Gå til innhold

Oppesett og utstyr til 10 Gbit/s nettverk (CAT-6a)

Moldarin

Anbefalte innlegg

Hei fora,

Jeg er nyskjerrig på å sette opp et skikkelig nettverk i hjemmet. Det raskeste som er kommersielt tilgjengelig er CAT-6a som skal støtte opptil 10 Gbit/s og er bakoverkompatibelt med CAT-6 på 1 Gbit/s og CAT-5 på 155 Mbit/s.

Det jeg lurer på er, ... Hvem og hvor og hva utstyr? SpeedTouch-modemet/routeren til Telenor gjør neppe susen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok ha router/switcher som støtter 10Gbit. Ser for meg det er fryktelig dyrt. 1Gbit bør jo være tilstrekkelig overføringshastighet.. 1Gbit gir en teoretisk makshastighet på 125MB/s, noe som er mer enn de fleste harddisker klarer å prestere.

Så det du trenger da er en gigabitswitch i tillegg til modemet, så får du 1Gbit nettverk internt. Trenger ikke nødvendigvis bytte routeren da du sikkert likevel er begrenset til en ADSL linje eller lignende som er godt under 100Mbit ;-)

Endret av juhu
Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318465

Nå vet jeg ikke hvor mange porter du trenger, men denne burde holde en stund for hjemmet iallefall, den har også to mini fiber innganger, hvis noen skulle finne på og legge fiber kabel rundt om i huset...

Er litt usikker på om denne har støtte for IPv6, men til 3 klienter trenger du ikke det, blir ikke noe bedre ytelse av IPv6 i forhold til fart når man ikke har mer en xx antall klienter koblet til nettet samtidig...

Hvis tanken var at du skulle koble til inntil 5 klienter på nettverket, så trenger du egentlig ikke noe mer enn denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=324645

Lenke til kommentar

magiske boksen kan jo være en obsd firewall, men vær litt realistisk dette er jo bare sløsing med penger. Som nevnt ville jeg gått for cat5e + gbit switch. Raskere utstyr nekter jeg å tro at du har behov for.

Alternativet er som sagt obsd med flere gbit utganger som vil gi deg mulighet til å detaljstyre alt og bruke vanvittig mye tid på å lære deg pf godt.

Nating må til uansett ettersom du bare får en ip fra isp som må deles på alle maskinene.

Lenke til kommentar

Da skal jeg også spørre om noe så dumt som: Hva er forskjellen mellom router og switch?

Som jeg har forstått det så tar en router seg av DHCP i lokalnettet i tillegg til å "switche" rundt på ting. (Kort oppsummert.)

Hele tanken er egentlig å kjøpe utstyr som ikke er utrangert om kort tid. Altså tenker jeg å investere i IPv6-kompatibelt 1 Gbp/s nett med Cat-6--kabler. (Cat-6a--kabler, 10 Gbp/s, er vist ikke kommersielt tilgjengelig uansett.)

Behovet er egentlig å pushe filer over lokalnettet raskest mulig. Type filmer og media.

I følge IPv6.org så "are [Moldarin] using IPv6 from IPv6-adresse". Vel og merke er det ganske tilfeldig om jeg får opp en IPv6 eller IPv4 adresse når jeg besøker den siden. Så det varierer vel litt om jeg trenger NAT eller ikke.

Endret av Moldarin
Lenke til kommentar

En ruter benytter seg av IP adressene og MAC adressene i motsetning til en switch som leser bare MAC adressene.

De vanligste metodene for overgang til IPv6 blir ved hjelp av dual stack som vil si at ruteren din blir konfiguert til å bruke både IPv4 og IPv6.Den andre er tunneling over nett som ikke støtter IPv6 og IPv4.Det vil si at IPv6 adressene blir kapslet inn i IPv4 adresser til de kommer ut i et IPv6 nett igjen og omvendt.

Du kan feks kjøre kun IPv6 hjemme på lokalnettet og så bruke dual stack på ruteren for å konvertere IPv6 til IPv4 ut på Internet.

Men i det hele er det vel egentlig lettest å forholde seg til IPv4 nå.Overgangen vil ta lang tid.

Du må også forholde deg til applikasjoner skrevet med støtte for IPv6 også hvis du skal kjøre kun IPv6 på lokalnettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...