InToRv Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg lurte enkelt og greit på følgene; Si at man tar en sjokolade og når man går forbi kassen, sier butikk eieren at han må ta deg med inn på kontoret pga denne sjokoladen. Der blir du sittende i en time, mens han kjefter og ringer politet. Politiet har ingen mulighet for å bruke sine ressurser på en slik fillesak, så det kommer en vassen Securitas vakt istedenfor, du blir så anmeldt av butikkeieren og får til slutt gå. Hvilke rettigheter har jeg i denne saken? Har noen av dem rett til å få verken ID eller å holde meg igjen i butikken? Kan jeg bare gå? Nå er jeg ute etter både praktisk og teoretiske fakta/rettigheter. Ettersom butikkeieren ikke har noen håndfaste beviser som bilde eller kamera, så lurer jeg på om jeg bare kan nekte for alt? (Klarer meg uten noen moralpreken, var 2 år siden og politidama på stasjonen sa hei og hadet) Lenke til kommentar
innard Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hvis det ikke er politi som holder deg igjen kan du bare gå. Om butikkeier prøver seg da kan du bare kline til å hevde selvforsvar. Nå som du først har sittet på stedet og opgitt personalia må du bare ta straffen din. -Arve Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) Hvis det ikke er politi som holder deg igjen kan du bare gå. Om butikkeier prøver seg da kan du bare kline til å hevde selvforsvar. Nå som du først har sittet på stedet og opgitt personalia må du bare ta straffen din. -Arve Det var da en sannhet med modifikasjoner. Det er kun politiet som kan kreve legitimasjon, men det er også lov med "sivil arrest" frem til politiet kommer. Dersom politiet derimot gir klart uttrykk for at de ikke kan komme, på tross av at du ikke ønsker å vise legitimasjon til andre enn politiet, har de ingen andre valg enn å la deg gå. Å skulle anbefale noen å dra til noen og hevde selvforsvar er komplett idioti. Endret 11. september 2008 av Manfred Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 (endret) Hvis det ikke er politi som holder deg igjen kan du bare gå. Om butikkeier prøver seg da kan du bare kline til å hevde selvforsvar. Nå som du først har sittet på stedet og opgitt personalia må du bare ta straffen din. -Arve For noe himavla reinspikka idiotisk tøv. Spesielt det derre med å kline til butikkeieren. Jeg vet om tilfeller der butikkeieren i slike tilfeller selv har slått tilbake og hevdet angivelig selvforsvar. Hvem faen tror du politiet trodde mest på, en narkiss med et meterlangt rulleblad for nasking, tyveri og voldsepisoder, eller en lovlydig 3-barnsfar som betaler sin skatt og holder sin sti ren. Politiet er mennesker som alle oss andre og de er like luta lei av idioter som tror at alle andre vil følge lovens bokstav selv om de selv bryter den. Ikke dermed sagt at noen av metodene er å anbefale, og de er langt ifra lovlige. Når det er sagt, så har denne diskusjonen vært grundig drøftet og diskutert her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=785467&hl= Alle trådstarters spørsmål er allerede besvart. Diskuter gjerne om igjen, men les gjennom posten først for å få litt kunnskap om emnet, så slipper vi all synsingen og idiotpraten om selvforsvar og annet dritt. Endret 12. september 2008 av Gaidaros Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå