Gå til innhold

Hvordan stå imot drikkepresset?


henriksenA

Anbefalte innlegg

Jeg er 17,5 år, går VG2 og drikker ikke.

Tidligere har det ikke vært så mye drikkepress i vennegjengen min, men det siste halvåret har det desverre blitt det. Heldigvis har jeg holdt meg unna, og har planer om og fortsette med det.

Skjønner bare ikke vitsen med alkohol, skjønner at noen syns det er artig men ikke jeg. Dessuten koster det penger.

 

Husker en gang jeg brukte det som unnskyldning at jeg ikke liker alkohol, da sa en kompis til meg at alkohol liker man ikke førstegangen man må lære seg og like det. :p dumeste jeg har hørt, liker jeg ikke noe så liker jeg det ikke. Man lærer seg bare ikke og like noe.

 

En ting jeg syns er litt synd med at jeg ikke drikker, og dermed ikke drar på fester, er at jeg ikke møter jenter :(. Er virkelig eneste måten og møte jenter på min aldre gjennom alkohol?

 

Og en ting til: russetiden gruer jeg meg til, da kommer drikkepresset til og bli STORT. Klassen min skal til og med på russetur til Sverige, og gjett hva som kommer til og skje da :roll:

Dette er som jeg skulle skrevet det selv! Utrolig bra å se at jeg ikke er den eneste som ikke drikker :) </lettelse>

 

Jenter som fester er jenter som fester. Hvis du ikke liker festlivet og drikkelivet, så er kanskje ikke disse jentene det beste å rote seg opp i. Nå har ikke jeg så mye erfaring med jenter, og min størtste drøm for øyeblikket er å få meg dame (noe som for øyeblikket virker ganske uoppnåelig :( ), så jeg skal ikke gå så veldig inn på det, men man trenger ikke å feste for å treffe jenter. Så lenge du går på skole, har jobb, osv blir du sikkert kjent med noen etterhvert :)

Å drikke for å komme nærmere jentene er i hvertfall en dårlig løsning.

 

Russetiden har jeg ikke noe svar på, da jeg skal begynne på ny linje til neste år, så jeg blir ikke russ med det første. Men fetteren min drakk ikke i det hele tatt under russetiden, og han klarte seg bra, så det skal gå :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drikkepresset avtar aldri. Har ett vennepar vi besøker en gang iblant, og de bruker å ta seg noen øl og litt vin. Er alltid mas på meg om at jeg må ta meg noe jeg og. Jeg liker å bruke undskyldningen "jeg kjører". Jeg er 23 år gammel. Virker som om "alle" på min alder og opp drikker annenhver helg. Jeg ser ikke vitsen..

 

Til og med samboeren min utfører til tider drikkepress på meg. En gang skulle han ha meg til å drikke noe stygge greier som ikke smakte godt uansett hvor mye jeg blandet det ut..

 

Jeg drikker vanligvis ikke, men har en sjelden gang venninnefester når venninnene mine samles i byen (som regel bare til jul og i påska..) Da tar jeg meg noen rusbrus, men avstår som regel fra å bli med ut på byen, da jeg ikke ser noen vits å kope på utesteder nå som jeg har samboer ..

 

EDIT: Det er ikke det at jeg ikke liker smaken, er mye man kan blande vodka med for at det skal bli tilnærmet godt. Rusbrus smaker ikke så verst det heller. Men jeg skjønner bare ikke vitsen i å tylle i seg alkohol. Det er usunnt og man blir som regel syk av det dagen derpå..

Endret av Linn_Christin
Lenke til kommentar

Støtter den. Er 31, har ikke festa sånn i helgene på minst 10 år. Det meste av alkohol ER ikke godt, og jeg blir alltid i råtten form dagen etter. Så hvorfor skal jeg gidde å utsette meg for det så ofte? Tar gjerne et par rolige pils, men å henge i timesvis på utesteder der jeg ikke liker musikken, må stå i 20 minutter for å få en pils i pubben, ikke ha sitteplass...nei. Da sitter jeg heller hjemme og ser på TV eller film eller PC'n mens jeg tar et par kosepils.

 

De siste få gangen noen har greid å overtale meg til å bli med "ut", har jeg stort sett mistrivdes og tenkt at jeg kunne brukt tiden min på noe jeg syns var morsommere.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Men jeg skjønner bare ikke vitsen i å tylle i seg alkohol. Det er usunnt og man blir som regel syk av det dagen derpå..

Rusen, såklart. Alkohol føles godt. Det tror jeg vi alle kan innrømme. Jeg synes ikke så mye om folk som sier at de drikker for å bli mer sosiale, for å ha det gøy, osv. Jeg drikker fordi det kribler i kroppen og det slår av den delen av hjernen som bekymrer seg. Jeg går rundt og flyter og har det veldig godt i noen timer før jeg sover utrolig godt i 10 timer og våkner opp litt tørr i munnen.

Lenke til kommentar
Men jeg skjønner bare ikke vitsen i å tylle i seg alkohol. Det er usunnt og man blir som regel syk av det dagen derpå..

 

Jeg synes ikke så mye om folk som sier at de drikker for å bli mer sosiale, for å ha det gøy, osv.

 

Dette er jo rusen... Rusen hjelper mange å bli mer sosiale og hjelper dem til å ha det gøy. For deg gjør kanskje rusen andrre ting, men i bunn og grunn går det ut på det samme. Rusen hjelper en til å glemme bekymringer og andre plager for en liten stund.

Lenke til kommentar
Jeg er 17,5 år, går VG2 og drikker ikke.

Tidligere har det ikke vært så mye drikkepress i vennegjengen min, men det siste halvåret har det desverre blitt det. Heldigvis har jeg holdt meg unna, og har planer om og fortsette med det.

Skjønner bare ikke vitsen med alkohol, skjønner at noen syns det er artig men ikke jeg. Dessuten koster det penger.

 

Husker en gang jeg brukte det som unnskyldning at jeg ikke liker alkohol, da sa en kompis til meg at alkohol liker man ikke førstegangen man må lære seg og like det. :p dumeste jeg har hørt, liker jeg ikke noe så liker jeg det ikke. Man lærer seg bare ikke og like noe.

 

En ting jeg syns er litt synd med at jeg ikke drikker, og dermed ikke drar på fester, er at jeg ikke møter jenter :(. Er virkelig eneste måten og møte jenter på min aldre gjennom alkohol?

 

Og en ting til: russetiden gruer jeg meg til, da kommer drikkepresset til og bli STORT. Klassen min skal til og med på russetur til Sverige, og gjett hva som kommer til og skje da :roll:

Dette er som jeg skulle skrevet det selv! Utrolig bra å se at jeg ikke er den eneste som ikke drikker :) </lettelse>

 

Jenter som fester er jenter som fester. Hvis du ikke liker festlivet og drikkelivet, så er kanskje ikke disse jentene det beste å rote seg opp i. Nå har ikke jeg så mye erfaring med jenter, og min størtste drøm for øyeblikket er å få meg dame (noe som for øyeblikket virker ganske uoppnåelig :( ), så jeg skal ikke gå så veldig inn på det, men man trenger ikke å feste for å treffe jenter. Så lenge du går på skole, har jobb, osv blir du sikkert kjent med noen etterhvert :)

Å drikke for å komme nærmere jentene er i hvertfall en dårlig løsning.

 

Russetiden har jeg ikke noe svar på, da jeg skal begynne på ny linje til neste år, så jeg blir ikke russ med det første. Men fetteren min drakk ikke i det hele tatt under russetiden, og han klarte seg bra, så det skal gå :)

 

Syns også det er godt og høre at jeg ikke er den eneste på min aldre som ikke drikker, av og til føles det slik. Har også tenkt slik at å blande seg med jenter som fester kanskje ikke er noe for meg. Tror jeg skal vente med jenter til jeg blir eldre, hvis noe mirakuløst skulle skje da :p

Du er ikke den eneste uten erfaring med jenter for å si det slik :(

Lenke til kommentar

Så lenge du bor i Norge, og sikkert skandinavia, vil det være et lite drikkepress på enhver fest du er på.

 

Selv har jeg aldri vært full, selv om jeg har smakt på drikker litt her og der. Samtlige har smakt piss.

 

Så, når noen tilbyr deg drikke, eller spørr hvorfor du ikke drikker, svar ærlig fast og bestemt. "Nei takk, jeg syns det smaker forferdelig". Slår de tilbake med at "ingen liker det den første gangen", så svarer du tilbake med noe som "hvor mange første ganger må jeg ha før det er godt?".

 

Selv foretrekker jeg å bli "rusa" på stemninga på en fest, som øker i takt med alkoholinntaket hos de andre. :)

Lenke til kommentar

Må nesten hive meg inn her...

 

Er 21 år selv, og drikker aldri. Forrige gang jeg drakk var nyttårsaften mellom 2006 og 2007, og da fikk jeg ikke i meg mer enn tilsvarende 3-4 øl. Var morsomt det, men har hatt det like morsomt uten alkohol.

 

Er veldig motstander av alkohol, føler jeg har mistet 2 familiemedlemmer til alkoholen, en død og en i live, men blir en helt annen person etter et glass rødvin eller to. Dette punktet hadde vært veldig fint hvis ingen diskuterte.

 

Har aldri vært noe festmenneske, hovedsaklig pga at alle bare skal drikke seg drita. Liker ikke øl, vin og det meste som er sterkere. Rusbrus smaker greit, men er full av sukker og det er dyrt. Vodka smaker ikke noe, så hvis du blander det fungerer det fint.

Men igjen, ser ikke poenget da jeg har det like morsomt uten.

 

Angående dame temaet, har ventet i 21 år uten å få meg dame, siden jeg har ventet på "den rette". Fant denne kvinnen for noen uker sida, og det var virkelig verdt å vente på! Så ikke noe hastverk på denne, vent og se hva som skjer. Du finner den helt spesielle for deg.

 

Ble kanskje litt off topic, men det får nå være.

 

Og til de som mener at folk som ikke drikker er kjipe, tenker dere over hva dere sier?

Er dere virkelig så grunne at dere danner en mening om andre mennesker basert på hva de heller i seg?

 

Hadde fort droppet folk med såpass sterke fordommer ganske kjapt, for det gidder jeg ikke...!

Lenke til kommentar

Jeg drar sjeldent ut med de som ikke drikker, fordi de som oftest ikke er med på andre ting heller. Hvis jeg har som mål for kvelden å gjøre noe så dumt at jeg ender i avisen, fyllearresten eller slipper unna med en god historie, så krever det at vennene mine er fulle, steine og helst dumme. Da funker det ikke med de som ikke drikker.

Lenke til kommentar
Hvorfor stå i mot, egentlig? Er det en prinsippsak at du ikke vil drikke i det hele tatt eller er det "bare" fordi du er under lovlig alder at du ikke vil drikke? Eller noe helt annet?

 

Jeg får egentlig bare gjenta det alle andre sier her, at det går an å gå på fest uten å drikke.

 

En ting er å ta seg en øl eller annet alkoholholdig på fest fordi det er digg... en annen ting er å drikke utelukkende for å bli drita eller en god blanding av de to. Selv har jeg ikke fått smaken på alkohol enda, det kan godt være jeg gjør det og da er jeg åpen for det, men med måte. Det å bli drita er noe jeg ikke kan gå god for, slik er jeg bare, og intill alkohol ikke smaker godt for meg holder jeg meg heller unna...

Lenke til kommentar
Hvorfor stå i mot, egentlig? Er det en prinsippsak at du ikke vil drikke i det hele tatt eller er det "bare" fordi du er under lovlig alder at du ikke vil drikke? Eller noe helt annet?

Personlig syns jeg det smaker høgg. Drikkevaren er sikkert god, men jeg kjenner en kraftig alkoholsmak i samtlige drinker jeg smaker, om det skulle være en strawberry decory(??) eller andre eksotiske søtsaker... Konfekt med alkohol er forferdelig.. :p

Lenke til kommentar

Jeg kan faktisk ha det morsomt uten å drikke jeg da :)

 

Jeg klarer ikke å drikke øl eller vin, synes det smaker dritt (og ser ingen vits i å tylle meg i noe som smaker dritt, om det er aldri så gratis) I bryllup, på firmafester/julebord og andre sammenkomster er det som regel øl og/eller vin som blir servert. I bryllup har de som regel brus til barna (og meg). På firmafester blir det gjerne vann. På julebord har man som regel muligheten til å få alkoholfritt.

 

Jeg blir poppis når jeg gir bort bongene mine :innocent: Typen min drikker hver helg. Liker å ta seg noen glass vin på fredag og lørdagskvelden.- Om han ikke skal ut med kompiser for å drikke seg full.

 

Da sitter jeg hjemme med lightbrusen min og ett godt spill :p

 

Flere har fortalt meg at "du er den eneste jeg kjenner som kan ha det artig uten å drikke".

 

For min del er det kanskje nedarvet. Hverken jeg, min mor eller min bestemor liker å drikke

Lenke til kommentar

En ting til dere som er 1550 % avholds. Hva er det som er så gærent av å dra på for eksempel byen og ta seg en øl eller to? Du blir ikke shitkid-wasta av det, du blir minimalt påvirket. Det er greit om du kjører, men jeg kan så absolutt ikke se problemet med å ta seg et par øl.

 

Fordommene går begge veier og jeg synes prinsippet er teit :) .

Lenke til kommentar

På mine firmafester kan "bongene" brukes til brus også.

 

Men har gitt bort noen ja, og da blir man veldig populær. :D

 

En ting til dere som er 1550 % avholds. Hva er det som er så gærent av å dra på for eksempel byen og ta seg en øl eller to? Du blir ikke shitkid-wasta av det, du blir minimalt påvirket. Det er greit om du kjører, men jeg kan så absolutt ikke se problemet med å ta seg et par øl.

 

Fordommene går begge veier og jeg synes prinsippet er teit :) .

Hva er gærnt? Smaker høgg, det er det som er problemet. :)

Lenke til kommentar
En ting er å ta seg en øl eller annet alkoholholdig på fest fordi det er digg... en annen ting er å drikke utelukkende for å bli drita eller en god blanding av de to. Selv har jeg ikke fått smaken på alkohol enda, det kan godt være jeg gjør det og da er jeg åpen for det, men med måte. Det å bli drita er noe jeg ikke kan gå god for, slik er jeg bare, og intill alkohol ikke smaker godt for meg holder jeg meg heller unna...
Sikkert en sunn holdning å ha. Så ryker du ikke utpå å drikke vodka som vann.
Personlig syns jeg det smaker høgg. Drikkevaren er sikkert god, men jeg kjenner en kraftig alkoholsmak i samtlige drinker jeg smaker, om det skulle være en strawberry decory(??) eller andre eksotiske søtsaker... Konfekt med alkohol er forferdelig.. :p
Tja, jeg har aldri helt skjønt den der hypen med å "gjemme vekk" spritsmaken, det er liksom halve greia. Jeg drikker drinker utelukkende for å hindre meg selv i å drikke for fort, ikke fordi jeg ikke takler/liker spritsmaken. Folk som kjøper f.eks. whisky og blander den ut er på listen over folk jeg ikke forstår meg på.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...