johome Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Og når du får tid, kan du lage en enkelt post som viser samlet og oversiktlig det du har av hardware (slik at enkelt man kan se liksomt bilde av det) og hvor du har koplet hva når det gjelder harddiskene osv. Her har jeg laget en oversikt av hardware osv. Legger ved private bilder ettersom behovet melder seg. Bilder og video av kabinett Coolermaster Cosmos 1000 Spesifikasjoner Specifications Dimensions 628(d) x 226(w) x 598(h) mm Material Steel, aluminium and plastic (main body is steel) Weight 16.9kg 5.25in external Five 3.5in external None specific, uses 5.25in bays as required 3.5in internal Six with a pre-fitted converter kit available but that takes up one 5.25in bay Expansion slots 10 System fans Four 120mm units - 1200rpm/ 17dBas Water-cooling preparation Yes Model variants Two (aluminium version due end of 2007) Manufacturer code Cosmos 1000 Noen bilder Bencmarks review : link til review Pros: + Very attractive design + Innovative tool-less drive clamps + Power supply thermal isolation + Directional cooling fan + Removable vent filters + Liquid-cooling portals + Removable video card wind tunnel + Side panel release lever system + Negative pressure cools better for some components + Excellent front panel I/O port with eSATA + Sound dampening material on side panels + Liquid-cooling equipment friendly Cons:Benchmark Reviews Golden Tachometer Award - Very heavy (almost all steel) - Hard drive cooling is below average - Plastic hinge mechanism is fragile - Cable management is limited despite large ports - Negative pressure may decrease cooling on certain newer video cards Ratings: * Presentation: 9.0 * Appearance: 9.75 * Construction: 9.0 * Functionality: 8.75 * Value: 8.75 Final Score: 9.05 out of 10. Excellence Achievement: Benchmark Reviews Golden Tachometer Award. Link til Netshop Hovedkort Asus P5Q Deluxe Specs : * Sokkel LGA775 for Intel-prosessorer (800/1066/1333/1600FSB) * Intel P45-brikkesett (ICH10R) * 4 x DDR2-minnesokler for maks 16 GB DDR-2 1200 MHz * 2 x PCI Express x16, støtte for CrossfireX med 2 x x8 båndbredde * 1 x PCI Express x16, x4 båndbredde * 2 x PCI Express x1, 2 x PCI 32-bit * 6 x SATA via Intel ICH10R. (RAID 0, 1, 5, 10) * 2 x SATA via Silicon Image Sil5723. (Drive Xpert teknologi) * 1 x IDE UltraDMA 133, 1 x eSATA via Marvell 88SE6121 * Dobbel Gigabit LAN, (Marvell 88E8056 / Marvell 88E8001) * 7.1-kanals lyd via ADI® AD2000B * 2 x Firewire via LSI L-FW3227-kontroller (1 eksterne + 1 via intern header) * 12 x USB 2.0-porter (6 eksterne + 6 via interne headere) * Vifteløst, valgfri vifte * Formfaktor: ATX (30,5 x 24,4 cm) Bilder : Test gjort av Hardware.no Link til Netshop Skjermkort Asus GeForce 8600GT 256MD GDDR3 Silent Specs : * Grafikkprosessor: Nvidia GeForce 8600 GT * Shader-modell: 4.0 (DirectX 10) * Kjernefrekvens: 540 MHz * Minnemengde: 256 MB * Minnebåndbredde: 128-bit * Minnefrekvens (effektiv): 1400 MHz * CrossFire-støtte: Nei * SLI-støtte: Ja * HDCP-støtte: Ja * Vifte: Nei * Lavprofil: Nei * Tilkoblinger: Dobbel DVI * Grensesnitt: PCI Express Bilder : Test gjort av Hardwarezone Link til Netshop CPU prosessor Intel core2 Quad 9300: Specs : Serie: Intel Core 2 Sokkel: LGA 775 Frekvens: 2500 MHz Antall kjerner: Firekjerne FSB: 1333 MHz Prosess: 45 nm L2-cache: 6144 KiB Bilder : Link til netshop Minne RAM Mushkin DDR2 4096MB: Specs : Mushkin DDR2 4096MB S. Performance Plus w/Heatspreader Frequency: 800MHz Latency: 5-5-5-18 Parity: Unbuffered Voltage: 1.8V Pins: 240 Module: 256x64 Chip: 128x8 Bilde : Link til Netshop Harddisk Samsung Spinpoint F1 Specs : Kapasitet: 1000 GB Grensesnitt: S-ATA Omdreiningshastighet: 7200 rpm Cache: 32 MB Båndbredde: Serial ATA/300 Type: 3.5 tommer Bilder : Link til Netshop DVD brenner Plextor PX - 810 SA: Specs : Generelt CD/DVD * Funksjoner: CD-leser, CD-brenner, DVD-brenner, DVD-leser * Grensesnitt: SATA * Buffer: 2 MB * LightScribe-støtte: Nei * Slot-in: Nei Lese-/Skrivehastigheter * Lesehastighet CD: 40 x * Lesehastighet DVD: 16 x * Skrivehastighet DVD±R: 10 x * Skrivehastighet DVD+R: 18 x * Skrivehastighet CD-R: 40 x * Skrivehastighet CD-RW: 32 x * Skrivehastighet DVD+RW: 8 x * Skrivehastighet DVD-RW: 6 x * Skrivehastighet DVD-RAM: 12 x * Skrivehastighet DVD+R DL: 10 x * Skrivehastighet DVDt DVD±R DL: 10 x Bilde : Link til netshop Strømforskyning PSU Corsair 750W bulk Specs : Effekt: 750 W PCI Express kontakt: 4 stk Drevkontakter, SATA: 8 stk 24-pin kontakt: Ja Drevkontakter, IDE: 8 stk Standard: ATX12V 2.2, EPS12V 24+8 pin (Xeon) Bilder : Link til Netshop Høyttalere Logithech X-530 bilde : Link til Netshop Tastatur Logitech G 15 Link til Netshop Mus logitech trackman wheel : Bilde : Link til Netshop Skjerm Dell 2709W Link til Dell Test av skjermen Endret 25. september 2008 av johome Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Det var veldig mye fint, du har fått (betalt) gitt. Jeg lurer på om jeg og har 2 stk asus skjermkort. men med kjempe store kjøleribber, som går i vilkel. Ellers,er du fornøyd med lyd? Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Ja , jeg er godt fornøyd så langt. Kabinettet var mye større enn jeg trodde. Det er jo plass til 6 harddisker i skuffene (som har puter for vibrasjonsdemping). Faktisk har jeg bare tittet inn i den et par ganger. Det ser jo nærmest ut som innmaten på en UFO inne i der. Jeg er vældig glad for at Netshop bygde PC'en for meg. Hadde aldri turt å gjøre det selv. HK og CPU er vel ganske bra, tror jeg. Kommer nok ikke til å bytte ut noe før Nehalem kommer med 32 (evt 22) nm. Skjermkortet er garantert ikke av de råeste. Det gjør meg ingenting siden jeg ikke gamer (bortsett fra sjakk da ). Tror heller ikke at det utvikler like mye varme som de råeste kortene. Skjermen på 27'' som har S-PVA panel er jeg forøvrig meget godt fornøyd med. Trodde at den var for stor. Etter å ha brukt den et par uker bare digger jeg den. Enorm overgang fra min bærbare på 15'' . Forskjellen i størrelse og bildekvalitet er nesten helt latterlig. Jeg er godt fornøyd med lyden. 6 høyttalere synes jeg er i meste laget. Burde nok heller satset på et 2.1 sett. ________ Jeg har lastet ned nlite. Her starter jeg opp programmet : Trykker så på Neste : Trykker jeg på Neste kommer denne meldingen opp : Trykker så på Bla. Da kommer dette opp : Uansett hva jeg velger her kommer feilmeldingen opp. Hva er gærnt ? Endret 30. september 2008 av johome Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Bilde nr3 henviser til en i386 folder. Du kan ikke finne den i din C:\ Men hvis du setter xp cdplate i cd-rom og henvise til den, vil du se at alt vil gå mye bedre. Lenke til kommentar
johome Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Da har jeg fått det til. Legger ved bilder av prosessen. Lagde ikke noe image på CD, siden denne windowsinstallasjonen ikke er helt bra. Mest for å teste. 1SP2 er inkludert i XP plata , da velger jeg dette : 2 3 4Her velger jeg alt utenom det som er rødt : 5 6Her våger jeg ikke å fjerne noe : 7Her kan jeg vel fjerne alt : 8Samme her : 9 10 11 12Lager ikke noe image denne gangen. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Det eneste du trenger å fikse med nLite, er å integrate drivere til Raid. Alt annet er unødvendig på det tidspunkt. Du kan eksperimentere senere med det. Så-velg kun driver integrering--og du vi da henvise til et sted på hardisken din, hvor du har Raid drivere dine. Da skal du brenne en CD. Når du booter---først i biosen---forandre Sata til Raid. Starte på nytt. Nå skal blå skjerm komme opp. Restart med den vanlig XP plate i, og med at du er sikkert at Sata er i Raid mode, og ikke har blitt reset. Det skal ikke være mulig å finne Hardisken din. Helt umulig. Restarte med den nLite xp cd. Nå skal disken din komme fram. Hvis ikke, er CD-en ikke som det skal. Forsøk igjen med å integrere drivere. Blir du lei av det i mellomtiden, og ønsker å komme inn til Windows igjen, så må du forandre Sata til Ide, og boote. Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Det eneste du trenger å fikse med nLite, er å integrate drivere til Raid.Alt annet er unødvendig på det tidspunkt. Du kan eksperimentere senere med det. Så-velg kun driver integrering--og du vi da henvise til et sted på hardisken din, hvor du har Raid drivere dine. Da skal du brenne en CD. Har nå prøvd det. Litt problematisk : Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor Jeg prøver nå å integrere RAID drivere : Velger her nr.2 SATA RAID contoller Da kommer dette bildet opp. Trykker jeg på ferdig avsluttes det hele ,og jeg kan ikke brenne image til en CD. Hadde håpet at dette skulle dukke opp : Endret 2. oktober 2008 av johome Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) På bilde nr 2, skal du velge nr 3 fra helt nederst på lista. Den med ich8R\ich9R\ich10R Sta raid controller. Du har ich10R du. Det går vel å merke den linje der, eller? Endret 2. oktober 2008 av wiberos Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Har nå valg en annen driver. Men det kommer ikke opp noe valg om å lage et image .... Det går vel å merke den linje der, eller? Det blåe ? Nå skulle vel dette dukke opp ? Det gjør det ikke, alt avsluttes. Kommer melding som i forrige post , nest siste bilde hvor jeg kan trykke avslutt. Når jeg gjør det avsluttes alt og det kommer ikke opp noe valg om å brenne et image. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Hvis du velger ..Lag iso, vil ikke den lage iso image da? Den kan du brenner vel etterpå. Jeg bruker ikke den der, men antar at du kan velge om å brenne eller bare lage en image helt overst ved Generelt...mode, vel, eller? Lenke til kommentar
johome Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2008 Stemmer det. Er bare jeg som er litt uvant med programmet. Nå 'drar' jeg bare filen til et iso brennerprogram og brenner den til en CD. Jeg skal prøve å boote med den CD plata litt senere. Er litt stresset nå. Jeg logger meg alltid på som administrator. Lagde en ny konto i går kveld. Da jeg neste gang restartet med den nye kontoen var plutselig mange programmer og filer borte. Ante ikke hvordan jeg skulle logge meg på som administrator igjen. Klarte heldigvis å finne ut av det (trykker ctrl+alt+del to ganger ved oppstart , velger deretter administrator). Har bare 7 dager igjen før jeg må aktivere Windows. Jeg må få til dette med BIOS og RAID før jeg tar en reinstall , og deretter aktiverer windows. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Ja dette blir bedre og bedre johome. Etter du installerer i Raid mode blir det igjen 30 dager med forsøk hvis du vil, eller om du skal ativere etter du har prøvd litt igjen. Noe som er litt viktig her. Du har --Start--All Programs---Accessories og se på vedlagt bilde. Du kan bruke den saken der for å ta backup av en del ting som du vil gjerne ha i den nye Raid windows uten mye arbeid. Det lagrer du i en annen disk eller brenne i en dvdplate. Etter kan du bruke den samme funksjon for å legge tilbake. Prøve litt på det og. Lenke til kommentar
johome Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Da har jeg vært inne i BIOS og forandret Sata til raid : Her får jeg blåskjerm : Booter så med nlite : Velger jeg setup Windows kommer dette : Velger jeg recovery kommer dette : Er usikker på hva jeg skal gjøre videre... Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Ok da har du drivere som du trenger siden du finner disken din. Vel, har må du velge at du skal installere Windows, hvis du er klar for det. Det betyr at fra nå og etterpå skal du stå foran en...start fra starten opplegg. Poeng var det å installere Windows i en partitionert disk. Dvs at du velger å partitionere en partition ..du velger hvor mye selv. Det kommer vel opp i MB. Dvs at hvis du skriver 100000=ca 100GB. Det burde være nok for XP din. Resten skal du partitionere fra inn i Winows etterpå. Men ble litt usikker om du får den muligheten, dvs å først slette den C:\ du nå har, for så å opprette en ny. Prøve videre, og se om du får den muligheten. Vær klar at du kan få vanskeligheter, på grunn av diverse årsaker. Derfor må du ha mulighet å skrive her. (du har vel acer din i drift, ikke sant?) I tillegg vil alt du hadde på disken gå lost, så ta vare på det du vil, via den backup greie. Lenke til kommentar
johome Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Da er det slik at jeg installerer hele Windows på nytt med nlite , uten å måtte bruke XP Cd'en ? Isåfall , genialt med tanke på sikkerhet. Veldig fint å kunne ha to CD plater som kan innstallere Windows. 100 GB til windows , er ikke det veldig mye ? Trodde at det var nok med 10 GB. Acer'en funker den. Kan alltid bruke den vis det skulle skjære seg helt. Går det ikke, kan jeg jo bare gå tilbake i BIOS og forandre fra Raid til IDE og innstallere derfra. Bortsett fra noen bilder som jeg kopierer til en CD , så har jeg ikke noe av betydning på harddisken. Bruker ikke så lange tiden på å installere de programmene jeg trenger. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Hehe, 10GB? are looking for trouble? (var ikke det slik det ble sagt i en film? husker ikke!!!) 10GB er ikke bra. Originalen med xp, du behover ikke å bruke så mange ganger, fare for å bli ødelagt. Allikevel må du brenne en god dvd plate, slik at den leses riktig. Du vet hvordan du brenner din xp plate (ikke bare nLite) Kopiere alt innhold fra cd plate til isoprog, du trekker ut bootfila fra originalen og laste den opp til isoprog. Så lage du en xp plate, slik som den originalen. Lenke til kommentar
johome Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 (endret) Da har jeg reinstallert Windows med nlite. Jeg klarte ikke å lage noen partisjon ... 1 : Det skjer ingenting når jeg trykker på c 2 : 3 : 4 : 5 : 6 : 7 : Endret 8. oktober 2008 av johome Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Å trykke C alternativet, er aktuelt hvis på bilde nr 1, hadde du upartitionert space. Det hadde du ikke. Disken din har allerede en partition, som er = diskens capacity Den 8mb free space du må ikke bry deg om. Den skal være slik. Så for deg betyr at du må taste først D, for å slette den partition du har, for så deretter å taste C for å partitionere slik du ønsker. Etter du har tastet D og så C, skal du bruke backspace slik at tall som er allerede der, blir fjernet, for så å taste 100000 (det er 100GB). Du kan godt taste mindre eller større hvis du ønsker. Og videre til formatering og installasjon. Etter installasjon, kan du opprette flerre partitioner via diskbehandlingen. Lenke til kommentar
johome Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Da har jeg gjort følgende: Siden jeg har lyst til å prøve Linux lastet jeg ned nye Mandriva i går : 1 :Som du ser blir det dualboot av dette : 2 :Mandriva laget faktisk 3 partisjoner: ___ Deretter reinstallerte og partisjonerte jeg Windows : 3 : 4 : 5 : 6 : Jeg kan ikke høyreklikke på den 740 GB partisjonen , for så å lage en ny partisjon. Kanskje det allerede er nok partisjoner på disken. Jeg kan høyreklikke på samtlige 3 Mandriva partisjoner , for så å slette de. Hva skjer da ? Problemet nå er at det ikke lenger er dualboot ved oppstart (som vist ved bilde 1 ).Windows bare starter på vanlig måte. Jeg vet rett ikke hvordan jeg skal komme meg inn i Linux mere ... Jeg har en baktanke med Mandriva. Kommer til å laste ned en del musikk , og siden Linux ikke er usatt for virus er det vel bedre å ha musikkfilene der. Husker at den bærbare maskinen ble merkbar tregere etter en stund , etter at jeg hadde lastet ned en god del musikk. Nyttet ikke å scanne med antivirus og spywareprogrammer heller. Hvis jeg må reboote for så å komme inn i Linux hver gang jeg skal høre på musikk blir det nok litt tungvint ja... Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg tror ikke du får noe problemer slik du har tenkt deg. Mandriva, du har vel overskrevet bootmanager, så det kan du ordne. Men siden du har 4 partitioner på disken din, så må du installere Mandriva igjen, men med litt annet konfigurasjon, partitions relatert. Så mandriva kan slettes for nå. Deretter du skal tenke litt, på hvordan vil det være hensiktsmessig å partitionere disken din, og legge fram forslag, slik at vi ser på det litt senere. (må ut igjen) Da tenker: -100 til xp -900 må fordeles riktig, og etter hva du har tenkt, men dog 2 primære og en utvidet, og kanskje en del som upartionert, ikke tildelt. Det ikke tildelt plass, skal være en slags sikkerhets sak. Dvs. det kan brukes for å eventuelt utvide en annen partition, eller fordi du er litt usikker om hvordan det blir etter hvert. Mandriva må du installere igjen. Enten du velger å ha grub som manager, eller om du ønsker at xp sin loader skal boote opp Mandriva. Det siste betyr at du forandrer ikke MBR på disken din, og at det er boot.ini som skal henvise til Mandrivas loader. Men i mellomtiden finne ut: -Hva anbefales vedrørende størrelse på partiotioner for Mandriva, dvs. for OS og programmer, samt partition for en Home partition, dvs Mandriva sin og ditt. -Hva anbefaler de vedrørende en felles partition for Mandriva-XP musik filmer (file system og størrelse) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå