Gå til innhold

Hvordan stå imot drikkepresset?


henriksenA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var ikke ment til deg heller ;) .

Poenget mitt var at om du (som i en/man) er like teit som det du mener at en annen person drikker/ikke drikker er.

Det vil jeg faktisk si meg uenig i, med tanke på at alkohol faktisk koster samfunnet som helhet enorme summer hvert eneste år, både i form av personskader og sykdom. Jeg er ikke for noen form for illegalisering av stoffet, men faktum er at det er fint lite negativt man kan legge skylden på alkoholavholdenhet for.

Lenke til kommentar
Det vil jeg faktisk si meg uenig i, med tanke på at alkohol faktisk koster samfunnet som helhet enorme summer hvert eneste år, både i form av personskader og sykdom. Jeg er ikke for noen form for illegalisering av stoffet, men faktum er at det er fint lite negativt man kan legge skylden på alkoholavholdenhet for.

Igjen så var det dette med å forstå teksten.

Snakker om teithet i sosiale situasjoner. Om du synes at folk som drikker (ikke for å bli sanseløst drita og sovne i en grøft og våkne opp et helt annet sted) fordi de liker det er teite, så er det personen som mener dette som er teit (som i å ha "feil" mening). Dette går begge veier.

Såklart vil en som sitter i et hjørne og ikke drikker representere hele avholdskulturen :roll: .

Lenke til kommentar

Alkohol for min del er greit så lenge hensikten ikke er å bli full. Står valget mellom iskald Coca Cola og tilsvarende øl, velger jeg førstnevnte fordi jeg synes dette smaker bedre.

 

Tror ikke det bare er etanolpåvirkningen som "løser opp stemningen", men heller også en god porsjon placeboeffekt. Allment og skjult innebygget sådan.

Lenke til kommentar
Snakker om teithet i sosiale situasjoner. Om du synes at folk som drikker (ikke for å bli sanseløst drita og sovne i en grøft og våkne opp et helt annet sted) fordi de liker det er teite, så er det personen som mener dette som er teit (som i å ha "feil" mening). Dette går begge veier.

Enig. Jeg skjønner bare ikke hvorfor du nevner det, da Melisma, som drikker, er den eneste som har ytret meninger av den natur.

Lenke til kommentar

Mange merkelige svar her, og det kan se ut til at Melisma er en 17-åring som er litt for mye ute på fester for tiden, og som samtidig ikke respekterer at folk er anderledes enn ham selv.

 

Uansett, jeg er litt mer av den ikke-festende ungdomstypen, og da har jeg heller ikke det store alkoholpresset på meg. Men det eksisterer jo, det er jo et faktum, og det er flere ganger jeg nesten skal til å drikke, men stopper i siste liten. Når jeg ser fulle personer, gjerne jevnaldrende, ser jeg ikke noen som har det morsomt og artig. Fra utsiden ser det ut som en gjeng tilbakestående med hjerneskade (beklager til dere som er tilbakestående :( ) som absolutt ikke har kontroll på hjernen sin. Jeg er enig i at ungsomstiden handler mye om å ha det gøy, men det skal være grenser. Man skal ikke rive ned huset hver helg bare for morro skyld. Husk at sist gang jeg hadde det gøy, var jeg ikke ruset. Og gangen før der? Oioioi! Jeg var ikke ruset da heller! Snakk om rart sammentreff. Går det an å ha det gøy uten å drikke? Jøss, det visste jeg ikke (veldig dårlig sarkasme)

 

Men over til hvorfor jeg ikke drikker. Jeg kan nå velge å sitere meg selv, men det gjør jeg naturlig vis ikke.

For det første; hvorfor skal jeg drikke. Har klart meg ganske bra uten sprit i 17 år, og har egentlig ikke noe behov for å eksprimentere med det.

 

For det andre smaker det en blanding av piss og dritt med en touch av spy. Så lenge man har vært i syden, har man smakt alkohol. Jeg har vært i syden, og har derfor også smakt alkohol, og det falt ikke akkurat under kategorien "Godt". Falt mer under "Udrikkelig sur flytende væske". Greit nok at det var en eller annen form for brennvin jeg smakte, men jeg tviler på at øl smaker bedre.

 

Den tredje grunnen er at verken min familie, slekt eller de fleste av mine venner ikke drikker.

 

Og selvfølgelig fordi jeg sparer til bil, og da gidder jeg ikke å bruke penger på øl/sprit/whatever.

 

Dette er mine grunner og mitt liv. Vil ikke at noen av dere skal i det hele tatt prøve å argumentere mot mine grunner her. Og for guds skyld ikke prøv å fortelle meg at avholdsfolk er asosiale tapere uten liv. Det gjelder i hvertfall ikke meg.

Lenke til kommentar
Enig. Jeg skjønner bare ikke hvorfor du nevner det, da Melisma, som drikker, er den eneste som har ytret meninger av den natur.

Bedre føre var, enn etter snar.

Poenget mitt, som jeg prøvde å få frem var at dersom noen synes trådstarter er teit som ikke drikker, så er det de som mener dette som er teite og dermed ikke noe å bry seg om. Og han må også passe seg for å uttale at de som drikker er teite fordi en ikke er enig i årsaken.

Lenke til kommentar

Å dra på fest uten å drikke, syns nå jeg er kjedelig. Men om du ikke har behov for å drikke, ikke syntes det er no ålreit, la vær. Er bare teit, sjøl drikker jeg kun med nærmeste kamerater omtrent. Hater fjortisser som løper rundt og trur dem er fulle, trance på volum 100 og løper rundt med en rusbrus i hånda hele kvelden. Derfor blir det ikke så mye drikking på meg. Kanskje like greit med tanke på økonomi.. :p

 

Jeg drikker fordi jeg syntes det er trevli og morsomt, ikke fordi det er "kult", det er noe det ikke er. Det har de fleste som drikker missforstått.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
ganske unødvendig tråd egentlig. om man ikke vil drikke på fest så er det vel ikke så jævli vanskelig å la være? og hvis du liker å drikke så kjør på..

 

I en ideell verden ville det kanskje vært sånn, men de som velger å ikke drikke møter ofte på dette her

*peke nedover*

 

Vel, jeg ser på det som at man bruker penger på å ha det gøy med venner.. hva er vitsen med å tjene penger om man bare skal spare på hver krone? Man kan dø i imorgen, ha det gøy mens man kan.. Det er mitt motto ihvertfall! Vi er unge bare en gang, er nå man må ut og rase fra seg. Og til alle de som sier "man kan jo ha det gøy uten og drikke da"

ja de har jeg bare en ting å si til = :roll: oppbrukt setning..

 

"jeg liker ikke smaken av alkohol" bla bla bla! Det er bare tull.. Liker man brus/saft, ja da liker man alkohol også!

 

Verste "personligheter" jeg kan møte på er avholdsfolk.. hva i all verden er det man gjør i helgene om man ikke tar seg en fest? Nå snakker jeg ikke om hver helg heller da for dere som hadde tenkt å arrestere meg der, men hallo.. KJEDELIGE folk!

Det er sånne responser som gjør at det er vanskelig for folk å være avholds. Å drikke alkohol er et valg man tar, som alt annet, og jeg synes det er latterlig at man må forberede en forsvarstale på 3-4 sider de gangene man velger å være edru på fest.. Det er ikke alle som synes at det er gøy å drikke, og det er ikke alle som synes at rus er morsomt. Det kan være mange ulike grunner til det, alt fra alkoholisme i familien til at man rett og slett ikke ser poenget. At du ikke kan ha det gøy uten å drikke, er jo egentlig litt trist, og det betyr ikke at dette gjelder resten av verden. At du synes at avholdsfolk er de verste menneskene man kan møte på, og at du setter likhetstrekk mellom å være sosial, ha det kjekt og alkohol får du ta på deg selv.

 

Jeg er ikke avholds selv, men det betyr ikke at jeg gidder å blande meg inn i andres valg om å la være. Jeg har møtt mange flere kjedelige/uspiselige/usjarmerende fulle mennesker på fest enn avholdspersoner.

Lenke til kommentar
Var ikke ment til deg heller ;) .

Poenget mitt var at om du (som i en/man) er like teit som det du mener at en annen person drikker/ikke drikker er.

Det vil jeg faktisk si meg uenig i, med tanke på at alkohol faktisk koster samfunnet som helhet enorme summer hvert eneste år, både i form av personskader og sykdom. Jeg er ikke for noen form for illegalisering av stoffet, men faktum er at det er fint lite negativt man kan legge skylden på alkoholavholdenhet for.

 

Tja, jeg kan garantere deg enting:

 

Jeg koster ikke samfunnet noe annet enn sykepenger. Selv om jeg drikker mye og ofte.

Er det ikke ett lite paradoks, at ett fellesskap så drar alle lasset sammen og fordi om jeg ikke blir innlagt på sykehus vær uke, så finnes det dem som har ett større behov for helsetjenester enn det jeg har, eller bruker, men om det skulle vise seg at jeg blir innlagt pga ødelagt lever så har nok jeg betalt den regningen flere ganger ved å betale inn skatt og avgift på varer og tjenester.

 

Nå er det faktisk ikke sånn at staten går i minus ene og alene fordi noen drikker alkohol eller røyker.

Trossalt så har staten bestemt at alkohol ikke kan selges og ikke kan skjenkes utover gitte klokkeslett for å begrense skader og tilgjengelighet.

Så det å si at det koster enorme summer blir feil da alt i ett samfunn generer enorme kostnader, se bare på hva en bergningsoperasjon koster for å få ned en fjellklatrer??

Eller leiteaksjoner i påsken etter folk som går seg vill i fjellene, kan ikke se at dette har generert tilsvarende inntekt iform av særavgifter man finner på alkohol?

 

Å kalle det drikkepress er også feil.

Alt sammen handler om respekt for andres valg, og det å overbevise noen om at det valget en tar vitner kun om manglende respekt og intet annet.

 

På samme måte som at valget mitt med å drikke meg full på en mandag blir en moraliserende lekse så vitner det om liten respekt for valget jeg tar - på en mandag.

 

Skål

Lenke til kommentar
Så det å si at det koster enorme summer blir feil da alt i ett samfunn generer enorme kostnader, se bare på hva en bergningsoperasjon koster for å få ned en fjellklatrer??

Eller leiteaksjoner i påsken etter folk som går seg vill i fjellene, kan ikke se at dette har generert tilsvarende inntekt iform av særavgifter man finner på alkohol?

Folk går seg ikke bort med vilje. Og en fjelltur er i utgangspunktet enn sunn aktivitet.

Endret av Skarstard
Lenke til kommentar
Så det å si at det koster enorme summer blir feil da alt i ett samfunn generer enorme kostnader, se bare på hva en bergningsoperasjon koster for å få ned en fjellklatrer??

Eller leiteaksjoner i påsken etter folk som går seg vill i fjellene, kan ikke se at dette har generert tilsvarende inntekt iform av særavgifter man finner på alkohol?

Folk går seg ikke bort med vilje. Og en fjelltur er i utgangspunktet enn sunn aktivitet.

 

Det er ett valg folk tar som koster en enorm sum med penger å gå seg vill fordi man enten ikke kan lese kart og kompass eller rettogslett ikke er kjent i området.

Så jo, jeg tør påstå at mange av leteaksjonene er unødvendig om folk hadde brukt fjellvettreglene.

Og det er ingen som ønsker å bli syk av alkohol heller.

Men det koster, når man begår feilgrep i fylla. Når det man gjør generer utgifter for 3dje part.

Det er også med vilje selv om det ikke er ment sånn i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er tragisk å dømme alkohol og folk som drikker det uten å prøve det. Jeg kjenner noen folk som tidligere har vært veldig anti-alkohol, som prøvde det og likte det veldig godt. Dette var forøvrig ikke etter press fra oss i vennegjengen, men på eget initiativ. Det betyr ikke at man trenger å følge den norske drikkekulturen som sier at man skal drikke seg dritings når man først drikker.

 

Når det er sagt, så er ikke alkohol for alle, og du blir nok ikke utstøtt pga du ikke drikker. Da er heller den personen som sitter i et hjørne og drikker alene verre. Er du sosial og livlig så er du velkommen på fest hos meg i allefall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...