Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mest begåtte lovbrudd?

SurfingElite

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mest straffede lovbrudd er narkotikalovbrudd.

SSB er en veldig god klde på slike ting:

http://www.ssb.no/emner/03/05/

og

http://www.ssb.no/straff/

Jøss, er det såpass:

Fra å utgjøre 33 prosent i 1998, er nå narkotikakriminalitet hovedlovbrudd i 41 prosent av alle forbrytelsessakene.

Og da har man vel ikke regnet med alle narkotikarelaterte forbrytelser. Jeg antar at størsteparten av alle vinningsforbrytelser faller under denne gruppen.

Samtidig er straffene for narkotikakriminalitet strenge. Disse tallene viser kanskje at strenge straffer ikke uten videre leder til lovlydighet.

Personlig tror jeg mye ville vært vunnet ved å legalisere tyngre stoffer, men den diskusjonen blir vel for OT.

- - -

Når det gjelder kriminalstatistikk, må man huske på at det ofte er store mørketall, og mørketallene er varierer etter typen straffbar handling. Mens tyveri av et verdifullt maleri gjerne blir en politisak, anmelder man sjelden epleslang; og man blander gjerne inn politiet om man blir påkjørt, men ikke om man ser et brudd på vikeplikten.

Siden alle ferdes i trafikken daglig, og siden trafikkreglene er rimelig strenge (iallfall for kjørende), vil jeg nok tippe at det er her de fleste lovbruddene skjer.

Lenke til kommentar

Blir litt hvordan man tolker det. F.eks. i Nederland har det vært rettet en del kritikk mot statistikken for narkorelaterte hendelser. Der ble trafikkuhell/ -forbrytelser der føreren ver påvirket av narkotika registert som et trafikkuhell/ -forbrytelse og ikke som en narkorelatert sak.

Så, hvis noen gjør forbrytelser i narkorus, blir det da registert som at h*n har tatt narkotika, begått selve forbrytelsen eller begge deler?

Lenke til kommentar
Ditt spm kan vel gå under forseelse mot tolloven:

[graf]

Eg står fortsatt på mitt, smugling må være heilt oppe på toppen saman med fartsbrudd.

Dei som får eit forenkla forelegg for forseelse mot tolloven er mest sansyblig dei som blir stoppa med ei flaske eller to formykje.

Trur faktisk aldrig eg har høyrt om noken som har blitt bøtlagt for å ha med seg kvote utan og være ute av landet i 24 timar. Dette til tross for at lova er ganske klar.

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

Er vell dette vi kallar for ein sovande paragraf.

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar
Ditt spm kan vel gå under forseelse mot tolloven:

[graf]

Eg står fortsatt på mitt, smugling må være heilt oppe på toppen saman med fartsbrudd.

Dei som får eit forenkla forelegg for forseelse mot tolloven er mest sansyblig dei som blir stoppa med ei flaske eller to formykje.

Trur faktisk aldrig eg har høyrt om noken som har blitt bøtlagt for å ha med seg kvote utan og være ute av landet i 24 timar. Dette til tross for at lova er ganske klar.

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

Er vell dette vi kallar for ein sovande paragraf.

Jovisst blir man bøtelagt for dette! Men merk at dette er taxfree, det gjelder altså ikke varer kjøpt på svinesund eller i københavn sentrum.

Dette gjelder taxfree-butikker, altså flyplasser og ferger. Flyplasser slipper man vel ikke inn i taxfree'n, eller får ikke handlet noe, om ikke billetten viser til 24t ute av landet. På danskefergen og slikt får man et boardingkort hvor det kan krysses for sprit/tobakk/vin dersom billetten din tilsier utenlandsopphold over 24t. Dersom man kjøper tur/retur samme dag, får man et boardingkort uten mulighet for slik avkrysning.

Likevel er det normalt å få handle på fergene, man må bare handle på vei til danmark. Når man så tar med seg en avgiftsfri kartong marlboro og en flaske bacardi hjem igjen samme dag, og blir stoppet av tollerne i stikkprøve, blir man fratatt varene og bøtelagt.

Edit: ang. om smugling er helt i toppen av faktisk utført kriminalitet kan godt hende. Men man kan aldri føre statistikk på annet enn anmeldte, beviste, eller dømte tilfeller. Så om spritsmugling er underprioritert, mens kokainsalg er overprioritert fra politi og straffemyndigheters side, vil jo statistikken bli skjev i kokains "favør" i forhold til realiteten.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...