Gå til innhold

Anbefal meg en akustisk gitar


V5R1X

Anbefalte innlegg

Har lyst på en akustisk gitar, men har desverre ingen peiling på hva å se etter ila. letinga. Derfor håper jeg at godtfolket her inne kanskje kunne være behjelpelige med tips. :)

 

Jeg er villig til å gi opptil 2500 kr for gitaren. Stålstrenger må det være selvfølgelig. Viktigste er jo fin lyd, men det får man vel ikke sjekket i eventuelle nettbutikker?

 

Hva burde man tenke på når man velger en akustisk gitar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at Morgan er et av de bedre alternativene i den prisklassen der. Hvis du er villig til å gå litt opp i pris vil jeg anbefale Ibanez AW gitarene. De har en helt fantastisk lyd :)

 

EDIT: Du kan jo alltids sjekke user reviews på Harmony Central og. De pleier å være svært gode.

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar

Vel... Hvor lenge har du spilt gitar?

Hvis du har spilt en stund så kan du jo begynne å tenke på merke og kvalitet.

 

Men hvis du ikke har spilt så lenge, eller er nybegynner, så anbefaler jeg deg å bare kjøpe en gitar, med stålstrenger... Og i den prisklassen du velger.

 

Man får ikke utnyttet lydkvaliteten hvis man ikke har spilt noe serlig lenge uansett. Men som sagt, jeg vet ikke hvor lenge du har spilt. :)

 

Men på en annen side så kan det jo være lurt å ha en god gitar som man har nytte av når man har blitt skikkelig dreven også.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Ja om du er rimelig sikkert på at gitaren ikke havner på loftet etter en stund kan man likså godt hoppe over "nybegynner gitarene" og kjøpe en av god kvalitet. Men i din prisklasse er jo det fullt mulig. Om du kjøper på nettet får du jo ikke testet den først nei, men det er vel mulig å sende gitaren tilbake om du ikke er fornøyd.

 

Designmessig liker jeg APX gitarene til Yamaha. De har ikke spesielt stor kropp så de har nok ikke den fyldigeste lyden som er å oppdrive. Men personlig kan jeg fint leve med det så lenge kvaliteten er topp og den er komfortabel å spille på.

 

Jeg vurderer selv å kjøpe APX700 gitaren. APX500 er litt billigere og ligger nærmere din prisklasse tror jeg.

 

Du finner de bl.a. hos http://www.sound1.com/

Endret av Snerk
Lenke til kommentar

Jeg har selv akkurat hvert igjennom samme runde som deg. Skulle ha en stålstrenger til rundt 2500,-

Jeg landet til slutt på Art & Lutherie Cedar, type svart

– kjøpt hos Myhrbraaten i Oslo. Vet denne koster 500 mer en hva du tenker (og jeg tenkte) å betale, men det er det i mine øyne vært.

Nå er jo smaken som baken, altså delt, men for meg var denne helt klart best i denne prisklassen. Jeg har sikkert prøvd 10 forskjellige gitarer mellom 1500-3500 så referansen er også ganske god.

Men som nevnt, dette falt i smak hos meg, ikke nødvendigvis at det gjør det for alle andre.

 

Jeg vil uansett som også andre har nevnt tidligere i tråden, anbefale deg å dra til noen musikkforetninger for å høre på litt forskjellig. Det er så stor forskjell i mine øyene/ører på lydkarakteristikk til de forskjellige gitarene at å kjøpe uten å først ha hørt er lite lurt.

Lenke til kommentar

Takk for svar allesammen! Drev litt research på nettet, og valgte å gå for en Yamaha CPX500 (etter å ha tittet på APX500 først). Jeg valgte mao. å omgå butikkbesøk ved å belese meg på reviews. Man har jo alltids angreretten uansett...

 

Er det noe som vet hvor mye fysisk større en CPX500 er i forhold til en APX500? Finner ingenting om fysiske mål hos Yamaha... Jeg vil visualisere før jeg får den :)

Endret av J-Core
Lenke til kommentar
Takk for svar allesammen! Drev litt research på nettet, og valgte å gå for en Yamaha CPX500 (etter å ha tittet på APX500 først). Jeg valgte mao. å omgå butikkbesøk ved å belese meg på reviews. Man har jo alltids angreretten uansett...

 

Er det noe som vet hvor mye fysisk større en CPX500 er i forhold til en APX500? Finner ingenting om fysiske mål hos Yamaha... Jeg vil visualisere før jeg får den :)

Vær i så fall nøye met at du leser sendingens anvisninger om angretten, FØR du tar i bruk gitaren. Det kan være at kravene er strengere enn du tror. Er meget kjedelig å komme i krangel med butikken om å få levert tilbake en gitar du ikke liker.

Lenke til kommentar

Eg kjøpte ein akustisk gitar til 2700 kr heilt ny for ca. ett halvt år sia, den heiter Oscar Schmitd (husker ikkje modell nr.), og er utrolig fornøyd med den, men den er kanskje litt vanskelig å få tak i.

 

Han som imorterte den for meg kjøpte den gjennom Belgia til Norge fra USA, der selskapet som lager gitarene holder til. Selskapet er et datter-selskap av Washburn.

 

Dei spesialiserer seg på gode gitarer til en god pris. Anbefaler det selskapet, min gitar har cutaway, innebygd tuner og mic. :)

Lenke til kommentar
Selskapet er et datter-selskap av Washburn.

 

Det kan godt være et stort pluss! Jeg prøvde en gang en Washburn akustisk gitar. Den kostet ca. 10 000 kroner, og jeg må kan si at det er den deiligste gitaren jeg har prøvd noensinne.

 

250,- var imponerende. Har du et bilde av den? :)

 

 

Tja, den ble dessverre knust på en fuktig fest :-). Skal kjøpe meg en ny en, så kan hive opp et bilde da :-)

 

Haha, vær glad det ikke var en 10 000-kroners gitar da;P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...