Gå til innhold

At staten betaler for privatklinikker, hva mener dere?

Anbefalte innlegg

Lurer på om dere mener at staten skal betale privatklinikker for å ta inn pasienter, og behandle dem gratis.. For så å gi klinikken penger etter hvor mange folk dem "mekka"..

har på følelsen av at mange allmenleger nesten med vilje sier "om det ikke går over, kom tilbake" istedenfor å sjekke alt.. så er det ugudelig lange køer for trivielle ting.. det samme gjelder spesialister...

hadde det vært en idee å ha gratis helsetjenester.. men at staten betalte private bedrifter etter hvor mange de fikser? slippe alt papirarbeidet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Staten bør ikke betaler privatklinikker.. Privat forblir privat...

så det offentlige bør ikke kunne kjøpe tjenester av private aktører?

I så fall burde noe gjøres med ineffektivitet hos allmennleger, Norge har høy ventetid, spesielt med tanke på at Norge er ganske høyt oppe når det gjelder leger pr. capita...

Lenke til kommentar
Har aldri hatt noe problem med å få time samme dag som jeg ringer hos fastlegen min bortsett fra når hun er på ferie.

Kun en gang har jeg måtte vente mindre enn en og en halv uke på time hos fastlegen min. Og den ene gangen jeg fikk time på dagen, var det en "krisetime".

Setter man penger på hodene til pasientene, og lar de velge mellom privat eller offentlig sykehus, vil køene synke betraktelig, og forhåpentlig må de offentlige sykehusene skjerpe seg, fordi de ser at de private sykehusene får flere pasienter, siden de er så mye bedre.

Lenke til kommentar
Har aldri hatt noe problem med å få time samme dag som jeg ringer hos fastlegen min bortsett fra når hun er på ferie.

Kun en gang har jeg måtte vente mindre enn en og en halv uke på time hos fastlegen min. Og den ene gangen jeg fikk time på dagen, var det en "krisetime".

Setter man penger på hodene til pasientene, og lar de velge mellom privat eller offentlig sykehus, vil køene synke betraktelig, og forhåpentlig må de offentlige sykehusene skjerpe seg, fordi de ser at de private sykehusene får flere pasienter, siden de er så mye bedre.

snakket mer om klinikker, ikke sykehus...

uansett, har fått time på dagen når det har vært "krise" for alt det andre venter jeg alltid i over 2-3 uker... På det meste 8 uker.....

Begynte å bruke privat allmennlege, med tanke på at har det okey økonomisk nå... Men for de som ikke har det okey økonomisk... de som oftest trenger legehjelp mest.... må vente sykt lenge.... allmennlegene opplever jeg nesten alltid som totalt inkompetente.... "jeg har vondt i ******".... "nei, vet ikke.. hva tror du da"

de gir faen... noen må "holde dem i nakken"..... jeg er 100% for et gratis helsevesen.. men har på følelsen av at allmennleger som ikke "frykter" for jobbein sin, ofte gir faen, jobber treigt.... for ikke å snakke om alt papirarbeidet de gjør, karen har tatt 6 år med utdanning, han burde da ha en sekretær som fyller ut ting for han....

vet om steder hvor private klinikker for lette ingrep, hvor staten betaler klinikken... på mystisk vis behandler folka mye raskere...

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar

så det offentlige bør ikke kunne kjøpe tjenester av private aktører?

I så fall burde noe gjøres med ineffektivitet hos allmennleger, Norge har høy ventetid, spesielt med tanke på at Norge er ganske høyt oppe når det gjelder leger pr. capita...

Da bør staten ansette flere leger, gir de bedre lønn og gir de bedre arbeidsmilijø.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Tja, jeg har da fastlege på en privat klinikk, men betaler ikke noe mer av den grunn.. staten betaler og jeg har en god lege. litt konkurranse, flere leger og lettere å bytte fastlege, det hadde nok gjort fastlegeopplevelsen bedre. Men det er helt klart at det offentlige skal ha regningen.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at privatisering kan hjelpe, men jeg tror at det ville vært penger å spare viss man kunne få opp effektiviteten på norske legekontorer og sykehus.

Mitt inntrykk er at store deler av tiden til en lege går med til papirarbeid, noe som strengt tatt noen andre kunne gjøre.

Å slippe til noen private aktører sammtidig som sykehus\fastlege ble mer effektive så tror jeg man ville minske køene betraktelig.

Og nå siden jeg har løst dette problemet så skal jeg kopiere dette innlegget å maile det til Jensemann :thumbs:

Lenke til kommentar
Her stiller du på linje med de rødgrønne politikerne som jo også jobber for større klasseskiller.

Fattig stakkar: Stå i offenlig helsekø, det er ledig kapasitet i privatklinikker, men kun for rike som betaler alt selv.

Fattig stakkar: Må reise kollektivt, å eie en sikker bil eller bruke den skal kun være for rike.

Det verste er at disse rødgrønne politikerne påstår at de er for økonomisk utjevning og at enkelte forvirrede velgere fortsatt tror dem. :rofl:

Lenke til kommentar
Begynte å bruke privat allmennlege, med tanke på at har det okey økonomisk nå... Men for de som ikke har det okey økonomisk... de som oftest trenger legehjelp mest.... må vente sykt lenge.... allmennlegene opplever jeg nesten alltid som totalt inkompetente.... "jeg har vondt i ******".... "nei, vet ikke.. hva tror du da"

Det høyrest nesten ut som om han har lest seg opp på avhøyrsteknikk til bruk på vitner. :)

Lenke til kommentar
Her stiller du på linje med de rødgrønne politikerne som jo også jobber for større klasseskiller.

Fattig stakkar: Stå i offenlig helsekø, det er ledig kapasitet i privatklinikker, men kun for rike som betaler alt selv.

Fattig stakkar: Må reise kollektivt, å eie en sikker bil eller bruke den skal kun være for rike.

Det verste er at disse rødgrønne politikerne påstår at de er for økonomisk utjevning og at enkelte forvirrede velgere fortsatt tror dem. :rofl:

tja.. stemmer på AP fordi de er det minste onde.. og kommer alltid til å gjøre det...

hvem andre kan jeg stemme på? Høyre; snobber som bare vile gjort ting bedre for folk fra Frogner(Bærum?

Frp; skape store forskjeller i samfunnet, samt fyre opp under fremmedfrykt, noe som også skyldes at de rødgrønne ofte ikke er i stand til å kalle spade for spade... Krf; kristendom? RV; gærninger som hyller Mao og Nord-korea?, nei takk!

SV; vi er for fred og miljø og sånne ting da liksom, wtf høres ut som miss norge kandidat? V, sponheim, haha?

Sp; wtf er det?

ser på de andre som større onder en AP... men ellers er jeg enig med deg.. mange av avgiftene dems rammer uansett bare de som er fattige... den som har penger finner det likegyldig hvor mye han må betale....

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar
Enkelte har misforstått begrepet: "Privat"

Hva er vitsen med "privat" nå det er kommunen/staten som betaler, uansett?

Få det til å gå raskere... har på følelsen at kommunen sine leger ofte bare gir f... de er for sikre på at de beholder jobben uansett hva de gjør.... og uansett hvor ineffektive de er...

Det beste hadde uansett vært å få til at allmennleger som jobber for kommunen er mer effektive...

men har opplevd at "ventetiden" på en time hos legen har økt fra maks en uke, til tre uker... over en periode på ti år... og det er det samme antallet leger som jobber der... de bruker uansett det meste av tiden sin på å fylle ut skjema, og se i Pc'n, de burde da hatt en skeretær

Lenke til kommentar
Få det til å gå raskere... har på følelsen at kommunen sine leger ofte bare gir f... de er for sikre på at de beholder jobben uansett hva de gjør.... og uansett hvor ineffektive de er...

Og dette vil ikke "smitte" over til privatsektoren, når kommunen betaler uansett?

Forøvrig, er det ikke mange private klinikker i landet...

Lenke til kommentar
Enkelte har misforstått begrepet: "Privat"

Hva er vitsen med "privat" nå det er kommunen/staten som betaler, uansett?

Det beste hadde uansett vært å få til at allmennleger som jobber for kommunen er mer effektive...

men har opplevd at "ventetiden" på en time hos legen har økt fra maks en uke, til tre uker... over en periode på ti år... og det er det samme antallet leger som jobber der... de bruker uansett det meste av tiden sin på å fylle ut skjema, og se i Pc'n, de burde da hatt en skeretær

Etter 4 mnd ventetid fikk man time hos fastlegen (kommunal) som bestemte at man trenger en MR-scan så snart som mulig.

Fikk for noen dager siden brev fra sykehuset der ventetiden er 17 mnd.!

Trenger jeg operasjon er ventetiden opptil 5 år etter undersøkelse, her gårre unna gitt. :!:

Ja takk til private aktører innen helsevesenet, det kan umulig få blitt mere tragisk enn det er i dag.

Lenke til kommentar
Etter 4 mnd ventetid fikk man time hos fastlegen (kommunal) som bestemte at man trenger en MR-scan så snart som mulig.

Hehe, min fastlege er et privat legesenter. Får alltid time der på dagen. En gang ville legen for sikkerhets skyld at jeg skulle ta en MR-scan og det fikk jeg samme dag et par trapper ned. Fikk beklagelse om at det var vel en times ventetid på scaningen.

Og noen insisterer på å bruke kommunale tjenester. :tease:

Lenke til kommentar

Hehe, min fastlege er et privat legesenter. Får alltid time der på dagen. En gang ville legen for sikkerhets skyld at jeg skulle ta en MR-scan og det fikk jeg samme dag et par trapper ned. Fikk beklagelse om at det var vel en times ventetid på scaningen.

Og noen insisterer på å bruke kommunale tjenester. :tease:

fastlegen er privat... som i at staten betaler for det?

uansett. det du beskriver her er.. hvordan oversette dette til Norsk.. "Dom Zdravlja"- "Helse Hjem"? wtf..

tingen var uansett at du hadde et par allmennleger, der du fikk time på dagen om det var akut... og neste dag om det var trivielt... uansett... om det var noe allmenleger ikke fikk fikset, så var "spesialistene" i etasjen over.. og det var lab, x-ray, og noen ting til der...

Dette stedet tjenestegjorde da for en større kommune.... Dette var i tidl. Jugoslavia... dagens Bosnia....

var gratis, fungerte bra... en god del ting som hadde utviklet seg til livstruende sykdommer ble tatt i en tidlig fase av denne sykdommen..... fant at av ting innen 2-3 dager.....

rart at det ikke er i Norge.. med tanke på at ladet bruker mer % messig til helse, en det tidl.Jugoslavia gjorde..

kan hende at dette bare var i den delen av Bosnia jeg var fra, og at det ikke var standarden for hele landet, men det fungerte......

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...