Gå til innhold

Hvordan stå imot drikkepresset?


henriksenA

Anbefalte innlegg

På mange arbeidsplasser knyttes viktige bånd i rus, og det er lett for å bli sett på som litt kjip og rar hvis man ikke gidder å være med på fredagspilsen. Kanskje blir du aldri forfremmet fordi sjefen ikke føler han kjenner deg godt nok, i motsetning til de han har ravet gatelangs med og dummet seg ut sammen med. Som avholdsmann blir du litt sosialt avskåret.

 

Det er mange som får problemer på jobb etter å ha vært for hard på flaska eller gjort idiotiske ting i fylla. Det er nok også mange flere som aldri blir forfremmet pga. drikking enn det er folk som går glipp av en forfremmelse fordi de ikke drikker.

Det at man drikker er heller ingen garanti for at man ikke fremstår som "sosialt avskåret".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man klarer å skille mellom å bli kjent over en fredagspils og å rave gatelangs så tror jeg man vil ha litt mer forståelse. Selv på julebordet er det ikke på sitt fulleste at man lærer å kjenne folk, det er når man får i seg en øl eller to og får slappet av, og innser at de man jobber med også har et liv utenom. Det er da man kan bli kjent og finne ut hvem som kan være verdt en forfremmelse.

Lenke til kommentar
Selv på julebordet er det ikke på sitt fulleste at man lærer å kjenne folk, det er når man får i seg en øl eller to og får slappet av, og innser at de man jobber med også har et liv utenom. Det er da man kan bli kjent og finne ut hvem som kan være verdt en forfremmelse.

 

Det går jo selvfølgelig helt greit for de som ikke drikker også. De fleste "normale" mennesker er ikke helt forknytt og usosiale inntil de får i seg ett par øl.

Lenke til kommentar
Jeg er 17, går på VG2 og har aldri drukket.

Hvordan?

Vel, for det første er jeg en person som ikke under noen omstendigheter gir etter for gruppepress eller hva andre tenker, og har mine egne og klare meninger, om blandt annet drikking. En ting jeg har lært i mine leveår er at man aldri skal gi etter for hva andre tenker/synes.

Som om jeg skulle skrevet det selv.

Lenke til kommentar

kakesjef har helt rett, det er snakk om gruppepress i negativ forstand. Det er derfor det heter gruppepress (legg merke til ordet press). Gruppepress er nemlig i omtrent alle tilfellene negativt.

 

Jeg vil ikke prøve ut nye ting fordi andre synes jeg skal gjøre det. Hvis jeg vil prøve det ut selv, gjør jeg det, og da er det ikke gruppepress lenger, men min mening/lyst/etc. Ikke misforstå, jeg hører på hva folk mener og lar meg påvirke, men jeg skal ikke la andre ta valgene mine fordi jeg kan miste litt av "kulhetsfaktoren"/whatever dere kaller det ved å ikke følge strømmen/gjøre som de kule/gjøre som venner.

 

Alkohol er en slik ting jeg foretrekker å ta avstand fra. Så hvis noen mener jeg skal drikke tar jeg avgjørelsen, ikke dem.

 

Jeg skal ikke kamme alle over en kam, og vær så snill å ikke ta dette ille opp, men å gi lett (merk lett) etter for gruppepress tyder ofte på dårlig selvtillit (selvtillit er ikke det samme som selvbilde) og uselvstendighet, to ting jeg ikke vil ha/være.

Endret av kajac
Lenke til kommentar
Holdt meg unna drekking hele første året på VGS... Dette angret jeg sterkt på da fester på videregående er noe av det artigste jeg har vært vært borti. Ikke minst russetida! Har ikke ord for hvor fett det var :) Bottoms up!

 

Begynnte og drikke på Grunnkurs for 10 år siden.. og enda ikke blitt edru :) kjempegreier. Nostarovia

 

post-56837-1225953510_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg er 17,5 år, går VG2 og drikker ikke.

Tidligere har det ikke vært så mye drikkepress i vennegjengen min, men det siste halvåret har det desverre blitt det. Heldigvis har jeg holdt meg unna, og har planer om og fortsette med det.

Skjønner bare ikke vitsen med alkohol, skjønner at noen syns det er artig men ikke jeg. Dessuten koster det penger.

 

Husker en gang jeg brukte det som unnskyldning at jeg ikke liker alkohol, da sa en kompis til meg at alkohol liker man ikke førstegangen man må lære seg og like det. :p dumeste jeg har hørt, liker jeg ikke noe så liker jeg det ikke. Man lærer seg bare ikke og like noe.

 

En ting jeg syns er litt synd med at jeg ikke drikker, og dermed ikke drar på fester, er at jeg ikke møter jenter :(. Er virkelig eneste måten og møte jenter på min aldre gjennom alkohol?

 

Og en ting til: russetiden gruer jeg meg til, da kommer drikkepresset til og bli STORT. Klassen min skal til og med på russetur til Sverige, og gjett hva som kommer til og skje da :roll:

Endret av Jo Are
Lenke til kommentar

Man må nok desverre lære seg, i mange tilfeller, å like alkohol... Beste er å stå på ditt, men alikevel ikke hold deg hjemme til en hver tid. Hvis du har lyst til å være avholds, så må du gjør det fullt ut å få vennene dine til å forstå det. Gir du litt etter er du kjørt og de vil nok ikke slutte å presse deg.

Lenke til kommentar
En ting jeg syns er litt synd med at jeg ikke drikker, og dermed ikke drar på fester, er at jeg ikke møter jenter :(. Er virkelig eneste måten og møte jenter på min aldre gjennom alkohol?

De jentene som fester er de jentene som forventer at du fester og dermed drikker alkohol. Finnes begge kjønn som ikke fester eller drikker.

Lenke til kommentar
En ting jeg syns er litt synd med at jeg ikke drikker, og dermed ikke drar på fester, er at jeg ikke møter jenter :(. Er virkelig eneste måten og møte jenter på min aldre gjennom alkohol?

De jentene som fester er de jentene som forventer at du fester og dermed drikker alkohol. Finnes begge kjønn som ikke fester eller drikker.

 

Ja det er jo sant.

Men hvor finner man jenter som ikke drikker/ fester da?

Har lurt lenge på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...