Gå til innhold

Null hull i Genevè

Anbefalte innlegg

Den siste nyheten, idag, tilsier at de har fått problemer med "kjølingen" og hele dritten er forsinket foreløpig.

Det virker at de er like grønne på flere områder. Jeg håper endelig at de vet hva slags krefter de leker med.

OH MY FUCKING GOD, det var et kjøleelement som tok kvelden ... går det an å være mer panisk?

Og ja, de vet godt hva slags krefter de leker med (10-15 TeV), de vet bare ikke helt hva slags partikler de leker med. Det er det de skal finne ut.

Og før whininga begynner: Det er like stor grunn til å tro at de skal lage et sort hull som å tro at de skal lage fluorescerende elefanter med pelikanvinger som kommer og spiser deg opp. Ja, selvfølgelig kan det skje (vi VET jo aldri hva som skjer). Men det skjer ikke.

Ja, det går an å bli mer "panisk", fordi kjøling er noe som vår teknologi har lange erfaringer med. I et slikt prosjekt med så store økonomiske midler og så mange eksperter, er utgangspunktet "null toleranse for feil", men allikevel klarte noen idioter å bomme på noe som vår teknologi har lang erfaring med.

Er de ukjente/antatte komponenter like slurvete, tro?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tulling, Sam. Det er langtifra enkle kjølesystemer, de er ikke "idioter" der nede og du er paranoid.

Det er idiotisk å bomme på noe som vår teknologi har kunnskaper og erfaringer med, uansett hvor kompleks det måtte være. Særlig i et prosjekt med slike omfang og slike økonomiske midler.

Det må en "tulling" til for å bagatellisere slike feil i et slikt prosjekt.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Ingen avanserte prosjekter foregår uten problemer og feil som må løses underveis, uansett kunnskap og teknologi. Dette har ikke vært forsøkt før i denne skalaen.

Relater det til software og programmering som du holder på med. Selv enkle programmer har alltid bugs.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Tulling, Sam. Det er langtifra enkle kjølesystemer, de er ikke "idioter" der nede og du er paranoid.

Det er idiotisk å bomme på noe som vår teknologi har kunnskaper og erfaringer med, uansett hvor kompleks det måtte være. Særlig i et prosjekt med slike omfang og slike økonomiske midler.

Det må en "tulling" til for å bagatellisere slike feil i et slikt prosjekt.

Med din holdning er det idiotisk at kjøleskap ikke varer mer enn 10-20 år, det er idiotisk at motorer av og til går i stykker, det er idiotisk at vi ikke har fått til 22nm i kommersielt bruk, det er idiotisk at ikke alt i verden som bygger på produkter og systemer som vi har kjent til lenge, av og til feiler. Du skjønner hvor jeg er på vei.

Jeg bagateliserer dem fordi det ikke er en særlig stor feil. Det forsinker kanskje prosjektet med et par dager, kanskje noen uker, men med tanke på hvor lenge prosjektet er ment å vare, så er dette ingenting. Det er også en feil som ikke har noen som helst permanent skade, og det faktum at det har gått så bra som det har gjort hittil, er faktisk veldig imponerende. Denne feilen som nå har oppstått, vil heller ikke si at det er inkompetente folk som jobber der nede, og det vil ikke gi noen som helst grunn til å tvile på konklusjonen om farene med dette prosjektet (praktisk talt ingen), som forskerne ved CERN har kommet frem til, og bekreftet av en uavhengig gruppe forskere i etterkant.

Lenke til kommentar

De skal ikke gjenskape Big Bang. De skal kjøre partikler mot hverandre med høy energi (dvs. høy hastighet), for å simulere noen av forholdene rett etter Big Bang. Dette er for å få en bedre forståelse av hvordan det var da, i tillegg til at de skal lete etter elementærpartikler. Det er faktisk veldig lite dramatisk. Det er derfor helt feil å si at de skal gjenskape Big Bang.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Vi vet ikke hvordan den "antatte" Big Bang har oppstått. Etter det vi "tror og mener", den har oppstått under lignende forhold og de prøver sitt beste for å komme nærmest mulig til det samme hendelsen, nå.

Hvordan skal vi "simulere noen av forholdene rett etter Big Bang" uten å gjenskape Big Bag, mener du? Det er faktisk veldig lite dramatisk. Tro det eller ikke, de skal prøve sitt beste for å gjenskape Big Bang. Forhåpentligvis uten å bomme!

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Du har tidligavis ikke peil på å oppføre deg, en gang.
Tydeligvis ikke. Men LHC har jeg tydeligvis mer peil på enn deg...

Du overdriver som f .... Du har veldig lite peiling på LHC, og ingen peiling på hva kan komme ut av LHC. Ingen har peiling på det, og alle som påstår de vet hva kommer ut av LHC, inkludert deg, lyver som f ... .

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?" -- Albert Einstein

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Du overdriver som f .... Du har veldig lite peiling på LHC, og ingen peiling på hva kan komme ut av LHC. Ingen har peiling på det, og alle som påstår de vet hva kommer ut av LHC, inkludert deg, lyver som f ... .
Hva som kommer ut av LHC?

Det eneste reelle som kommer ut av LHC er kunskap om superledende magneter, stråling og informasjonsteknologi...

Resten er bare teoretisk. Og kunen du ikke lest deg til det i løpet av en time så har du et problem.

Lenke til kommentar
Hva som kommer ut av LHC?

Det eneste reelle som kommer ut av LHC er kunskap om superledende magneter, stråling og informasjonsteknologi...

Resten er bare teoretisk. Og kunen du ikke lest deg til det i løpet av en time så har du et problem.

Det kan komme en god del kunnskap ut av LHC, men dette er ikke hele historien. Det kan like godt komme andre ting også, og ingen vet det enda.

Vi forflytter oss på ukjent grunn, vår kunnskap og vitenskap har ingen formel eller annen måte for å bregne utfallet. Dvs. vi har null peiling på utfallet. Hverken du, eller noen andre, kan garantere at det ikke kommer noe farlig i tillegg til kunneskapen.

De som påstår dette er ufarlig er naive, og de som påstår er farlig er nok paranoide, men det bør Finses noe i midten.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Ja, lenge leve dommedagsprofetiene! Vi kommer til å dø i et stort sort hull alle sammen! :ermm:

Jeg vet ikke, og har ikke sagt at dette blir utfallet. Jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte dette, ingen andre kan heller. Fordi vår vitenskap har ingen måte/midler til å vite det, enda!

Men du som skriver slike setninger, bør være litt mer kritisk. Det er lit naivt å være i god tro i så stort spørmål. Her må du vite med sikkerhet, men ingen vet det. Sunn fornuft tilsier at det bør være lov å stille kritiske spørsmål.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Ja, lenge leve dommedagsprofetiene! Vi kommer til å dø i et stort sort hull alle sammen! :ermm:

Jeg vet ikke, og har ikke sagt at dette blir utfallet. Jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte dette, ingen andre kan heller. Fordi vår vitenskap har ingen måte/midler til å vite det, enda!

Jo, fordi protoner fra det skumle verdensrommet raser inn i protoner på jorden, mange ganger i sekundet. Disse har en energi på ca 20 TeV (så vidt jeg husker), mens LHC ikke oppnår mer enn 14 TeV.

Og ennå har ikke et sort hull slukt oss.

La oss si at et protonkræsj skjer 5 ganger i sekundet. Jorden har eksistert i omtrent 4,5 milliarder år. Det er 142006167000000000 sekunder. Altså har det vært 710030835000000000 protonkollisjoner siden den gang.

Hvis det er slik at slike hendelser kan skape et fatalt sort hull, så er frekvensen temmelig lav. Mildt sagt.

Så jeg kan, med grovt sett 99,9999999999999999 % sikkerhet si at det ikke skapes et fatalt sort hull. Dette anslaget er grovt statistisk beregnet, uten å ta hensyn til andre fakta, som f.eks. at kræsjene i LHC har lavere energi. Eller at det vi kan om universet ellers tilsier at det ikke vil skje.

Enten er Sam et troll, eller paranoid. Mine innlegg i denne tråden stopper her.

Til slutt et passende sitat:

"You can't reason someone out of something they didn't reason themselves into".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...