Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

kastet stein/kongler på biler/mennesker, dame filmet hos, er det lov?

Gjest estragon

Anbefalte innlegg

er det ikke sånn i norge at du skal bli opplyst om når du blir overvåket (altså filmet), og hvis du sier fra og kan dokumentere at du ikke vil bli filmet, har de ikke lov til det?

tror ikke det har så mye å si i denne sammenhengen. er ikke akkurat som om hun spionerte på dere. kan feks. ta det at noen bryter seg inn hos deg og du fersker dem med TV-en i henda. vist du da slår dem ut for å holde dem der til politiet kommer så kan du risikere å bli dømt til fengsel for "overfall".

er jo ikke så lenge siden det var en kar som fersket en ungdomm som fiklet i/med båten hans. han fyrte av et hagle skudd(opp i luften), ungdommen ble redd hoppet i vannet og druknet. personen som ble "ranet" ble deretter fengslet for "uaktsomt drap".

edit: dette er foresten noen av de dummeste lovene vi har i norge. man burde ha lov til å "holde noen på plass" for så å overlevere dem til politiet. så lenge man ikke misshandler/dreper vedkommende.

Kan no forsåvidt diskuterast om han drepte ungdommen. For å dra ein parallell:... Faen, kjem ikkje på noe no, får oppdater posten når eg er litt meir opplagt. Men i alle fall, eg vil sei at fyren er skyldig i uaksomt drap, han meinte kanskje ikkje å drepe han, men han hadde direkte innverknad på hendelsen. Men det er no min meining.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er det ikke sånn i norge at du skal bli opplyst om når du blir overvåket (altså filmet), og hvis du sier fra og kan dokumentere at du ikke vil bli filmet, har de ikke lov til det?

tror ikke det har så mye å si i denne sammenhengen. er ikke akkurat som om hun spionerte på dere. kan feks. ta det at noen bryter seg inn hos deg og du fersker dem med TV-en i henda. vist du da slår dem ut for å holde dem der til politiet kommer så kan du risikere å bli dømt til fengsel for "overfall".

er jo ikke så lenge siden det var en kar som fersket en ungdomm som fiklet i/med båten hans. han fyrte av et hagle skudd(opp i luften), ungdommen ble redd hoppet i vannet og druknet. personen som ble "ranet" ble deretter fengslet for "uaktsomt drap".

edit: dette er foresten noen av de dummeste lovene vi har i norge. man burde ha lov til å "holde noen på plass" for så å overlevere dem til politiet. så lenge man ikke misshandler/dreper vedkommende.

Kan no forsåvidt diskuterast om han drepte ungdommen. For å dra ein parallell:... Faen, kjem ikkje på noe no, får oppdater posten når eg er litt meir opplagt. Men i alle fall, eg vil sei at fyren er skyldig i uaksomt drap, han meinte kanskje ikkje å drepe han, men han hadde direkte innverknad på hendelsen. Men det er no min meining.

ja det er jo selfølgelig mange faktorer spm spiller inn. jeg mener tiltalte burde ha lov til å skyte et varselskudd. selv om det kansje var i overkant mye. mtp. situasjonen.

Lenke til kommentar

ja det er jo selfølgelig mange faktorer spm spiller inn. jeg mener tiltalte burde ha lov til å skyte et varselskudd. selv om det kansje var i overkant mye. mtp. situasjonen.

Men kva skulle han ha gjort dersom ungdommen dreit i varselskudde? Skyte på han? Trur det beste hadde vore å ringe politiet, eventuelt ta bilder/filme vedkommende.(slik som trådstarter klager på ;) )

Lenke til kommentar
Dette er foresten noen av de dummeste lovene vi har i norge. man burde ha lov til å "holde noen på plass" for så å overlevere dem til politiet. så lenge man ikke misshandler/dreper vedkommende.

Det har man forsåvidt. Om du leser deg opp på nødvergeretten, og da særlig delen som omhandler borgerarrest, vil du se at det finnes muligheter for dette.

Lenke til kommentar

Synes dette var idiotisk gjort. Synes bare det var bra at du ble filmet, du hadde nok fortjent en anmeldelse ja. Men kan du si meg hva dere tenker med? Dere tenkte vell ikke at dere kunne bli erstatningsskyldig for flere tusen kroner.

Blir så jævlig forbanna på 12 åringer, og folk på min alder og for den saks skyld. Som absolutt skal leke tøffe. Og tro at man kan slippe ustraffet fra alt.

Og nå som du fikk kritikk for det du gjorde, kommer du med mange dumme unnskyldninger. "Jeg kastet bare kongler og kjeks". Dårligste unnskyldningen jeg noengang har hørt.

Lenke til kommentar
Fotograferte noen som tulleringte?

Ja, for det voldte mye skade. Rofl.

Har aldri sagt det skader noen at folk ringer på og stikker av, med mindre jeg brekker beina i trappa når jeg går ned for å se hvem det er.

Intensjonen min for å fotografere lømlene var for å slippe mer kødding på døra mi. Ringeklokka bråker ganske mye og når man har en unge som man skal legge så vil man helst slippe slikt unødvendig tull.

Men du synes sikkert det bare er kos når folk ringer på og stikker av du, så du ser vel ikke helt problemstillingen?

Lenke til kommentar

Jeg tror nok trådstarter har skjønt at det kanskje ikke var det lureste han kunne finne på. Ikke noe vits å disse ham noe mer nå.

Så til saken: Det heter seg vel at man har lov til å filme i det offentlige rom så lenge man ikke har fokus på konkrete personer hele tiden. Det er heter vel også noe med almenn interesse og slikt og dette faller nok uansett under det. Skulle det ikke gjøre det, så er jeg temmelig sikker på at det finnes lovtekster som kan tolkes dithen at hun som filmet dere ikke gjorde noe straffbart ut i fra situasjonen.

Lenke til kommentar
hei, idag etter skolen når vi kjedet oss litt kastet vi litt stein og kongler og sånt på noen biler, dessverre tok en dame oss, mens vi løp filmet hun oss, og når vi gikk bort til henne for å snakke med henne truet hun med politiannmeldelse, og hvis vi gjorde det en gang til så skulle hun gjøre det. men kan hun gjøre det? er det lov å filme oss? er det noe sjans for at vi blir tatt for det?

Prøvd å slikke? Hun er nok en gammel kjerring med sine behov, du kan hjelpe å fylle opp hennes behov hvis du skjønner? Da slipper du unna ;)

Lenke til kommentar
Fotograferte noen som tulleringte?

Ja, for det voldte mye skade. Rofl.

Vel, det er brudd på ro og orden.... Skjer dette gang på gang er det ikke bra og det lærer bare barna som holder på sånn at det er akseptert å ture fram som de vil.

Du får prøve selv hvor artig det når du blir gammel og dårlig til beins, sitter på dass, står midt i matlaging eller bleieskift og så blir avbrutt fordi noen tullinger tror de er morsomme.

Lenke til kommentar

Til trådstarter: Les litt om hva fabrikklakk er og hvorfor del lakkering aldri blir ordentlig bra. Hvis en bil har stått i sola i flere år og falma, og de lakkerer med samme fargekode for å pynte på skader etterpå vil du se tydelig forskjell (bortimot umulig å treffe 100% selv om du bruker scanner og lager lakk utifra hvor falma lakken er), og det er alle bilentusiasters mareritt og vil være det de ser på hver gang de ser bilen og irritere vedkommede til den dagen de selger bilen evt koster på hellakkering til 15 000+++ som ikke blir like bra som hvordan fabrikken gjør det) Hva som skjer hvis du knuser ruta og bilen drar inn i en gjeng skoleunger kan du jo tenke deg resultatet av selv.

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

En av de få episodene jeg husker fra da jeg var tre år er den gangen noen eldre gutter lurte meg til å kaste "røyksand" (sand som er så fin at det bare blir røyk) mot en bil som passerte. Det jeg ikke kom på i farta var at mannen som kjørte bilen var en av de mest aggressive i nabolaget. Han bråstoppet bilen, kom skrikende ut døra, tok tak i meg og dro meg med bortover til dagmammaen min. Så mye kjeft har jeg aldri fått verken før eller senere, og ikke har jeg snakket mer med han mannen heller, noe som egentlig er litt rart med tanke på at han bodde bare noen hundre meter unna meg i flere år.

Angående nødvergeretten, så sier vel den litt om at man ikke skal bruke hardere midler enn nødvendig, noe som tilsier at du f.eks. ikke har lov til å skyte etter en person som prøver å knivstikke deg. Bruke kniv på ham har du derimot lov til. Derfor ble båteieren siktet (og dømt?) for uaktsomt drap da han brukte unødvendig harde midler (varselskudd) for å hindre at båten ble stjålet. Den hadde han nok fått igjen for på forsikringa uansett, dog tenkte han sikkert at det var bedre å skremme vettet av tyven enn å betale egenandel på forsikringa...

Lenke til kommentar
Dette er foresten noen av de dummeste lovene vi har i norge. man burde ha lov til å "holde noen på plass" for så å overlevere dem til politiet. så lenge man ikke misshandler/dreper vedkommende.

Det har man forsåvidt. Om du leser deg opp på nødvergeretten, og da særlig delen som omhandler borgerarrest, vil du se at det finnes muligheter for dette.

men man har ikke lov til å slå "innbryteren" bare kneble/binde h*n?

Lenke til kommentar

men man har ikke lov til å slå "innbryteren" bare kneble/binde h*n?

Du kan bruke den makten du ser nødvendig til å få kontroll over personen, bryter noen seg inn i huset så er alt selvforsvar til personen er ute av huset. Springer personen ut av huset så kan du ikke skyte personen, da det ikke er selvforsvar og livet ditt ikke er i fare.

Kan være greit å sjekke at personen som bryter seg inn ikke er en full person som har gått inn i feil hus.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...