tom waits for alice Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg skal legge en vertikalt repeterende bakgrunn i et element i en side. Det er greit nok. Jeg lager en bilde som er en pixel høyt og setter repeat-y på det. Men mens jeg holdt på med det ble jeg litt usikker på om det er noen fordel med å ha det høyere enn en pixel. Da blir selvsagt bildefilen større og det tar litt lenger tid ned når siden lastes. Til gjengjeld blir det færre repetisjoner, og man kunne tenke seg at siden ble mindre tung å tegne opp for browseren. Er det noe poeng i det hele tatt, eller skal jeg bare holde meg til en pixel? Geir Lenke til kommentar
funkyboy Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Er det noe poeng i det hele tatt, eller skal jeg bare holde meg til en pixel? Ville personlig gått for kun en pixel dersom informasjonen i bildet var tilstrekkelig for å tegne bakgrunnen jeg ønsket. Tviler sterkt på at dette har noe å si for browser(e). Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. september 2008 Forfatter Del Skrevet 12. september 2008 Takk for svaret. Jeg holder meg til en pixel jeg, det funker tilsynelatende bra. Jeg føler at jeg burde lest mer om hvordan nettleserne tolker css, så man visste hva som er mest effektivt... Geir Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 (endret) Er en ganske utbredt praksis å optimalisere slik du sier, nemlig å redusere antall repetisjoner. I visse sammenhenger, og i *kremt* visse nettlesere er dette ganske så ressurskrevende. Personlig bruker jeg som regel 3 piksler i høyden når noe skal repeteres nedover. Endret 13. september 2008 av Haraldson Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Jeg bruker ofte ~20 piksler. Vet ikke helt hva som er den gyldne middelvei, men jeg er av oppfatningen at det er over én piksel iallfall. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Hmmm. Takk igjen. Skal ha det i bakhodet. Har mer vriene problemer å takle akkurat nå. Så det blir kanskje en tråd til om jeg ikke finner ut av det. Geir Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Jeg bruker ofte ~20 piksler. Vet ikke helt hva som er den gyldne middelvei, men jeg er av oppfatningen at det er over én piksel iallfall. Second that. Med mindre mønsteret krever at eg har det så-og-så-stort pleier eg å ta eit tilfeldig utsnitt på mellom 15-25px i høgden og la det repetere. Ei slik enkel bildefil tar neppe så stor plass likevel, og no i 2008 så trur eg ikkje det er mange som slit om dei må laste 2kb ekstra. I så fall har dei det betre med å skru av alle bileter uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå