Gå til innhold

Får ikke lyd i en ny PC


Anbefalte innlegg

Da har jeg slettet Mandriva :

 

 

part2.png

 

 

Jeg har nå satt inn en post i Linux-delen av dette forumet. Link til innlegget

Her er det bare å fyre løs.

 

Angående partisjon så tenkte jeg meg ca 300GB til Bilder , det samme til Musikk og da blir det

100 +300+300 =700GB. Da er det ca 300GB til overs.

Film er foreløpig ikke aktuelt.

 

Dette med Linux er ingen prestige for meg. Blir det for komplisert velger jeg å kutte det ut.

 

Er det mulig å skifte fra Windows til linux uten å måtte reboote ?

Endret av johome
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, det var litt å henta derfra.

 

Men jeg har forslag som du kan vurdere intil videre:

 

- 1 partition slik den er

- 2 partition som primær, på 62000 MB---ikke formatere. Den kan brukes til Mandriva, og alt skal være på en partition-untatt pagefile for mandriva. Det er ikke sikkert at du trenger den i det hele, siden du har så mye Ram.

 

- 3 partition som en utvidet på ca 765000 MB

- 4 partition som primær. Den skal ikke være mer enn 31000 MB. Så når du lager den utvidet, se at det er ikke mer ledig plass på disken enn Max: 31GB. Under er greit men ikke over. Er den under, så behover du ikke å angi størrelse, når du lager den.

Den 4 skal være i fat32---felles partition for mandriva og XP, og ellers en partition som du når som helst bruke til noe annet.

 

 

Den 2 partition på ca 60GB skal til mandriva. Eventuelt, senere, kan den bli en utvidelse for din C:, slik at den blir på 160, eller at .....ja mange muligheter.

 

Den 3 partition, på ca 745 GB, kan deles til Bilder, musik, og en liten del som pagefile for mandriva. Dvs 3 partitioner i den.

Den for pagefile til mandriva, kan senere gå som extention for musik. Den skal vel ikke være mer enn 2 GB, men det er litt det og.

 

Når det gjelder formatering for din bilder og musik.

Cluster størrelelse bør være tilpasset til den størrelse på filene dine.

Mulig at det vil være riktig å velge 32KB cluster og ikke den standard.

 

 

Når det gjelder mandriva.

Laste ned den x86_64 versjon.

Du skal få hjelp for å installere den, jeg skal prøve på den litt senere, slik at jeg vet hva jeg snakker om.

 

 

Og det er ikke mulig å skifte til mandriva eller annet OS uten å reboote.

 

Eventuelt kan du bruke den 320GB din til mandriva, og en felles liten fat32 partition i den.

 

Vurdere det der.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Dette ble litt vanskelig for meg , ja.

 

En primær partisjon er noe som et OS er på ?. Altså trenger vi 2 primære her (XP + Mandriva)

En utvidet partisjon er noe som jeg kan ha mine filer på (bilder osv.)

En logisk partisjon er en partisjon av en utvidet partisjon.

 

Hvis vi tar det fra begynnelsen - før Mandriva kom inn i bildet så var det meningen at det skulle være slik :

 

En primær på 100 GB til OS.

En utvidet på ca 500 GB til bilder.

En logisk (eller kan dette også være en utvidet ?) på ca 400 GB til musikk.

 

Vil Windows (eller er det noe annet som gjør det) sette grenser på hvor mange partisjoner vi kan ha her ?

 

Jeg føler at jeg må til bunns i dette.

 

Det siste innlegget ditt var fryktelig komplisert for meg.

Lenke til kommentar

En primær partition er en partition som kan settes activ.

 

For å installere Windows på en disk, trenger vi en system disk.

Denne må være en activ partition = primær. Vi kan ikke merke en ikke primær partition som activ. (det er det enkelt, uten å tenke hva vi ellers er i stand å få til,ellers.)

 

Det er det som gjør det mulig for oss å installere Windows der vi vil. Velger vi en av 4(max) primær partition på forhånd som activ, eller 1 primær som activ, bland 5 disker tilkoplet på PC-en, vil Windows installeres på den som er merket som activ.

 

OG du spør meg nå:

-Men hvordan installerer vi Windows på disk nr 4, når alle har en partition som er merket som activ? må jeg kople fra de andre diskene?

NEI, vi bare markerer de andre som....not installed...i biosen, før vi rebooter og starter installasjon.

 

System disk - partition kan og være boot partition.

 

Det betyr at:

 

-Når vi installerer Windows (alt sammen i en partition) så blir den system og boot partition

 

-Når vi installerer Windows (kun system filene) i en partition, og resten (\windows +) i en annen partition, som kan være primær, eller logisk----Logisk er en partition\volume i en utvidet partition--- så får vi både system og boot partition.

 

Eks: Du starter opp med din XP plate.

-du velger å installerer en Windows på disken din, i tillegg til den du har på C:, MEN i en annen partition.

Da blir det dualboot. Dvs at når du starter får du valget om å starte den 1 Windows, eller den 2 Windows.

 

-Du starter PC-en din igjen, og velger å boote til den 1 Windows,den aller første installert XP.

Du går i diskbehandling, og ser på partitioner.

C:\ står som system disk.

 

-Du starter PC-en din igjen, og velger å boote til den 2 Windows, den siste installert XP.

 

Du går i diskbehandling, og ser på partitioner.

C:\ står som system disk

og D:\ eller E:\ står det som Boot, oppstart.

 

Det betyr at du kjører på Windows som er installert i den D:\ eller den E:\

MEN at Windows, dvs ntldr , ntdetect.com og boot.ini (system filene) er i C:

 

En utvidet partition er kun en partition---OG den kan ikke formateres---ergo---vi kan ikke bruke den til noe verdens ting.

MEN i en utvidet partition---KAN vi opprette mange logiske partitioner. De kan formateres, ergo vi kan bruke dem.

En utvidet partition er en entry i partitions tabellen. Den henviser videre til mini partitions tabeller.

Hvis vi ikke hadde den, så antall partitioner i en disk hadde blitt max 4.

 

(XP64 har støtte for andre typer Disker, som kan partitioneres helt anneledes. Men den tar vi opp ikke her)

 

 

Forslag jeg hadde, var ment med tanke til hvordan kan man behandle en stor disk, med mest mulig flexibilitet.

 

Din musik og fotos skal være logiske i den utvidet på 765.000 MB.

Du kan godt lage 5 logiske inn i der hvis du vil.

 

Når det gjelder formatering og clusters.

Prøve på en liten partition som du lager i den utvidet. (kun for prøve).

Formatere den med å velge annet størrelse enn standard. (klikk på defalts vinduer til du finner det).

 

Velg 124KB.

 

kopiere deretter vanlig .txt fil som du lager i fra notepad .

 

Høyre klikk deretter på den filen og velg properties.

Se da på verdiene-

-size

-size on disk.

 

Size viser hvor stor den txt file er.

MEN ...size on disk...viser hvor mye plass den tar på disken.

Så veldig mange små filer i en partition som er formatert med en stor cluster size, vil resultere til at mye plass på disken er faktisk, helt tomt. Bortkastet.

 

Men hvis txt filen (ergo bilder filene) var i en størrelse på ca det angitt tildelings enhet, så vil det være opptimalt.

eks:

jeg har bilder som er på 128kb

jeg velger å formatere i 32KB.

Mine bilder blir delt i 4 x32 partier å lagres.

 

Jeg har en bilde på 4KB

jeg velger å formater i 32KB

28 KB på disken er bortkastet.

 

jeg har en bilde på 128KB

jeg velger å formatere i 4KB (standard)

Mine bilder blir delt i 32x4 små partiter, før de lagres. (er det noe poeng, hvis alle mine bilder vil være på 128?)

 

og......................................................................

 

(uff, man blir aldri ferdig med starte å skrive om sånt....)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Du sover ikke johome?

 

Når du er ferdig med partitionering, og du skal installere mandriva, så skal du velge en måte, og det er at du skal styre installasjon som du vil. Dvs at du skal velge manuelt å velge partition, ikke noe automatisk, eller annet valg.

 

Si i fra når du kommer så langt.

Og husk , du skal lage en liten logisk, på 2 eller 4 Gb , helt på slutten i din utvidet for swap.

Lenke til kommentar

Kjempesaker !

Jeg har nå lest gjennom dette flere ganger. Begynner å forstå litt av dette.

 

For å være litt kortfattet.

Før mandriva kom inn i bildet var det meningen at jeg partisjonerte slik :

 

100 GB til Windows som er en primærpartisjon.

Da blir det 900 GB ledig i en utvidet partisjon som jeg ikke kan bruke til noe (derfor den vises som sort i diskbehandling ?). Jeg må altså av den utvidete partisjonen lage flere logiske partisjoner som jeg kan bruke.

F.eks den ene logiske blir 500GB til Bilder (kaller den F ? ) , den andre logiske 400 GB til musikk (kaller den G ?).

 

Da jeg installerte Mandriva laget den en egen primærpartisjon som den installerte OS'et på . Derfor fikk jeg dualboot når jeg starter opp.

 

___

 

Prøvde å lage en partisjon :

 

 

1 :

part3.png

 

 

2 :

part4.png

 

 

3 :Her kan jeg ikke velge 124KB som du foreslo.

part5.png

 

 

4 :

part6.png

 

 

5 :

part7.png

 

 

6 :Her har jeg lastet opp et bilde.

part8.png

 

 

 

7 :

part9.png

 

 

___

 

Jeg har nå lastet ned 64 bits versjonen av Mandriva. Har ikke installert den ennå...

Den er på ca 4.5 GB , 32 bits versjonen er på 700MB. Nesten Vista...

 

Forslaget ditt om å evt. installere Mandriva i 320 GB disken synes jeg var veldig god.

Da blir det vel mere oversiktig og lettere i 1 TB disken ? Dessuten er det ikke sikkert at jeg kommer til å bruke Linux.

Er alt for godt fornøyd med XP.

 

Når jeg tenker etter , det at den bærbare ble tregere kan jo være at den bare hadde usle 1GB Ram.

Antar at du også har musikk, nedlastet fra nettet. Gjør det dataen din tregere ?

Kanskje vi ikke trenger å lage en felles partisjon for begge OS ?

Lenke til kommentar

ja du har forstått riktig med formateringen. Det er vel ikke 128, men 64...

 

Men du du ser tydelig hvordan det fungerer.

 

Men partitioner du har laget er litt i utakt, er ikke det?

 

Har du noe filer av betydning der, eller kan du slette de? og prøve på nytt?

 

Hvis alle etter C:\ blir borte.

 

Du starter med å lage en primær på 62000MB og ikke formatere eller gi bokstav

Neste velger du en utvidet på ca 765000 MB

Det siste delen blir en primær. Den blir vel på under 32GB, eller?

 

Det som er poeng med det, siden du har ikke roe deg helt ned med systemet, er at du kan installere Mandriva på den 62000MB partition, uten at du gjøre noe galt med XP.

 

De 765000 som er utvidet, blir vel å betrakte som permanent egentlig, tror jeg. Det vil ligge ca 60GB etter din C:, og helt til slutt, vil du ha en liten på 32, som du kan forandre etter som du vil, samtidig som den kan være veldig handy å ha.

 

Om du velger å installere Mandriva permanent i denne disken, eller om du forandrer og installerer i den 320, vil ikke forandre vesentlig på dine valgmuligheter.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Ja, der var den gitt.

 

Du har mulighet for å teste alt dette, før du velger endelig løsningen.

 

I den utvidet, kan du nå lage en for musik, en for fotos, og en liten for swap (hvis den vil fungere for mandriva???

 

Så kan du prøve å installere mandriva.

Den du har lastet ned, blir vel som en Windows installasjon.

Du skal velge ...egendefinert partitionering.

Du skal se vel dine partitoner slik som du har dem nå.

Du skal taste på den 60GB og velge å konfigurere som /, file system, jeg vet sannelig ikke hva er best, men velg ext3 du.

Deretter skal du merke den liten for swap.

 

Etter installasjonen, ska det gå videre til bruker navn og passord og til opplasteren.

Etter at opplasteren har arbeidet litt, husker ikke helt nå, men det er slik at du skal se på avanserte alternativer, vedrørende opplasteren, og du skal VELGE, at den skal bruke hda2, eller sda2.

Du må huske at den 60GB partition, må vises som sda2. da er du sikker at det er den.

 

Etter det, og etter reboot, du skal egentlig rett i Windows.

Mandriva vil ikke komme fram, før du sier så.

Du skal få hjelp for hvordan du gjør det.

 

Poeng er å ikke ødelegge XP for Mandriva, og ikke Mandriva for XP.

Lenke til kommentar

Jeg har nå gjort følgende :

 

Partisjonert den utvidete til dette :

 

 

1 :

part11.png

 

 

 

Prøvde så å installere Mandriva :

 

 

2 :

Picture035640x480.jpg

 

 

3 :

Picture036640x480.jpg

 

 

4 : Fra FAT16 til ext3

Picture047640x480.jpg

 

 

5 : Velger så den 2GB til SWAP

Picture042640x480.jpg

 

 

6 : Hva skal jeg velge her ? Kanskje den på 26GB ?

Picture045640x480.jpg

 

 

7 :Diskbehandling ser nå slik ut :

part13.png

 

 

Jeg velger å avbryte her , til jeg vet hva jeg skal gjøre med Root.

Lenke til kommentar

Det er ikke helt i orden med partitioner, etter at du brukte mandriva.

 

Så vi tar det der først: Som du ser på bilde 7, så har du nå 4 primære og en extended med 2 partitioner.

4 primære og en extended er ikke riktig. Det blir 5 partitioner og det er kokos.

I tillegg ønsker vi å plassere den swap på enden av den extended. Og det på grunn at, hvis en dag skal du borte fra mandriva, så kan den blir slått sammen med den som grenser på venstre side.

 

Men det virker som at mandriva sitt partitionerings verktøy lever i en verden som vi ikke er helt komfortabelt med, eller at vi må lære hvordan mandriva fungerer i det område, dvs behandling av logiske disker-partitioner.

 

 

Når det gjelder installering av mandriva og problem ved bilde nr 6.

 

Nei du skal ikke velge en annen partition.

Problemet løser du med å se på bilde nr 4.

Hvis du klikker på ...monteringspunkt..og velger på <</>>, så blir den root.

(Lese teksten på bilde nr 6.)

 

Som du ser er den sda2, den partition som mandriva blir installert.

Etter installasjon, og mens du er enda i bilde for å bli ferdig med installasjon, vil du komme til seksjon for opplasteren.

DER er viktig at du finner fram til at du ønsker å installere på den sda2 partition.

Du kan velge og du skal merke\klikk på den. Så husk det der.

 

Når det gjelder swap partition:

 

-du sletter den siste partition på disken din...den på 26.24GB

-du sletter den extended, men først du sletter de 2 som inne der.

-du sletter den swap

 

Så skal du da ha:

-C:\ med din windows

-nr 2 (sda2 i mandriva

 

-så lager du en nr 3 som primær partition på 2GB----uten bokstav..ingen formatering.

 

-ingeting mer. Resten forblir upartitionert til du kommer inn i Windows igjen.

Den på 2 GB skal du bruke når du installerer mandriva igjen som swap. (er usikker om du trenger den der, siden du har 8GB ram, men ok. Den må monteres vel som swap, så husker det og.

 

 

Etter du har installert mandriva og ordne med dual boot slik vi ønsker, så kan du med å boote i Windows, lage en stor extended på resten av disken, med de 2 partitioner du vil for fotos og music, og en liten på slutten som du formatere i fat32 file system.

Da skal både XP og mandriva ha som fellers.

 

 

Ved neste reboot, installere du mandriva

Lenke til kommentar

Da har jeg fått til Root.

 

Har nå installert Mandriva , men det mangler litt.

Forrige gang jeg installerte Mandriva kunne jeg gå på nettet umiddelbart etter installasjon.

 

Denne gangen trakk jeg nemlig ut nettverkskabelen og plugget den til den bærbare , mens jeg installerte Mandriva.

Måtte inn på Hardware forumet...

 

 

1 :

Picture059640x480.jpg

 

 

 

2 : Er det kanskje her jeg har gjort noe feil ?

Picture060640x480.jpg

 

 

 

3 : Er det mulig å forandre til GNOME senere ? Vet ikke hva jeg vil like best.

Picture062640x480.jpg

 

 

 

4 : Dette kommer frem like før installasjonen er ferdig.

part16.png

 

 

 

5 : Diskbehandling etter at Mandriva er installert.

part15.png

 

 

 

Edit. Jeg klarte å komme meg på nettet. Ikke spør meg hvordan jeg klarte det.

Jeg var inne på diverse kontrollpaneler og trykte vilt på diverse oppsett og alternativer... :new_woot:

Endret av johome
Lenke til kommentar

Jeg tror at jeg installerte opplasteren i sda2 (er ikke helt sikker..)

 

Har merket meg at dataen nå booter Mandriva som førstevalg.

Det gjorde den ikke ved førstgangsinstallasjon. Har nok gjort noe gærnt her ja.

 

 

Her booter Windows først

Picture025800x600.jpg

 

 

Nå bootes Mandriva først : må bruke piltaster for å boote windows

Picture066640x480.jpg

 

 

Er det mulig å få det til å boote windows først nå ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...