Gå til innhold

Hvordan stå imot drikkepresset?


henriksenA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde faktisk to gode venner som ikke drakk når jeg gikk på skole, så ikke noe problem i dette. Om folk vil drikke eller ikke er jo totalt deres egne avgjørelse..

Dog så synes jeg litt synd på desse to da de som oftest ikke var på fester, noe jeg selv gikk glipp av og siden jeg ikke begynte å drikke før jeg var 17.5 år gammal..

Lenke til kommentar

Sett litt sterk te på lommelerke og så nekter du å dele med noen, "fordi du skal ha allt sjøl", så later du bare som du blir full. Men, a word from the wise, det er ikke noe kult når du er edru og alle andre er fulle. Beste råd, hvis du ikke vil drikke, finn nye venner.

Endret av Languishite
Lenke til kommentar

Presset kommer alltid til å være der, det forsvinner ihvertfall ikke. Jeg var selv avholds i ett år, etter at jeg ble konfirmert. Trakk meg unna fester og generell prat om fest, og ble veldig asosial på den fronten. Det ble etterhvert utrolig kjedelig, og jeg ga etter. Ikke det at jeg kjempet så hardt i mot, men jeg har alltid gjort som foreldrene mine sier at jeg skal gjøre. Eh.

 

Det jeg vil frem til, er du faktisk kan drikke uten å bli sørpe dritings, bare for å få det morsommere. Hvis du uansett er fast bestemt på å ikke drikke i det hele tatt, prøv å ha det morsomt på fest, og ikke vær redd for å le eller ha det morsomt. Jeg var redd folk skulle tro jeg faket, noe som gjorde fester dritkjedelige.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Først bør du finne ut om du egentlig har lyst til å stå mot drikkepresset. Det gjør det lettere uansett hva du velger. Begynn å gå på fester uten å drikke, se om det er noe artig. Hvis du trives med å være edru fortsetter du med det, hvis du etter hvert blir nysgjerrig på alkoholen er det bare å prøve. Fylla er ikke bare noe man driver med for å være tøff og kul selv om det kanskje er sånn for fjortisene. Alkohol er et sosialt smøremiddel uten sidestykke, det å drikke med kompiser er koselig og artig, og hvis du vurderer et liv på vannvogna bør du være klar over hva du går glipp av.

 

Fylla er vanskelig å slippe unna. De fleste studenter drikker, og du må bare ikke tro at det er slutt på dansen når du kommer i jobb. På mange arbeidsplasser knyttes viktige bånd i rus, og det er lett for å bli sett på som litt kjip og rar hvis man ikke gidder å være med på fredagspilsen. Kanskje blir du aldri forfremmet fordi sjefen ikke føler han kjenner deg godt nok, i motsetning til de han har ravet gatelangs med og dummet seg ut sammen med. Som avholdsmann blir du litt sosialt avskåret. Det er ingen moralsk dom, men et faktum. Alkohol er helt sentralt i Norge.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Først bør du finne ut om du egentlig har lyst til å stå mot drikkepresset. Det gjør det lettere uansett hva du velger. Begynn å gå på fester uten å drikke, se om det er noe artig. Hvis du trives med å være edru fortsetter du med det, hvis du etter hvert blir nysgjerrig på alkoholen er det bare å prøve. Fylla er ikke bare noe man driver med for å være tøff og kul selv om det kanskje er sånn for fjortisene. Alkohol er et sosialt smøremiddel uten sidestykke, det å drikke med kompiser er koselig og artig, og hvis du vurderer et liv på vannvogna bør du være klar over hva du går glipp av.

 

Fylla er vanskelig å slippe unna. De fleste studenter drikker, og du må bare ikke tro at det er slutt på dansen når du kommer i jobb. På mange arbeidsplasser knyttes viktige bånd i rus, og det er lett for å bli sett på som litt kjip og rar hvis man ikke gidder å være med på fredagspilsen. Kanskje blir du aldri forfremmet fordi sjefen ikke føler han kjenner deg godt nok, i motsetning til de han har ravet gatelangs med og dummet seg ut sammen med. Som avholdsmann blir du litt sosialt avskåret. Det er ingen moralsk dom, men et faktum. Alkohol er helt sentralt i Norge.

 

Brutalt, men faktisk helt sant.

Lenke til kommentar

Sant nok det, Isbilen, men du vil nok ikke bli sett på som rar hvis du blir med på fredagspilsen og tar deg en cola eller farris. Videre håper jeg da inderlig ikke at jeg må rave gatelangs med sjefen for ha sjanse til å få opprykk. Og det skal jo gjerne ikke mer enn noen par halvlitere til før praten sitter litt løsere uansett?

 

Dessuten kan en vil si at med destod høyere utdannelse følger høyere aksept.

Endret av kloffsk
Lenke til kommentar

Folk på jobb hos meg er så voksne at ingen ser på noen som "rar" hvis de bestiller en kaffe eller brus istedet for øl på fredagspilsen.

Og jo, det virker som om noen kjerringer bruker alkoholen som unnskyldning for å klenge mest mulig på sjefen sin. Noen halvlitere innabords så henger de over skuldrene hans og flirer og fniser som fjortisjenter. Derfor drar jeg sjelden på denne "fredagspilsen".

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Sant nok det, Isbilen, men du vil nok ikke bli sett på som rar hvis du blir med på fredagspilsen og tar deg en cola eller farris. Videre håper jeg da inderlig ikke at jeg må rave gatelangs med sjefen for ha sjanse til å få opprykk. Og det skal jo gjerne ikke mer enn noen par halvlitere til før praten sitter litt løsere uansett?

 

Dessuten kan en vil si at med destod høyere utdannelse følger høyere aksept.

Jeg sier kanskje, du sier kanskje. Dette kommer selvfølgelig helt an på hvor du ender opp.

Lenke til kommentar
Jeg drikker alene, og det er minst like koselig. Hvis man ikke drikker for rusens skyld så gjør man det galt.

 

haha jeg gjør d samme, er enig i d du sier man skal helst ikke stoppe før du plutselig våkner opp i stolen neste dag å ikke husker noen ting.

Endret av abbyjr
Lenke til kommentar
Jeg drikker alene, og det er minst like koselig. Hvis man ikke drikker for rusens skyld så gjør man det galt.

 

haha jeg gjør d samme, er enig i d du sier man skal helst ikke stoppe før du plutselig våkner opp i stolen neste dag å ikke husker noen ting.

 

Er ikke det en alkoholikers tankegang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...