Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan dele last på to ADSL-linjer?

Anbefalte innlegg

Sysler med tanken på å gå sammen med en nabo og kjøre 2 X 2Mb/s (NGT Delta til studentpris). Hvordan kan dette gjøres enklest mulig?

Jeg regner med at jeg må ha en tredje router i tillegg til de to Netopia -boksene, men finnes det enkle løsninger på dette eller må vi evt. til med å konfigurere en PC med tre nettverkskort og styr og helvete? Er dette i det hele tatt praktisk gjennomføbart? Intensjonen må jo være å få de to linjene til å oppføre seg som en, og jeg er slett ikke sikker på at dette er mulig så lenge ikke ISP legger til rette for det.

Noen som kan opplyse saken?

(...Synsing klarer jeg meget godt på egen hånd...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå skal ikke jeg si at jeg har veldig peil på akkurat dette.

Men dette falt inn hos meg oppe i planeten, en router hos vær, så TP kabel fra begge til en liten linux eller Win server box med 3 nettverkskort. Mulig dette er på jordet, men syns det virket mest logisk.

Man kan bruke flere kopper par, catch bruker vel dette til bedrifter som skal ha de raskeste dsl linjene, men har hørt at utstyret som brukes er dyrt.

Lenke til kommentar
Intensjonen må jo være å få de to linjene til å oppføre seg som en, og jeg er slett ikke sikker på at dette er mulig så lenge ikke ISP legger til rette for det.

Det er i utgangspunktet ikke mulig, siden du vil måtte koble deg opp og få IP adresse på begge linjene. Disse vil naturligvis bli forskjellige, og når du da kobler deg opp mot en server, kan ikke den sende f.eks. annen hver pakke til annen hver maskin, med mindre den bruker spesiell programvare som er laget for formålet. Det kan hende du kan få til noe NAT/Proxy/lastbalanserings-greier, som f.eks. kan rotere oppkoblingene mellom linjene, og så bruke f.eks. GetRight for å laste ned med, siden den kan dele opp en nedlasting i flere oppkoblinger. Da bør du i praksis kunne laste ned en fil gjennom HTTP eller FTP med 4 mbit/s, men andre tjenester (f.eks. spillserver) vil neppe kunne utnytte det.

Lenke til kommentar
...

Ja, det er jo selvsagt logisk...

Men om jeg skriver en egen proxy som kjører konstant på et annet nett med større båndbredde burde det være mulig å få til noe slikt. Rask skisse:

- En linje til uplink til proxy

- Proxy fordeler ip-pakker gjevnt til mine to ip-adresser

- Må vel ha en eller annen NAT-løsning hos meg som sender alle pakkene til riktig lokal ip.

hmmm.. Dette koster kanskje mer enn det smaker ja.

Noen som vet om ferdig (gratis...) sw som kan gjøre jobben?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...