Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

kastet stein/kongler på biler/mennesker, dame filmet hos, er det lov?

Gjest estragon

Anbefalte innlegg

men man har ikke lov til å slå "innbryteren" bare kneble/binde h*n?

Man skal ikke bruke mer makt enn det som er helt nødvendig for å få kontroll over vedkommende. Jeg jobber som dørvakt, og om en gjest slår etter meg har jeg rett (i henhold til nødvergeretten) å bruke akkurat så mye makt at jeg kan forsvare meg og holde igjen vedkommende til politiet kommer. Det vil si at dersom jeg klarer å legge personen i bakken ved et enkelt grep har jeg absolutt ingen rett til å slå vedkommende, selv om han gjerne har gitt meg en solid blåveis. Om jeg derimot mener at den eneste måten jeg kan forsvare meg selv på (og beskytte gjestene på utestedet) er å ta et godt ballegrep på personen har jeg forsåvidt rett til det. Problemet kommer når man skal avlegge forklaring, det skal ikke være snev av tvil om at du ikke brukte mer makt enn det som absolutt var nødvendig, og ingenting mer enn dette. Da er det godt å ha vitner som kan støtte din forklaring, for det kommer garantert ikke fyren man la i bakken til å gjøre.

Bruktbilen har egentlig oppsummert det veldig greit med å si at "du kan bruke den makten du ser nødvendig til å få kontroll over personen". Med andre ord, man kan ikke skyte spurv med kanon, selv om spurven er slem med deg eller spiser kaken din. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Fire of Justice

La meg se:

Mot væpnet ran er det kun tillat med våpen som er "rettferdig" altså kniv VS kniv eller i beste tilfelle avvæpnet med hender.

Filming:

I følge datatilsynet har du ikke lov til å bruke film som bevis materiale i en rettsak så lenge filmende vet at han har blitt filmet, men det kan brukes opp imot om det finnes flere beviser på at du har gjordt det.

har ikke håndboken for slikt her, så rett på meg så vi slipper poster som flamer akkurat dette og...

Tråden:

Hadde du godt av, slutt å kast stein få et sjokk for livet lær av det...

Lenke til kommentar
La meg se:

Mot væpnet ran er det kun tillat med våpen som er "rettferdig" altså kniv VS kniv eller i beste tilfelle avvæpnet med hender.

Prøver du å si at man ikke kan bruke pistol mot kniv? Og hvordan begrunner du det?

Kniv har en dødelig avstand på 10 meter, hører ikke personen på deg så skyt han i foten, eller varselskudd hvis det er tid.

Lenke til kommentar
Kniv har en dødelig avstand på 10 meter, hører ikke personen på deg så skyt han i foten, eller varselskudd hvis det er tid.

Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet.

Du får muligens et problem med å bevise at vedkommende hadde tenkt å kaste kniven mot deg. Bevisbyrden ligger på deg, som faktisk har "siste stikk" og farligst våpen i denne situasjonenm, antar jeg.

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke vanskelig, bare fortell hvor du stod og hvor personen stod, si at personen veivet med kniven på en så nær avstand at det regnes som et dødelig angrep(10 meter), da skal det litt til for at noen i samme rolle som deg ikke hadde skutt person eller avfyrt varselskudd.

Han trenger ikke kaste kniven, det er en grense(kan være høyere, noe 15 meter) for hvor nært en person kan komme og samtidig være truende med en kniv for at det skal være farlig for personen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Er masse slike stupide gjenger her omkring også. Det var da virkelig ikke slik før. Nå suser 12 åringer rundt og røyker og er "tøffe". Husker at når jeg var på den aldereren hadde vi blitt banket opp ganske godt om vi hadde prøvd oss på noe eller vært frekke i kjeften, er vel kanskje den generasjonen som nå har vokst opp og ikke lenger banker opp småunger som har gjort at de tror alt er tillatt.

Lenke til kommentar
Er masse slike stupide gjenger her omkring også. Det var da virkelig ikke slik før. Nå suser 12 åringer rundt og røyker og er "tøffe". Husker at når jeg var på den aldereren hadde vi blitt banket opp ganske godt om vi hadde prøvd oss på noe eller vært frekke i kjeften, er vel kanskje den generasjonen som nå har vokst opp og ikke lenger banker opp småunger som har gjort at de tror alt er tillatt.

ble kids banket opp for å smugrøyke?

Rampestreker har da alltid eksistert?

emil fra lønneberget anyone?

Du er langt fra virkeligheten Ødegård :nei:

Lenke til kommentar

Denne tråden har nok overlevd sitt potensiale og stenges. Trådstarter har fått svar på spørsmålet og folket har gått off topic.

Og som et lite tillegg: Loven som påbyr opplysning om overvåkning gjelder fastmontert overvåkningsutstyr, ikke at man tilfeldigvis har et kamera i hånda når man ser noe kriminelt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...