Gå til innhold

Får ikke lyd i en ny PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er xp ikke helt god. Det magler en del her.

 

Jeg lurte litt på den SetupDiGetclassdevs saken din ser u.

 

Hva nå

 

`Har du activert xp mange ganger eller...ja kanskje du installere på nytt.

Har du installert servicepack?

 

Har det gått problemfritt så langt?

Tenk litt på hva du vil gjøre (jeg kan tenke litt og.)

 

Og ellers får du riktig bilde

 

My computer----Manage---DiskManagment?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke aktivert XP ennå.

Du rådet meg tidligere til å ikke aktivere den før ''alle brikkene er på plass''

 

SP2 følger med CD plata. SP3 finnes ikke til XP Pro x64.

Har også gått inn på Windows update , og lastet ned oppdateringer flere ganger (PC'en er nå satt til automatisk update 1 gang hver dag).

 

 

My computer----Manage---DiskManagment?

98e7d703fd.png

 

 

Jeg har kun 1 installering av OS.

PC'en funker ellers helt fint.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Kjempe bra, da skal ikke det være så vanskelig.

 

Det er bare å reparere Windows din. Dvs at du installerer ikke alt på nytt men du reparerer. Og ikke det R som kommer opp rett fra starten men litt lenger i installasjonen. Så les nøy for du taster videre.

 

Du skal ikke slette noe partition, og du skal ikke formatere noe.

Du vil få sikkert advarsel om at det allerede finnes en Windows.

 

Etter det skal du prøve på igjen. Ikke laste ned fra windows før du har har installert chipset drivere og at du ser at de bildene du mangler er på plass.

 

Prøve.

Lenke til kommentar

Jeg har nå vært i tenkeboksen og prøvde i dag å reparere Windows.

Vet ikke , men det får jeg ikke til......

 

 

Jeg har vært inne i BIOS og satt den til å boote fra CD :

lyd28ws4.jpg

 

Da skal jo dataen boote CD'en ?

Istedet så booter bare Windows på vanlig måte.

 

 

Endret av johome
Lenke til kommentar

Får du noe som helst meldning for å taste en tast ....for den booter inn til Windows?

 

Kontrollere om du kopler fra harddisken din og starter bare CD med CD-plate i,

vil den boote riktig da?

 

 

CD romen, er den sata eller Pata\ide?

 

 

Ellers generelt tenker jeg at du etter hvert må installere i raid modus slik at du får mest mulig av det du har.

I raid modus betyr ikke at du skal kjøre i raid med en gang, men at systemet ditt legges opp til optimalt konfigurasjon uansett. (ta tenker på de 6 intel portene.)

 

Så tråden her du kan bruke egentlig til videre, slik at alt er samlet og du har tilgang til det.

 

Og når du får tid, kan du lage en enkelt post som viser samlet og oversiktlig det du har av hardware (slik at enkelt man kan se liksomt bilde av det) og hvor du har koplet hva når det gjelder harddiskene osv.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Jeg fant ut av det.

 

Det kommer følgende melding : Press any key to boot from CD

 

Jeg gjorde det tidligere idag ,uten å lykkes.

Cluet er at jeg må være rask med å trykke på tastaturet.

Antar at jeg vel var mest opptatt med å lese meldingen i sted (da tok det vel ca 5 sek før jeg trykket)

Systemet gir meg max 2 sekunder å trykke på en knapp.

Da jeg fant ut av det var det ganske enkelt.

 

Litt lenger inn i installasjonen valgte jeg Repair ,og da var det bare å vente på at den gjorde seg ferdig.

 

Da jeg så startet dataen opp og hadde installert driveren var det plutselig lyd i anlegget.

 

Alt var ikke helt i orden.

Det kom bare ut lyd ifra 3 høyttalere... (har 6 stk)

Dette fikset jeg ved å gå inn på Controlpanel > Sound and Devices >Speaker setup og deretter velge 5.1 Surround

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Nå er jeg forøvrig ikke helt fornøyd.

 

Like etter at jeg hadde installert Windows for ca 1 uke siden , og hadde lagt inn en hel del programmer , la jeg merke til at

etter å ha startet Windows så startet innlastingen av programmer lynkjapt.

 

Jeg var nærmest sjokkert over hvor raskt programmene lastet inn (i forhold til den bærbare).

Etter at jeg oppdaget at det ikke var noe lyd , prøvde jeg å innstallere drivere fra den medfølgende CD plata.

Det gikk jo ikke så bra.

 

Som en bieffekt oppdaget jeg at det var slutt med den lynkjappe oppstarten av programmer.

Symbolene på skrivebordet brukte før ca 1 sek på å komme frem , plutselig brukte den 20 sek på dette.

Ikke bra.

 

lyd30dd8.png

 

 

Jeg hadde håpet og trodd at det ville ordne seg etter denne repairen.

Det skjedde ikke.

 

Tror du at det vil ordne seg etter en full reinstall ?

Tenkte da at jeg installerer drivere til både hovedkort , Tastatur og Mus før jeg installerer OS'et.

Jeg har tross alt ikke begynt å fylle opp Harddisken ennå.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Dette er enda bedre johome.

Jeg mener enda bedre, fordi du får komplikasjoner, så tidlig, slik at du etter hvert ser sammenheng i ting og tang, ser hva kan føre til osv, slik at om en stund vil du være i stand å oppgradere eller installer på nytt, og vet nøyaktig hva du kan forvente å få.

Jeg ser at du har installert litt av hvert.

Shortscuts kan du ordne på nytt.

Rydde disken din med vannlig diskopprydding.

Fjerne restore points, behold bare noe av dem.

Redusere plassen som restore restorpoints opptar.

Redusere din pagefile betraktelig.

Defragmentere

Det starter opp mye mer enn det burde allerede ved oppstart-----msconfig—startup. Avkrysse alt og restarte.

Når du har med vilje forbedret en del, så du kan allikevel installere XP på nytt.

Du installerer xp, med å velge kun formatering, installerere chipset drivere, skjermkort,osv.

Rydde litt og defragmentere hvis nødvendig.

Installere oppdateringer.

Installere programmer osv.

Etter du installerer og prøver diverse programmer, for så å avinstallere så rydder du ordentlig.

Og mens du prøver:

Bruke nLite for å integrere raid drivere i en ny installasjons cd.

Forandre modus til raid i bios og installere xp, akkurat som før. For at du må prøve det og.

Lenke til kommentar
CD romen, er den sata eller Pata\ide?

Den er Sata.

 

Når det gjelder diskopprydding , så bruker jeg jevnlig programmer som f.eks Disk Cleaner , C Cleaner.

Har hørt at det finnes programmer som mere effektive enn disse to , men husker ikke hva de heter.

 

Bruker også Iobitsmartdefrag til å defragmentere.

Jeg har også NortonSystemWorks (med defragmentering og diskopprydding), men kvier meg for å bruke det da jeg har hatt mye problemer med Norton programmer (som f.eks Norton Internet Security).

 

For å ordne opp i registeret bruker jeg NTREGOPT og Pagedefrag(Microsoft/sysinternal)

 

Når det gjelder å få kontroll av oppstartsprogrammer så bruker jeg Startup Contol Panel fra Mlin. Ikke av nyere dato , men det virker...

Bruker også Autoruns fra Sysinternals

_____

 

Fjerne restore points, behold bare noe av dem

Når det gjelder systemgjenoppretting så er det noe som jeg nesten aldri har bruker (vet ikke hvorfor ...)

Hvis det er en funksjon som stjeler ressurser så bør jeg sikkert slå av / redusere restore points på den.

_____

 

Redusere din pagefile betraktelig

Her er jeg ikke helt med. Hva er det , og hvordan gjør jeg det ?

EDIT tror jeg fant det , sidevekslingsfil :

My Computer > Properties > Advanced > Performance > Setting > Advanced > Virtual Memory

 

lyd32qi2.png

 

 

 

lyd33up2.png

 

 

_____

 

nLite , er det noe slags backup greie som sleepstreamer Windows ?

Endret av johome
Lenke til kommentar

Heisann

 

Vedlegger noe bilder for system restore instillinger. I bilde 3 ser du at jeg har redusert fra max til ca 720mb.

post-90860-1221768993_thumb.jpg

post-90860-1221769001_thumb.jpg

post-90860-1221769009_thumb.jpg

 

Kontrollere din. System restore som er mange GB vil forsinke defragmentering osv.osv.

 

 

nLite er et program som du skal bruke for å integrere Raid drivere i en ny CD plate, slik at du trenger ikke noe floppy, + andre ting hvis du vil (du finner nok etter hvert)

 

Men et spørsmål: Du har en disk på 320GB og du har så vidt installert XP.

Hvorfor er den med ca 100000MB ledig plass da? Dvs ca 100GB?

edit: feil her, du har 944000, og ikke 94000 (dvs du har installert på den store disken du, ikke sant?)

Da tenker at du kanskje har installert XP alt for mange ganger, eller?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Ser at du er inne her.

Jeg skulle akkurat til å korrigere deg. Ja det er den store fra Samsung på 1TB.

 

Den på 320 GB fra WD er en IDE disk som jeg ikke har tatt i bruk ennå.

 

Legger først ut bilde fra diskbehandling.

 

lyd36dw8.png

 

 

System Restore :

 

lyd34nu3.png

 

 

System restore etter å ha redusert til 2 %

 

lyd35ik2.png

 

 

____

 

Jeg ser at du også kjører XP pro x64.

Hvordan synes du at den er sammenlignet med andre OS ?

Etter hva jeg har skjønt , har du omtrent det som er av OS.

 

____

 

Synes du at de programmene jeg nevnte i forrige post er ok ?

Endret av johome
Lenke til kommentar

Joda, programmene kommer du til å prøve deg på mange etter hvert, så er ikke så farlig med det. På et senere tidapunkt vil du like og ikke like noe uansett.

 

Når det gjelder defragmentering, rensing og alt det der, så er det ikke så enkelt som de programmene skriker for.

 

Veldig mye av "health" i systemet ditt, vil være avhenging av hvordan du bruker den.

 

XP x64 er ikke dårlig valg. Bedre enn x86.

For deg kunne det og være Vista, men du klarer deg bedre med xp x64, nettopp fordi du kommmer til å prøve deg mer på ting og tang.

 

Men allikevel vil du vurdere videre tror jeg om du skal installere:

-xp i raid mode

-partitionere disken din i 2 eller tre partitioner.

 

Eks: en på 100 eller 160 GB som OS partition

og resten i 1 eller 2.

En av dem vil være for mer som arbeids\lagringsplass, mens den andre for virkelig lagring av music og\ eller filmer.

 

Disken på 320 må du og kople på. Siden den er IDE, så må du justere jumber settnings og kople sammen med CD-romen.

Dvs----CD som master og harddisken som slave, eller andre veien. Ellers velger du CS (cable selected på begge 2), og bruke 80 tråders kabel.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Jeg har såvidt vært borti RAID , men har aldri prøvd meg på det.

 

Det jeg vet (tror jeg da...) er at RAID 0 er disk striping for høyere ytelse.

Minuset er dårlig sikkerhet. Skulle en disk ryke er alle data på den disken tapt.

 

RAID 1 er disk speiling. En hoveddisk + 1 backup disk som er helt lik.

Da må vel diskene være like store ?

 

De andre typer RAID vet jeg ingenting om.

 

Hva slags type RAID er det som anbefales her ?

Kan/må man velge oppsett av RAID i BIOS ?

Må det gjøres før OS er innstallert ?

 

Hvis disker er like pålitelig som den 30 GB disken jeg har i min bærbare ( den har nå gått i 7 år uten problemer , kun slått av om natten) kan jeg kanskje velge RAID 0 ?

Eller er det vanlig at disker ryker allerede etter et par år ? ( da blir det vel RAID 1 )

Endret av johome
Lenke til kommentar

#Hva slags type RAID er det som anbefales her ?

Kan/må man velge oppsett av RAID i BIOS ?

Må det gjøres før OS er innstallert ?#

 

Når jeg snakker om å installere i Raid modus, betyr ikke at du skal kjøre i Raid du.

 

Chipset du har på kortet ditt, tillater at du installerer i raid modus med en disk, og OM du senere vil kan kople en eller flerre disker til, og kjøre i raid 1 , 0, 5, eller hva du vil.Alt det fra i Windows via Intel matrix storage.

Men det betyr ikke at DU må gjøre det.

 

Installerer du i raid modus nå, vil du få mulighet senere, å installere 2 eller mer harddisker, og kjøre dem i raid men Ikke din systemdisk.

Alt dette vil du styre fra et programm du installere fra intel, det er den Intel Matrix Storage Manager.

 

Du kommer til å like den der tror jeg.

 

Og ja. Skal du installere xp i raid, så må du:

 

-starte med å sette Sata i raid modus i Biosen. Ingeting annet.

-starter xp installasjonen fra cd plate, men her må du taste en tast rett fra starten (du får meldning om det). Da må du ha floppy klar med drivere i. Floppy skal være inne til du får beskjed at den skal reboote. Da fjerner du den ellers starter maskinen fra floppy, og det ønsker du ikke. Resten blir det samme som før.

 

Hvis du ikke har floppy, så må du integrere drivere i en ny installasjons cd som du lager med nlite feks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...