Ollie2 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Så forberedelsene til russetiden er i full gang på skolen min, og jeg har fått den ære av å bli "valgt" som redaktør (var eneste som faktisk gav etter for presset og stilte) til tross for at min erfaring er minimal. Mitt hovedansvar blir mest sannsynlig å drive med layout og forme avisa. Jeg har et par assistenter til å hjelpe meg, men grunnet noe forventningspress, så har lyst til å bli flinkere i dette asap! Er det noen som kan dele sine erfaringer med slikt arbeid, og eventuelt gi noen tips til metoder og programmer som er nyttige? Setter pris på all hjelp! Lenke til kommentar
Husam Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Adobe Indesign har jeg alltid brukt til arbeid med aviser og layouter med tekst. Enkelt å lære, og brukt av mange professjonelle selskaper. Om du har litt teft for design kommer det til å klare deg bra tror jeg, er ingen jobb som tar fryktelig lang tid om du ikke skal skrive noen av artiklene. Lenke til kommentar
Ollie2 Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Adobe Indesign har jeg alltid brukt til arbeid med aviser og layouter med tekst. Enkelt å lære, og brukt av mange professjonelle selskaper. Om du har litt teft for design kommer det til å klare deg bra tror jeg, er ingen jobb som tar fryktelig lang tid om du ikke skal skrive noen av artiklene. Kommer sikkert til å skrive litt selv. Koster programmet noe å bruke? Lenke til kommentar
Husam Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Ja, det er ikke gratis. Mulig du får tak i en gratis prøveversjon i 30 dager eller noe liknende. Men Adobe er vel et av firmaene som sannsynligvis tjener på piratkopiering i det lange løp, uten at du skal ta det som en oppfordring til noe som helst... Lenke til kommentar
Ollie2 Skrevet 12. september 2008 Forfatter Del Skrevet 12. september 2008 Fikk tak i en prøveversjon, så nå må jeg lære meg å bruke det først Vet noen hvor jeg kan få tak i "ferdiglagde" designer eller noe liknende, noe som jeg kan bruke som utgangspunkt for layouten? Lenke til kommentar
Husam Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Du trenger ikke ferdiglagde layouter, det er enkelt nok å designe sin egen med bilder, fonter og andre elementer som passer til hverandre. Det er tross alt stort sett bare bilder og tekstbokser du vil ha å forholde deg til i programmet, ikke no avansert. Om du er usikker på hvilken stil du ønsker deg, ta en titt på design i forskjellige magasiner eller liknende og finn en stil du tror kunne passet russeavisa. Stjel gjerne idéer og elementer. Lov å jukse litt som uerfaren oppslagsdesigner. Sjekk bl.a. http://www.3djegrad.net/grafikk/CashKing.jpg http://www.snusebassen.no/img/grunder_oppslag.jpg http://srh.typepad.com/photos/monkey_mag_a...ish/monkey2.jpg og se hvordan man får alt til å henge sammen bare ved å bruke farger, skrifttyper og bilder som passer med hverandre. Bare start et sted, og forbedre ting underveis. Legg gjerne ut midlertidig arbeid her, så skal du nok få respons og tips om hvordan folk mener ting kan bli bedre. Lenke til kommentar
Ollie2 Skrevet 12. september 2008 Forfatter Del Skrevet 12. september 2008 Får gjøre mitt beste, tusen takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå