Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Føflekk som endrer farge

Gjest føflekk

Anbefalte innlegg

Hei, har en liten (kanskje 0.3cm i diameter)og litt rar føflekk i armhulen. Tidligere har den ikke vert til noe last, men i det siste har den strukket seg litt lenger ut, skiftet litt farge, fra lysebrun til rød, til rød-lilla. Det svir inn i h******e viss jeg bøyer den brått, eller eller streifer den med deoen. Søkte litt på nettet om føflekker, og de sier at man bør kontakte lege om føflekken endrer farge eller størrelse, men samtidig er jo dette en så liten føflekk, og jeg tenker "hvor stor skade kan den egentlig gjøre?"

Er det noen her som har peiling som kan svare meg?

Og hvor fort bør man få tak i en lege viss den er ondartet? for har gått med den i en uke og to nå..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å kunne si noe nærmere så må jeg vite hvor gammel du er?

Har du fått noe skade på føflekken din, altså noe som har skrapt hardt over den eller noe?

Når begynte den å forandre seg, altså hvor lenge siden?

Det skal en del til at dette er malignt melanom (føflekkreft) om du er under 20-25 år gammel. Mye kommer også an på fargen på huden din, om du er mørk i huden eller om du er helt lys med rødlig hår.

Jeg sier ikke at du har føflekkreft, fordi det er vanskelig å si uten å se på den, men jeg kommer med noen tegn på det her:

1. Føflekken må forandre seg, i størrelse, farge og form.

2. Typiske føflekkrefttumorer er uavgrenset i kantene til hud. Altså så er det ikke noen klar avgrensning fra selve føflekken over til huden.

3. Føflekken bør som regel være 5mm eller større for at det skal være noe.

4. Tumoren kan blø, klø og lage ubehag (dette som regel etter at man har gått en stund med den).

5. Typiske farger på malignt melanom (føflekkreft) er lilla, helt sort, kan tangere til blåaktige, røde og sort-lilla.

6. Føflekken er i konstant endring. Den sover aldri.

7. I selve føflekken er det som regel forskjellige farger. I den ene enden er den sort og i den andre enden kanskje rød.

Jeg mener at du burde oppsøke fastlegen din.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...