Gå til innhold

Hvordan rense ett Nikon D70?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg prøvd med en linsepenn og blåsebelg. Kan ikke se noe ulumskheter på speilene inne i kamerahuset. Jeg vippet opp speilet med fingeren (vet ikke om det var lurt), og da kom ett til mindre speil til syne. Det så også rent og pent ut. Bak der, dvs i bunn av kamerahuset (flaten man ser når man ser rett inn i kameraet) var det noen "luker" som jeg ikke turte pirke på, er det der bak selve sensoren sitter? Må eventuelt være der støvet er?

Tips? Bildene blir helt ødelagt, og bruker alt for mye tid i PS på å få bildene brukbare.

Objektivene er ok, har dobbeltsjekket med ett annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har hatt mer flaks en strengt tatt lov. Speilene skal du altri ta borti. Det er FY-FY.

Og det er riktig at det er sensoren du skal konsentrere deg om. Se i manualen for en innstilling som heter sensor-rens e.l. Da vippes speilene vekk og du kommer til sensoren. Og der vil normalt en båsebelg holde. Hvis ikke, så skal du bruke et rensesett som er laget for jobben - ikke noe annet.

Tom

Lenke til kommentar

Ser man der ja, takk, da gjør jeg ikke det mer!

Får laste ned en manual fra nettet om jeg ikke finner noe i menyvalgene.

Foreløpig takk, kommer tilbake om det går skeis.

Edit: Dette var jo nesten for enkelt, jeg er nesten litt flau. Har bare lest at kameaet ikke hadde "automatisk sensor rens" så har ikke tenkt på at de var noe i menyene som hjalp meg. Men det var det jo. "Mirror lock up", og vips var speilene vinklet opp og sensoren kom til syne. Blåste på den med belgen, og det ser forbausende bra ut.

Takk skal du ha :)

Endret av Sevenord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...