette, har du kanskje noe der å gå på.

Lenke til kommentar
Mens du bodde i leiligheten, fikk du penger fra sosialkontoret du brukte til å betale husleia med, eller betalte sosialkontoret direkte til utleier?

Når sa du opp leiligheten, hvordan sa du opp leiligheten og når flytta du ut?

Nyttig informasjon for å vurdere saken.

Ellers vil jeg si at dersom utleier har et korrekt krav mot deg, bør du belage deg på å betale. Kanskje det går å få til en fornuftig nedbetalingsplan? Med vanlig jobb bør du vel ha sjans til å gjøre opp for deg over en tid?

Om du er usikker på tidspunkter og annet kan du jo kontakte kommunen du bodde i og utleier for å få dokumentasjon.

Lykke til!

Takk for din tid og oppmerksomhet.

Jeg måtte søke om å få husleie fra sosialkontoret med jevne mellomrom og sosialkontoret betalte direkte til utleier

Jeg sa opp leiligheten 2 mnd etter jeg dro og det var 1 mnd oppsigelses frist.

Jeg sa opp ved å fortelle husverten muntlig om at "nå flytter jeg ut" da jeg fikk hjelp til å hente tingene mine vaske ut.

Jeg vet ikke hva det vil si at utleier har et korrekt krav mot meg men det vet jeg ikke. Utleier fortalte meg at det skulle ikke gå noen år før utleier måtte ha pengene hvis ikke så skulle utleier gå til advokat. utleier har også fortalt at h*n kan gå til inkasso og gjøre det surt for meg. Det er ca 4 mnd siden h*n sa det. Jeg fortalte at jeg hadde lav inntekt og jeg kunne betale noen hundre hver mnd for å vise at jeg er intresert i å betale. Men utleier ville ikke det og ville at jeg skulle spare opp penger og betale større beløp om gangen.

Lenke til kommentar

Loven definerer kun et formkrav for oppsigelse fra utleier, og ikke for leietaker.

§ 9-4. Leierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av leieren.

Det vil si at det skal holde å si ifra, men det er sannsynliggjøringen/bevisene som blir værre.

Lenke til kommentar
Loven definerer kun et formkrav for oppsigelse fra utleier, og ikke for leietaker.

§ 9-4. Leierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av leieren.

Det vil si at det skal holde å si ifra, men det er sannsynliggjøringen/bevisene som blir værre.

bevisene på hva da?

at utleier ikke kan komme å kreve penger for utleier ikke har noen konkrete bevis på det tidspunktet jeg hadde leiligheten? For utleier må vel ha bevis som grunnlag til å kreve inn pengene på en saklig måte? For utleier har mest sannsynlig bare skrevet for hånd i kontraktboka at jeg bodde der og jeg kan si at det ikke stemmer?

Lenke til kommentar
bevisene på hva da?

Bevis for at avtalen er sagt opp.

at utleier ikke kan komme å kreve penger for utleier ikke har noen konkrete bevis på det tidspunktet jeg hadde leiligheten?

Jo, beviset han er leiekontrakten din, og når du ikke kan motbevise dette med en kvittering på at oppsigelsen er mottatt av utleier så har du "på papiret" fortsatt ikke sagt opp. Og utleier kan vel i værste fall kreve deg for leie frem til dags dato.

For utleier må vel ha bevis som grunnlag til å kreve inn pengene på en saklig måte? For utleier har mest sannsynlig bare skrevet for hånd i kontraktboka at jeg bodde der og jeg kan si at det ikke stemmer?

Han må ha en leiekontrakt med din underskrift på å vise til ja..

Lenke til kommentar
bevisene på hva da?

Bevis for at avtalen er sagt opp.

at utleier ikke kan komme å kreve penger for utleier ikke har noen konkrete bevis på det tidspunktet jeg hadde leiligheten?

Jo, beviset han er leiekontrakten din, og når du ikke kan motbevise dette med en kvittering på at oppsigelsen er mottatt av utleier så har du "på papiret" fortsatt ikke sagt opp. Og utleier kan vel i værste fall kreve deg for leie frem til dags dato.

For utleier må vel ha bevis som grunnlag til å kreve inn pengene på en saklig måte? For utleier har mest sannsynlig bare skrevet for hånd i kontraktboka at jeg bodde der og jeg kan si at det ikke stemmer?

Han må ha en leiekontrakt med din underskrift på å vise til ja..

Takk skal du ha. Jeg tror du har noen svar der som jeg ikke har tenkt på før etter jeg leste dette. Vet du om det er noe jeg kan gjøre for å få sosialkontoret til å betale? jeg hadde jo krav / rett på å få betalt husleia. Jeg hadde jo ingen inntekt og da er vel sosialkontoret pliktige til å gi støtte? Eneste grunnen til at jeg ikke fikk støtte til husleia var at jeg hadde oppholdt meg et annet sted. I folkeregisteret var jeg fortsatt bosatt i kommunen jeg hadde leiligheten i. Er det for sent å klage på vedtaket jeg fikk fra sosialkontoret og få behandlet klagen selv om det er lenge siden?

Hvordan vet du at utleieren er en mann? og ikke en kvinne? :p

Lenke til kommentar
Takk skal du ha. Jeg tror du har noen svar der som jeg ikke har tenkt på før etter jeg leste dette. Vet du om det er noe jeg kan gjøre for å få sosialkontoret til å betale? jeg hadde jo krav / rett på å få betalt husleia. Jeg hadde jo ingen inntekt og da er vel sosialkontoret pliktige til å gi støtte? Eneste grunnen til at jeg ikke fikk støtte til husleia var at jeg hadde oppholdt meg et annet sted. I folkeregisteret var jeg fortsatt bosatt i kommunen jeg hadde leiligheten i. Er det for sent å klage på vedtaket jeg fikk fra sosialkontoret og få behandlet klagen selv om det er lenge siden?

Hvordan vet du at utleieren er en mann? og ikke en kvinne? :p

Vet ikke noe om praksis hos sosialen. Ta kontakt med de og hør.

Men hvem sitt navn står leieavtalen i? Er det ditt navn, og du ikke har sendt skriftlig oppsigelse (eller evt kan dokumentere muntlig oppsigelse) Så har faktisk utleier krav på husleien. Om du velger å bo der eller ikke er ditt valg.

Veit ikke om utleier er mann eller dame. Skriver 'han' av gammel vane.. Å skrive 'h*n' som jeg ser mange gjør for å være "politisk korrekt" synes jeg bare minner om sms språk.. (ja vet det har ingen sammenheng, men dog)

Endret av semtex
Lenke til kommentar
Du har vel oppsigelsestid på kontrakten din? Du må betale ut oppsigelsen selv om du flytter ut.

jeg vet. 1 mnd oppsigelsestid. har oppsagt for lenge siden. men husverten ringer meg hele tida og spørrr om penger. det er 1 år og 8 mnd siden jeg har oppsagt

Dersom du har levert skriftlig oppsigelse, og huseieren benekter dette, så blir det jo en sak for retten å avgjøre om du eller han snakker sant eller ikke. Og da er det nok veldig greit om du kan dokumentere at du har bodd et annet sted den tiden han har krevd husleie fra deg, og eventuellt har vitner som kan si at du har bodd et annet sted, og samtidig dokumentere at du rett og slett ikke hadde råd til å bo der lenger ved hjelp av støtte fra sosialkontoret, da vil det vel ikke bli særlig vanskelig å regne seg frem til at det er han som er svindleren her, og ikke du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...