Gå til innhold

Hvordan stå imot drikkepresset?


henriksenA

Anbefalte innlegg

Fest fest fest! Har nettopp begynt på VG1, og det er jo så mye fester rundt revy opplegget. Vors her og Vors der, revyfest og revyfest.

 

Jeg har aldri vært noen ekstrem fester, og har greid å holde meg unna før når jeg ikke vil, men det er jo så ekstremt mye, og jeg merker presset. Presset til å være med ettersom "alle" andre gjør det.

 

Jeg er ikke en asosial unge som sitter på rommet sitt for seg selv hele tiden, men fest har jeg aldri vært noe veldig inn i. Og dette skal vare i 3 år?

 

Press!

Endret av henriksenA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-75284

Ja, det kommer til å være press i 3 år, så det enkleste er å gi etter.

 

Jeg går nå 3. året på videregående og drikker ikke rett og slett fordi jeg ikke har lyst.. Bare gjør det du føler for, ikke bry deg om hva andre mener om deg, hvis de begynner å mobbe eller terge så sier det mye mer om de enn deg, tenk på det.

 

Tror du vil få samme problem som meg og det er at du ikke har noe å si når de starter å snakke om all alkoholen som ble drukket eller skal drikkes.. Fest kan du jo dra på uansett om du skal drikke eller ikke og hvis du gjør det bare pass på å få med deg alt det dumme folk gjør så når de begynner å spørre om hvorfor du ikke drikker kan du fort skifte tema til han/hun som dreit seg ut.

 

Det er i alle fall min mening.

Lenke til kommentar
Det jeg egentlig frykter mest er hva andre forventer av meg, og at jeg da ikke lever opp til de forventningene.

Finn ut hva du forventer av deg selv og lev opp til det du mener er riktig for deg. Gi blanke F* i hva de andre mener om det. Om de ikke kan snakke med deg fordi du ikke drikker ville jeg ikke vært sammen med de om jeg drakk.

Lenke til kommentar

I min vennekrets er det én som ikke drikker. Naturligvis respekterer vi det. Selvsagt er det en del på fester som blir "sjokkert" av det faktum at han ikke drikker, men hvis noen ikke er i stand til å respektere det valget så er de ikke av akkurat "venne-kvalitet." Hvis de spør hvorfor du ikke drikker så svarer du bare at det er ditt valg. Ikke drikk eller gjør noe du ikke har lyst til bare pga de andre gjør det (lett og si men men...)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Kan du ikke dra en "Jeg prøver og slutte" ? :!: Uhm, funker vel bedre på røyk det kanskje(?)

 

Vel, som sagt, du trenger jo ikke og drikke, si f.eks "Står over, men takk som byr" ? Vet ikke hvor godt det passer inn i det miljøet ?

Lenke til kommentar

Ah, du er heldig, med meg er det helst omvendt, lite fester rundt om for tiden, kanskje fordi jeg begynner å bli gammel(20 år, hehe), før skjedde det alltid noe.

 

Men som andre sier, du trenger ikke drikke fordi om du reiser på fest, å i tillegg trenger du ikke værme hver gang dem skal feste, går ann å finne på andre ting fordi om de andre drikker? :)

Lenke til kommentar

Jeg er 17, går på VG2 og har aldri drukket.

Hvordan?

Vel, for det første er jeg en person som ikke under noen omstendigheter gir etter for gruppepress eller hva andre tenker, og har mine egne og klare meninger, om blandt annet drikking. En ting jeg har lært i mine leveår er at man aldri skal gi etter for hva andre tenker/synes.

 

For det andre har jeg aldri hatt spesiellt lyst til å drikke. Ingen i familien min, ikke engang slekten drikker, så det har jo hatt en påvirkning, og de fleste jeg henger med på skolen/fritiden drikker ikke heller. Synes fulle folk er så, vel, teite, og vil ikke oppføre meg som dem.

 

Og for det tredje smaker alkohol piss (ja, jeg har smakt alkohol selv om jeg ikke har drukket). Jeg ser ingen grunn til at jeg skal begynne å drikke frivillig noe jeg IKKE liker bare for å bli litt teitere når jeg kan bli teitere uten å drikke ;)

 

Husk at det er de sterkeste som klarer å stå i mot. Bare du vet hva du vil, og hvis du ikke vil drikke, er det egentlig ikke noe problem å ikke drikke.

 

Bare ikke la deg påvirke av presset. Det er det dummeste du gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...